Το πιο ολοκληρωμένο περιοδικό για το ψάρεμα και το σκάφος!

Δημήτρης Σπύρου

Βυθόμετρο: Σωστή πλοήγηση στο στίγμα

December 13, 2023

Βυθόμετρο: Σωστή πλοήγηση στο στίγμα

Οι αναµνήσεις είναι αυτές που µας στοιχειώνουν. Αυτές θα καθοδηγήσουν τα βήµατά µας στη ζωή, σαν να προχωράµε σε ένα περπατηµένο µονοπάτι.

Στην ουσία, δεν διαλέγεις εσύ πού θα πας, αλλά ο δρόµος σου έχει χαραχτεί στα παιδικά σου χρόνια, µε πράγµατα που ζυµώθηκες, µύρισες και σου αγκάλιασαν την ψυχή. Θύµησες, το βάλσαµο του νου και της ψυχής…

Ήταν εκείνα τα καλοκαίρια, που πιτσιρικάς ανυποµονούσα καθισµένος στο ασβεστωµένο πεζούλι να µε φωνάξει ο κυρ Στέλιος για να κατεβούµε στο γιαλό.

Ακόµα ηχούν στα αυτιά µου τα λόγια του, µε εκείνη τη χαρακτηριστική, βραχνιασµένη τρεµάµενη φωνή: «Μήτσο, θα έρθεις να πάµε να καλάρουµε;» Στο άκουσµα τους, η καρδιά µου πήγαινε να σπάσει! Ανυποµονούσα να πηδήξω µέσα στο γέρικο σκαρί, µια σταλιά παιδάκι, και να πιάσω τα κουπιά πάνω στο τρεχαντήρι, που ακόµα καλά-καλά δεν έφτανα.

«ΤΑ ΣΗΜΑΔΙΑ» ΠΡΟ ΒΥΘΟΜΕΤΡΟΥ
Ο καπετάνιος, µε δυο δρασκελιές βρισκόταν στην πλώρη, άφηνε τα κοφίνια µε τα δολωµένα παραγάδια και µε γρήγορες κινήσεις έβαζε µπροστά την ποτιστική µηχανή που είχε προσαρµόσει στο βαρκάκι του. Βιαζόταν να φύγει αρόδο, µην τυχόν και τον δει κανένα κακό µάτι και αναγκαστεί να γυρίσει πίσω!

Ακόµα και η κάπνα από την εξάτµιση της µηχανής, ήταν µοσχοβολιά στη µύτη µου… Όσο ενοχλητικός και αν ηχούσε στα αυτιά µου εκείνος ο θόρυβος, όσο και αν βαριόµουν την πολύωρη διαδροµή, τόσο µου έχει λείψει σήµερα που όλα έχουν γίνει αθόρυβα, γοργά και άνετα, χωρίς καθόλου ροµαντισµό.

Φτάνοντας στον τόπο κάποια στιγµή, χαµήλωνε το γκάζι, έσµιγε τα φρύδια και το ηλιοκαµένο του πρόσωπο σάρωνε την ακτή, µια δεξιά, µια αριστερά, ενώ κρατούσε τη λαγουδέρα και διόρθωνε την πορεία.

«Εδώ είναι!», αναφωνούσε και ήξερε µε σιγουριά ότι ήταν πάνω στην ξέρα. Χωρίς κανένα ηλεκτρονικό βοήθηµα, χωρίς βυθόµετρο, χωρίς GPS, µόνο µε τα ρυτιδιασµένα, γερακίσια µάτια του, ήξερε µέσα στην απεραντοσύνη της γαλανής να βάζει σηµάδια, αλλά και να τα βρίσκει, ακόµα και µέσα στο απόλυτο σκοτάδι.

Έχουμε εντοπίσει τα ψάρια και σημαδεύοντας στο βυθόμετρο το στίγμα, αυτό περνά στο πλότερ, ενώ εμείς γυρίζουμε και ρίχνουμε. Στα δεξιά της εικόνας βλέπουμε το ψάρι να σηκώνεται από το βυθό και να επιτίθεται στο δόλωμα, αποτέλεσμα μιας καλής προσέγγισης και σωστού μαρκαρίσματος του τόπου με τα ψάρια

ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ
Τα χρόνια πέρασαν, οι καιροί άλλαξαν, αλλά η δίψα για το ψάρεµα παραµένει ασίγαστη! Η τεχνολογία, µέσω των σύγχρονων GPS, µας έδωσε την ευκαιρία να µπορούµε να µαρκάρουµε ένα σηµείο, χωρίς να έχουµε καµία αναφορά της ξηράς. Τα όργανα ναυσιπλοΐας, αλλά και τα βυθόµετρα, έχουν γίνει αναπόσπαστο κοµµάτι του εξοπλισµού µας.

Σήµερα, στηρίζουµε όλη τη ναυτοσύνη µας πάνω στον ηλεκτρονικό εξοπλισµό µας. «Πάει ο εξοπλισµός σας, πάει περίπατο η ναυτοσύνη σας…», που λέει και ένας καλός φίλος. Εντούτοις, σε όσους κάνουν vertical ψαρέµατα, όπως ζόκα, cabura, inchiku, slow pitch jigging, η καλή γνώση του πλότερ και το πώς θα πλοηγηθούµε σε ένα σηµείο, είναι από τους καθοριστικούς παράγοντες για την επιτυχία. Επίσης, γνωρίζοντας τη λειτουργία των ηχοβολιστικών συσκευών, θα µπορέσουµε να καταλάβουµε πότε είµαστε πάνω από τα θηράµατα και πότε όχι.

ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΟ «HOT SPOT»
Όπως οι περισσότεροι φίλοι θα γνωρίζουν, το σηµείο όπου βρίσκονται, συνήθως, συγκεντρωµένοι οι θηρευτές, όπως συναγρίδες, ροφοί, στήρες, µαγιάτικα, σφυρίδες και άλλα, είναι η βραχώδης περιοχή µέσα στην απεραντοσύνη του βούρκου ή της άµµου.

Εκεί εξελίσσεται ο κύκλος της ζωής σε υποθαλάσσια χλωρίδα και πανίδα, εκεί θα βρουν προστασία και τροφή τα κοπάδια των µικρόψαρων, τα οποία µε τη σειρά τους θα γίνουν τροφή για τα µεγαλύτερα ψάρια και πάει λέγοντας. Εκεί θα αναζητήσουµε και εµείς τα ψάρια. Σε πρώτη φάση, λοιπόν, προέχει να εντοπίσουµε το σηµείο και εν συνεχεία να ρίξουµε το δόλωµά µας όσο πιο κοντά γίνεται σε αυτό.

Εντοπίζοντας τα ψάρια στο Α-scope, δεν κόβουμε ταχύτητα, αλλά σημαδεύουμε το ακριβές στίγμα και κάνουμε έναν κύκλο, πλησιάζοντάς τα με σβησμένο τον κινητήρα

ΣΥΝΗΘΙΣΜΕΝΟ ΛΑΘΟΣ
Ένα µεγάλο λάθος που κάνουµε συχνά, είναι µε το που σχηµατίζονται στόχοι στο A-scope, δηλαδή περνώντας επάνω από ένα ή περισσότερα ψάρια, να κάνουµε αµέσως όπισθεν µε τη µηχανή. Aυτο αποτελεί µέγα λάθος, µιας και ο θόρυβος του σασµάν, στην καλύτερη περίπτωση θα κάνει τα ψάρια καχύποπτα και στη χειρότερη θα τα διώξει µακριά! Άρα, βλέπουµε ένα ψάρι στην οθόνη, κάνουµε πίσω µε την πρόθεση να παραµείνουµε πάνω στο σηµείο, και ρίχνουµε.

Ένα καλορυθµισµένο βυθόµετρο και µε προϋπόθεση τη σωστή τοποθέτηση του αισθητήρα, θα µας δείξει πεντακάθαρα το δόλωµα που κατεβαίνει προς τον πυθµένα και είναι κοντά στο ψάρι που διαγράφεται στην οθόνη.

Πού, όµως, βρίσκεται η παγίδα; Το ψάρι που δείχνει το βυθόµετρο, είναι στην ουσία ιστορικό, άρα δεν ξέρουµε αν είναι στην ίδια θέση ή έχει τροµάξει και έχει φύγει. Έτσι, βρισκόµαστε να ανεβοκατεβάζουµε το δόλωµα χωρίς αποτέλεσµα! Αντιθέτως, µε µια σωστή προσέγγιση στο σηµείο, η οποία δεν θα τροµάξει τα ψάρια, θα µπορούσαµε να έχουµε µία επιτυχή έκβαση.

ΤΙ ΚΑΝΩ ΟΤΑΝ ΕΝΤΟΠΙΣΩ ΨΑΡΙ
Θα περιγράψω αυτό που κάνω εγώ και σχεδόν πάντα µε ανταµείβει. Η κίνηση του σκάφους πρέπει πάντα να γίνεται µε τη λιγότερη δυνατή ταχύτητα. Αυτό που συµβουλεύω, πάντως, είναι: «∆ώστε χρόνο στο βυθόµετρό σας να σας µεταφέρει αυτά που βλέπει στο βυθό»! Και αυτό επιτυγχάνεται µόνο µε µια χαµηλή ταχύτητα.

Από τη στιγµή που θα διακρίνουµε στο A-scope κάποιο στόχο που µας ενδιαφέρει, χωρίς να κόψουµε καθόλου ταχύτητα, απλά τον σηµαδεύουµε µε τη λειτουργία “Run and Find”. Η λειτουργία αυτή µας δίνει τη δυνατότητα να µαρκάρουµε ένα στόχο στην οθόνη του βυθοµέτρου και να µας βγάλει το στίγµα του µε ακρίβεια χιλιοστού στο πλότερ!

Στα παλιότερα µοντέλα γίνεται µετακινώντας τον κέρσορα πάνω στο στόχο και πατώντας το κουµπί που µαρκάρει το στίγµα, ενώ στα νεότερα µοντέλα αφής, απλά πατάµε πάνω το δάχτυλό µας και αµέσως το στίγµα περνά στη µνήµη.

Έχοντας, τώρα, την ακριβή θέση του ψαριού και µε την προϋπόθεση ότι δεν κινήθηκε µε ταχύτητα, χωρίς να σταµατήσουµε, κάνουµε ένα µικρό κύκλο και υπολογίζουµε την κατεύθυνση του άνεµου ή την πορεία του ρεύµατος.

Κατόπιν, σβήνουµε τον κινητήρα, προσέχοντας το σκάφος να διανύσει την πορεία προς το ψάρι και έχοντας την προσοχή µας στο A-scope, ενώ είµαστε έτοιµοι να αφήσουµε το δόλωµα. Μόλις εµφανιστεί ο στόχος, αφήνουµε το δόλωµα να πάρει το δρόµο προς τον πυθµένα. Τότε, υπάρχει µεγάλη πιθανότητα να χτυπήσει το ανυποψίαστο θήραµα!

ΠΛΟΗΓΗΣΗ ΣΤΟ ΣΤΙΓΜΑ
Η πλοήγηση στο σηµείο που υπάρχουν τα θηράµατα, είναι εξίσου σηµαντική µε την ανάγνωση του βυθοµέτρου µας. Μια καλή προσέγγιση, θα δώσει την ευκαιρία στο δόλωµά µας να βρεθεί όσο πιο κοντά στο θήραµα και έτσι να αυξηθούν οι πιθανότητες τις επιτυχίας. Η συνεργασία των δύο παραπάνω παραγόντων, αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την επιτυχία όσων φίλων κάνουν vertical ψαρέµατα.

Να είστε όλοι καλά! Καλή επιστροφή όλων µας στη θάλασσα που τόσο αγαπάµε!

Tags
Ψάρεμα με Βυθόμετρο Βυθόμετρο στίγμα στίγμα βυθομέτρου λειτουργία βυθομέτρο πλοήγηση στο στίγμα
Comodo SSL