Το πιο ολοκληρωμένο περιοδικό για το ψάρεμα και το σκάφος!

Τάσος Γκιούλης

Ναυτοσύνη: Τα βάρη στο σκάφος και πως επηρεάζουν την πλεύση μας

August 5, 2020

Ναυτοσύνη: Τα βάρη στο σκάφος και πως επηρεάζουν την πλεύση μας

Συχνά διαπιστώνουµε πολλές διαφορές στις επιδόσεις µεταξύ των δικών µας σκαφών και αυτά των φίλων µας παρόλο που είναι ίδια. Οι οποίες προκύπτουν είτε µέσω δοκιµών είτε µέσω συζητήσεων. Παραδείγµατος χάρη, µπορεί µια δοκιµή σε ένα περιοδικό να δείχνει πως ένα σκάφος µε έναν συγκεκριµένο κινητήρα φτάνει τους 40 κόµβους, εµείς να έχουµε δοκιµάσει το ίδιο σκάφος µε τον ίδιο κινητήρα και να διαπιστώνουµε πως µετά βίας ξεπερνά τους 35 κόµβους.

Μην πάει το µυαλό σας στην παραπληροφόρηση. Το πιθανότερο είναι να υπάρχει αυτή η διαφορά λόγω βαρών ή λανθασµένης τοποθέτησης βαρών. Στις περισσότερες δοκιµές τα σκάφη δοκιµάζονται µε λίγα καύσιµα και χωρίς βάρη, οπότε είναι λογικό να υπάρχουν τέτοιου είδους διαφορές.

Ας ασχοληθούµε µε κάποιους γενικούς κανόνες για τη σωστή τοποθέτηση βαρών στο σκάφος µας. Σε κάθε σκάφος υπάρχει:
• Ένα κέντρο βάρους, (δηλαδή ένα σηµείο στο οποίο αν τοποθετούσαµε έναν άξονα και το σηκώναµε, θα µπορούσε να ισορροπήσει)
• Ένα κέντρο-σηµείο πλευστότητας-άνωσης, (δηλαδή ένα σηµείο στο οποίο είναι η συνιστώσα της άνωσης).
Το καλύτερο είναι να διατηρούµε αυτά τα σηµεία κοντά.

Πού βρίσκονται αυτά τα σηµεία;
Χονδρικά, αυτά τα σηµεία µπορούµε να τα υπολογίσουµε για τις γάστρες πλαναρίσµατος στο 65% του µήκους του σκάφους από την πλώρη προς την πρύµνη. ∆ηλαδή στο 1/3 του µήκους του προς την πρύµνη. Όσο αναφορά την κατά µήκος τοποθέτηση των βαρών, υπολογίζουµε πως το κέντρο βάρους του σκάφους πρέπει να είναι στο 1/3 του µήκους του προς την πρύµνη.

Φυσικά σε αυτό πρέπει να υπολογίσουµε και τα βάρη από την µηχανή, τα καύσιµα και το στάνταρ εξοπλισµό του σκάφους. Πολλές φορές, αν έχετε ένα καλοζυγισµένο τρέιλερ θα δείτε πως το σηµείο του κέντρου βάρους του σκάφους είναι λίγο πιο µπροστά από τον άξονα του τρέιλερ. Αυτό, γιατί το τρέιλερ πρέπει να έχει λίγο περισσότερο βάρος πχ 25 κιλά µπροστά στη χούφτα. Η σωστή τοποθέτηση των βαρών στο σκάφος µας κάνει τη χρήση του τριµ πολύ πιο αποτελεσµατική. Ας δούµε τώρα τι συµβαίνει µε την τοποθέτηση των βαρών κατά το πλάτος του σκάφους.

Τα περισσότερα σκάφη διαθέτουν ως µέσω πρόωσης µία προπέλα η οποία κινείται δεξιόστροφα. Αποτέλεσµα της κίνησης αυτής είναι να δηµιουργείται µια τάση περιστροφής του σκάφους προς τα αριστερά. Ίσως το έχουµε παρατηρήσει κυρίως σε καιρό και σε µικρές αποθαλασσώσεις, πως το σκάφος σκάει στο νερό µε την αριστερή πλευρά. Για το λόγο αυτό, τα περισσότερα σκάφη έχουν τη βοηθητική µηχανή και την κονσόλα στην δεξιά πλευρά τους.

Όταν τοποθετούµε βάρη, λοιπόν, στο σκάφος µας πρέπει να λαµβάνουµε υπόψιν και αυτό και να µη µας κάνει εντύπωση αν η βάρκα πλέει καλύτερα όταν έχουµε περισσότερα βάρη στα δεξιά. Ένας άλλος σηµαντικός παράγοντας είναι η ασφάλιση των βαρών ώστε να µην µετακινούνται µε τους κραδασµούς. Τέλος, πρέπει να έχουµε στο µυαλό µας πως η σωστή τοποθέτηση των φορτίων στο σκάφος µας, βελτιώνει την ασφάλεια, καλυτερεύει την πλεύση και αυξάνει την οικονοµία.

Μικρές συµβουλές για να κάνετε το σκάφος σας γρηγορότερο!
• Έχετε τη γάστρα σας, πάντα καθαρή και αν είναι δυνατόν και γυαλισµένη. Έτσι µειώνονται οι τριβές µε το νερό αυξάνοντας την τελική ταχύτητα αλλά και την οικονοµία καυσίµου!
• Ελέγξτε τη µηχανή σας σε µηχανικό πως λειτουργεί σωστά χωρίς να χάνει απόδοση.
• Χρησιµοποιήστε την κατάλληλη προπέλα για το σκάφος σας και διατηρήστε την προπέλα σας σε άριστη κατάσταση, χωρίς χτυπήµατα, οξειδώσεις κλπ…
• Μη φορτώνετε το σκάφος σας µε περιττά βάρη και κάντε σωστή κατανοµή των φορτίων σε αυτό.
• Κάντε χρήση του τριµ ρυθµίζοντας τη µηχανή σας στην κατάλληλη γωνία ανάλογα µε τις εκάστοτε συνθήκες.

Πολλά και απροβληµάτιστα µίλια σε όλους!

Tags
Σκάφος Ναυτοσύνη Πλέυση Σκάφους Βάρη Σκάφους
Comodo SSL