Πλήγμα και για κυβερνήτες ιστιοπλοϊκών σκαφών ο Covid-19!
Στη… δίνη του κορωνοϊού έχει βρεθεί σχεδόν το σύνολο των οικονομικών δραστηριοτήτων της χώρας με την τουριστική βιομηχανία και τα επαγγέλματα που συνδέονται με αυτήν να είναι στο «μάτι του κυκλώνα».
Χιλιάδες επαγγελματίες και εργαζόμενοι όλων των κλάδων του τουρισμού υφίστανται σημαντικές απώλειες εσόδων, ενώ για κάποιους το μέλλον διαγράφεται ακόμη πιο δυσοίωνο όσο παραμένουν σε ισχύ τα περιοριστικά μέτρα και οι απαγορεύσεις στα αεροδρόμια και στα σύνορα των περισσοτέρων χωρών.
Ένας από τους επαγγελματικούς κλάδους που πλήττονται άμεσα είναι και αυτός των skippers, δηλαδή ο κλάδος των κυβερνητών επαγγελματικών ιστιοπλοϊκών πλοίων αναψυχής, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία (το 95%-97%) των πελατών των σκαφών αυτών είναι αλλοδαποί. Οι skippers απασχολούνται σε ιστιοπλοϊκά τα οποία ναυλώνονται συνήθως από ξένους τουρίστες οι οποίοι -λόγω των προβλημάτων που έχει δημιουργήσει παγκοσμίως ο κορωνοϊός- δεν θα έρθουν φέτος για διακοπές στη χώρα μας, με αποτέλεσμα οι κυβερνήτες να μην μπορέσουν να προσληφθούν από τους πλοιοκτήτες ώστε να μπορέσουν να απασχοληθούν από τον Μάιο έως και τον Σεπτέμβριο, που διαρκεί η σεζόν για τον κλάδο.
Όπως εξηγεί στο GRTIMES ο αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Κυβερνητών Ιστιοπλοϊκών Σκαφών Αναψυχής (ΠΕΣΚΙΣΑ), Γιώργος Πρίντεζης «πρόκειται για ένα αμιγώς εποχικό τουριστικό επάγγελμα το οποίο μέχρι στιγμής δεν έχει συμπεριληφθεί στα μέτρα οικονομικής στήριξης». Και ο βασικός λόγος που δεν έγινε αυτό είναι διότι την περίοδο που επιβλήθηκε το lockdown, οι κυβερνήτες δεν είχαν ενεργή εργασιακή σχέση, καθώς αυτή έληξε τον Σεπτέμβριο ή τον Οκτώβριο του 2019 για όσους είχαν συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας (σ.σ. πρόκειται ουσιαστικά για συμβάσεις μιας εβδομάδας οι οποίες λύνονται αυτοδικαίως με το πέρας του κάθε ταξιδιού και ανανεώνονται με το επόμενο ταξίδι). Αλλά και όσοι απασχολούνται με «μπλοκάκι» δεν είχαν τον Μάρτιο ενεργό Δελτίο Παροχής Υπηρεσιών, καθώς ανοίγουν το «μπλοκάκι» κάθε Μάιο και το κλείνουν τον Σεπτέμβριο.
Σύμφωνα με τον κ. Πρίντεζη ελάχιστοι skippers είναι απογεγραμμένοι ως ναυτικοί, ενώ οι περισσότεροι κυβερνήτες είναι σε καθεστώς ανεργίας από τον περασμένο Σεπτέμβριο ή Οκτώβριο. Μάλιστα για τους περισσότερους από τους 120 skippers οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο του ΠΕΣΚΙΣΑ, το συγκεκριμένο επάγγελμα αποτελεί την αποκλειστική απασχόληση και το μοναδικό μέσο βιοπορισμού.
Επικοινωνία με Γ. Πλακιωτάκη
Το θέμα ανέδειξε ο κ. Πρίντεζης στον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Πλακιωτάκη στην πρόσφατη τηλεφωνική επικοινωνία τους στη διάρκεια της οποίας συζητήθηκε, μεταξύ άλλων, πώς θα μπορούσε να «μετρηθεί» το πλήγμα που υφίσταται ο κάδος λόγω του κορωνοϊού προκειμένου να συμπεριληφθούν και οι κυβερνήτες σε κάποια μέτρα οικονομικής στήριξης, από τα οποία σήμερα εξαιρούνται. Ο αντιπρόεδρος του ΠΕΣΚΙΣΑ πρότεινε να αποτελέσουν τεκμήριο για την απασχόλησή τους τα φύλλα απόπλου των ταξιδιών που πραγματοποίησαν οι κυβερνήτες στη διάρκεια της περυσινής χρονιάς, ώστε να υπάρξει μια εκτίμηση της απώλειας εσόδων που θα έχουν φέτος.
«Κατά μέσο όρο εργάζονται 10-12 εβδομάδες τον χρόνο, ενώ φέτος εκτιμάται πως θα εργαστούν το πολύ 2-3 εβδομάδες, καθώς η ελληνική αγορά δεν μπορεί να καλύψει το κενό που δημιουργεί η μη έλευση των ξένων τουριστών», σημείωσε ο κ. Πρίντεζης υπογραμμίζοντας ακόμη πως υπάρχουν μέλη της Ένωσης που είναι σε απόγνωση, καθώς «ο »κουμπαράς» της περυσινής χρονιάς τελειώνει και η νέα τουριστική σεζόν που θα είναι στην ουσία »νεκρή» γι’ αυτούς». Θεωρεί πως τουλάχιστον γι’ αυτούς πρέπει να ληφθεί μέριμνα, ενώ εκφράζει την αγωνία του συνολικά για τη βιωσιμότητα του κλάδου. Ωστόσο τονίζει πως αν δεν καταστεί τελικώς εφικτή η οικονομική υποστήριξη του κλάδου θα ήταν εξίσου σημαντικό να ρυθμιστούν από την κυβέρνηση μια σειρά θεσμικών ζητημάτων που τον απασχολούν εδώ και χρόνια όπως του φορέα επαγγελματικής εκπαίδευσης, της δημιουργίας Εθνικού Μητρώου, αλλά και του προσδιορισμού της μορφής της εργασιακής σχέσης των κυβερνητών.
Πηγή: www.grtimes.gr/