Αύξηση 15,89% στις πωλήσεις σκαφών 2018 στην Ελλάδα (ως 12 μέτρα) - Αναλυτικοί πίνακες
Οι Έλληνες επιστρέφουν στη θάλασσα παρά την εντατική φορολόγηση που δέχεται το Αύξηση 15,89% στις πωλήσεις σκαφών 2018 στην Ελλάδα (ως 12 μέτρα) – Αναλυτικοί πίνακες
Παρουσιάζουµε τις πωλήσεις νέων µικρών σκαφών για το έτος 2018 όπως προκύπτουν από τον συγκεντρωτικό αριθµητικό πίνακα µικρών σκαφών που καταχωρίσθηκαν στα βιβλία εγγραφής µικρών σκαφών (Β.Ε.Μ.Σ.) στα λιµεναρχεία και τους λιµενικούς σταθµούς όλης της χώρας.
Όπως βλέπουµε από το σχετικό πίνακα οι πωλήσεις νέων µικρών σκαφών (ένα ερασιτεχνικό σκάφος για να χαρακτηρίζεται ως «µικρό σκάφος» πρέπει να είναι ολικού µήκους µέχρι και 12 µέτρα) έφτασαν τα 3.383 τεµάχια, µε σηµαντική αύξηση έναντι του 2017 όπου πωλήθηκαν 2.919 σκάφη.
Η κατηγορία µε τις µεγαλύτερες πωλήσεις 2018 είναι για άλλη µία χρονιά τα πολυεστερικά από 4,01 ως και 5 µέτρα, µε πωλήσεις 1.168 σκάφη έναντι των 981 σκαφών που πουλήθηκαν το 2017. Αµέσως επόµενα σε προτιµήσεις σκάφη είναι τα πολυεστερικά από 3,01 µέχρι και 4 µέτρα µε πωλήσεις για το 2018, 625 σκάφη έναντι 445 σκαφών της ίδιας κατηγορίας για το 2017. Καταλήγοντας στην πρώτη τριάδα σε πωλήσεις, την τρίτη θέση λαµβάνουν τα φουσκωτά σκάφη από 3,01 µέχρι και 4 µέτρα µε πωλήσεις 327 για το 2018, έναντι 314 σκαφών που πουλήθηκαν το 2017. Την τελευταία θέση του πίνακα και για φέτος κατέχουν τα φουσκωτά σκάφη από 11,01 µέχρι και 12 µέτρα, δίνοντας το 2018 µία µοναδιαία µείωση σε σχέση µε το 2017. Αναµενόµενο αφού οι ιδιοκτήτες λαµβάνουν υπόψη τους για την επιλογή σκάφους, τον άδικο Φόρο Πολυτελούς ∆ιαβίωσης που καλούνται οι ιδιοκτήτες ερασιτεχνικών σκαφών πάνω από 5 µέτρα να πληρώσουν.
Αυτό που µπορούµε να παρατηρήσουµε µε βάση τον πίνακα είναι µία µικρή ποσοστιαία αύξηση στην προτίµηση σε σκάφη που κατασκευάζονται στο εξωτερικό της τάξεως 10,82% σε σχέση µε το 2017, ενώ η προτίµηση σκαφών που κατασκευάστηκαν στην χώρα µας, αυξήθηκε 18,85%. Για να µιλήσουµε µε νούµερα το σύνολο του αριθµού των σκαφών που πωλήθηκαν από εισαγωγές είναι για το 2018 1.198 σκάφη, σε σχέση µε το 2017 που ήταν 1.081 σκάφη. Ενώ από Έλληνες κατασκευαστές πουλήθηκαν για το 2018 σύνολο 2.185 σκάφη, αρκετά παραπάνω δηλαδή από το 2017 που ο αριθµός έφτασε στα 1.838 σκάφη. Αξίζει να σηµειωθεί ότι ενώ η σύγκριση στα στατιστικά στοιχεία 2016 – 2017 έδειχναν αύξηση στην προτίµηση των αγοραστών σε σκάφη από το εξωτερικό, η σύγκριση στα στατιστικά στοιχεία 2017 – 2018 δείχνουν αύξηση στην αγορά ελληνικών σκαφών. Παρατηρούµε, ακόµη ότι οι πωλήσεις των φουσκωτών σκαφών παραµένουν ίδιες για δύο συνεχόµενα έτη, δηλαδή 830 σκάφη. Τα σκάφη που αναφέρονται στη στήλη Τόπος ναυπήγησης: Ελλάδα είναι σκάφη που κατασκευάζονται στη χώρα µας, ενώ αυτά που αναφέρονται Εξωτερικό, είναι σκάφη εισαγωγής
Στη κατηγορία “Άλλο”, συµπεριλαµβάνονται ξύλινα σκάφη, αλουµινένια και πολυεθυλενίου τα οποία σε σύνολο φτάνουν τα 157 σκάφη, έχοντας µια µικρή αύξηση σε σχέση µε τα που είχαν πωληθεί το 2017 µε σύνολο 135.
Ανατρέχοντας στα βιβλία εγγραφής µικρών σκαφών (Β.Ε.Μ.Σ.) είναι φανερό ότι η καλύτερη χρονιά στις πωλήσεις σκαφών ήταν το 2007 µε πωλήσεις στο σύνολο σκαφών να φτάνουν τα 11.112 σκάφη(!), αριθµός ρεκόρ των τελευταίων 17 ετών. Το 2018 είναι η καλύτερη χρονιά πωλήσεων σκαφών από το 2012 που οι πωλήσεις ήταν 2.774 σύνολο σκαφών ενώ το 2013 έφτασε στις χαµηλότερες όλων των ετών 2.060 σκάφη.
Παρακάτω παρουσιάζεται ο πίνακας µε τις πωλήσεις σε σκάφη ελληνικής καταγωγής για το 2007 και το 2018, µαζί µε την ποσοστιαία µεταβολή στην καταγραφή σκαφών. Οι διαφορές είναι προφανείς.
Από εκεί και πέρα υπάρχει µία σταδιακή αύξηση των πωλήσεων αλλά για να φτάσει να ξεπεράσει το ρεκόρ του 2007 θέλει ακόµη προσπάθεια. Μια προσπάθεια που δυσκολεύει και επιβραδύνει η φορολογία για όλα τα σκάφη άνω των 5,01 µέτρων. Ωστόσο, ευελπιστούµε σύντοµα να επανέλθουν οι πωλήσεις, αν όχι των παλαιότερων καλών ετών, τουλάχιστον σε µεγέθη που να µπορούν να δικαιολογήσουν την ναυτική µας παράδοση. Σε ένα κλάδο που παράγει, καθαρά ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΙΟΝ, µε τεράστιες δυνατότητες εξαγωγικής δραστηριότητας, η οποιαδήποτε φορολόγηση έχει πολλαπλάσιες αρνητικές επιπτώσεις στην οικονοµία, γι’ αυτό και θεωρούµε ότι τόσο ο Φόρος Πολυτελούς ∆ιαβίωσης όσο και τα υψηλά τεκµήρια στα σκάφη αναψυχής έχουν ακριβώς το αντίθετο αποτέλεσµα από ότι θέλουν να πετύχουν.