Trygons EcoRunner 590
Η ευφυΐα στην σχεδίαση ενός νέου προϊόντος είναι ορατή όταν το αποτέλεσμα δεν προκύπτει ακολουθώντας πεπατημένους, προβλέψιμους κανόνες και στερεότυπα, αλλά βασίζεται στην εμπειρία και το «ένστικτο» του σχεδιαστή, παρουσιάζοντας κάτι εντελώς καινούριο. Αυτό είναι εύκολα διακριτό στο εξάμετρο EcoRunner 590.
Η γάστρα, το κατάστρωμα, οι λειτουργικοί του χώροι, όλα σχεδιάστηκαν από την αρχή, λες και ο μηχανολόγος Αλέξανδρος Σαρασίτης, ιδρυτής και ιδιοκτήτης της εταιρίας Trygons, δεν ήθελε το σκάφος του να μοιάζει με οποιοδήποτε άλλο. Ο στόχος του όμως δεν ήταν αυτό. Η αναζήτηση και η έρευνα ξεκίνησε όταν θέλησε να φτιάξει ένα σκάφος προσαρμοσμένο στις ανάγκες του. Με τα καύσιμα να έχουν σπάσει το ψυχολογικό φράγμα των 1,80 ευρώ/λίτρο, η κατανάλωση έχει γίνει το μεγαλύτερο πρόβλημα στη συχνή χρήση ενός σκάφους. Έτσι, όσοι θέλουν να βρίσκονται συχνά στο νερό, αναγκάζονται να συμβιβαστούν με μικρότερα σκάφη, συμβιβαζόμενοι με τις ιδιαίτερα μειωμένες δυνατότητες αυτονομίας, χώρου στο κατάστρωμα, αλλά και απόστασης που μπορούν να καλύψουν.
Επιπλέον, η πλειοψηφία των σκαφών που υπάρχουν στην αγορά, στην προσπάθεια των εταιριών να προσεγγίσουν μεγαλύτερο κοινό και μικτή χρήση, φτιάχνουν συγκεκριμένα καταστρώματα που μπορεί μεν να εξυπηρετούν τις περισσότερες τεχνικές ψαρέματος, δεν έχουν όμως το fishability που χρειαζόμαστε, όταν θέλουμε να ψαρέψουμε μεγάλα θηράματα και είναι απολύτως αναγκαία η ευχέρεια χώρου. Επίσης, αυτό που έλειπε από τα σκάφη της αγοράς, ήταν μεγάλοι καθαροί χώροι στην πρύμνη και εύκολη πρόσβαση στην θάλασσα, για αυτούς που ασχολούνται με το ψαροτούφεκο.
Με αφορμή τα παραπάνω και αρωγό των προσπαθειών του την μόνιμη διάθεση για έρευνα, σχεδιασμό και ανάπτυξη νέων προϊόντων, ο Αλέξανδρος δούλεψε εντατικά σε ένα ιδιαίτερο project, το EcoRunner 590. Σαν ιδιοκτήτης της Trygons, μιας εταιρείας με παγκόσμιες διακρίσεις εξαιτίας των καινοτόμων προϊόντων ψαροτούφεκου και ελεύθερης κατάδυσης (υποβρύχια housing για κάμερες, carbon όπλα για μεγάλα θηράματα κλπ), διαθέτει μια μεγάλη τεχνογνωσία στην χρήση σύγχρονων, σύνθετων υλικών την οποία φυσικά και χρησιμοποίησε για την κατασκευή του πρωτότυπου. Αφού το σκάφος σχεδιάστηκε σε πρόγραμμα τρισδιάστατης σχεδίασης CAD-CAM, το ιδιόκτητο(!) ρομποτικό CNC ικανό να δουλέψει project μεγέθους 12 μ. x 2.8 μ.ανέλαβε να μεταφέρει το σχέδιο με απόλυτη συμμετρία και λεπτομέρεια στο καλούπι. Το εργοστάσιο της Trygons κατασκεύασε στην συνέχεια έναν τεράστιο φούρνο με ειδική μόνωση, όπου γίνεται η έκχυση σε περιβάλλον πλήρως ελεγχόμενης θερμοκρασίας. Όλα τα παραπάνω μοιάζουν εξωπραγματικά για τα ελληνικά δεδομένα, εξίσου όμως εντυπωσιακά είναι και τα αποτελέσματα, αφού το 6μετρο EcoRunner ζυγίζει μόλις 320 κιλά, ενώ το πρώτο εξ ολοκλήρου καρμπονικό EcoRunner ολοκληρώθηκε λίγες ημέρες πριν γραφτεί το παρόν και ζύγιζε 85 κιλά η γάστρα και 45 κιλά το κατάστρωμα! Έχοντας μεγάλη εμπειρία όλα αυτά τα χρόνια στην τεχνολογία vacuum infusion, χρησιμοποιήθηκαν για έκχυση μόνο υψηλής ποιότητας πρώτες ύλες, ακολουθώντας ευλαβικά τις προδιαγραφές. Όλα γίνονται σε κενό αέρος για την μηδενική ύπαρξη φυσαλίδων, τα υαλοϋφάσματα ψήνονται για να μην έχουν την παραμικρή υγρασία και τοποθετείται airex σε όλο το σκάφος, για περισσότερη αντοχή και στιβαρότητα.
Η γάστρα του προέρχεται από τεχνολογία wave piercing (διάτρησης κύματος), που αποτελεί ότι πιο σύγχρονο στην σχεδίαση ταχύπλοου σκάφους (παρακάτω εξηγώ αναλυτικά την λογική της και πως λειτουργεί). Το EcoRunner φτιάχτηκε για να αντέχει στον χρόνο και τη συχνή χρήση. Σε όλα τα δεσίματα χρησιμοποιούνται περαστές βίδες με παξιμάδια ασφαλείας, οι μεντεσέδες -18 συνολικά-, είναι όλοι ίδιοι, ανοξείδωτοι, αλλά και οι πιο στάνταρ της αγοράς. Τα καπάκια του σκάφους, όταν ανοίγουν, ακουμπούν σε κάποιο σημείο και δεν διπλώνουν τελείως, για να μην ζορίζονται οι βίδες ή και οι ίδιοι οι μεντεσέδες. Κάτω από τα καπάκια τοποθετείται λάστιχο, για καλύτερη στεγανοποίηση, ενώ για το ίδιο λόγο υπάρχουν και υδρορροές.
Τα κλείστρα σε όλο το σκάφος είναι από carbon και δεν εξέχουν, για να μην τραυματίζουν το πλήρωμα, ενώ όλο το πάτωμα, έχει αντιολισθητική επιφάνεια για την αποφυγή ατυχήματος.
Το κατάστρωμα
Ένα από τα μεγάλα ατού του EcoRunner είναι τα τεράστια αμπάρια, για την τοποθέτηση του εξοπλισμού. Το περισσότερο μέρος του πατώματος, έχει χρησιμοποιηθεί για την αποθήκευση του εξοπλισμού, με χώρους που δεν θα βρούμε σε κανένα άλλο εξάμετρο. Για αυτόν το λόγο, όλο το τμήμα της πλώρης βρίσκεται υπερυψωμένο, δημιουργώντας έτσι περισσότερο χώρο στο αμπάρι, ικανό να χωρέσει ακόμα και ένα άτομο. Παράλληλα, εκεί τοποθετήθηκε και η κονσόλα, στο κέντρο, δίνοντας άνετο πέρασμα αριστερά και δεξιά. Δύο αναπαυτικά καθίσματα, κυβερνήτη – συγκυβερνήτη τοποθετούνται πάνω σε ένα πολυεστερικό κουτί, το οποίο χρησιμεύει και σαν ταμπούκι. Άλλος ένας αποθηκευτικός χώρος βρίσκεται στην κονσόλα, κάτω από το τιμόνι, ενώ στην πρύμνη υπάρχουν 4 αμπάρια, από τα οποία το μεγαλύτερο επικοινωνεί με την θάλασσα. Έτσι, αφαιρώντας την τάπα, μετατρέπεται εύκολα σε μια δεξαμενή ζωντανού δολώματος 250 λίτρων, όπου η ανανέωση του νερού γίνεται απευθείας, χωρίς ηλεκτρική αντλία, αφού η στάθμη είναι ίδια με την ίσαλο γραμμή και κατά το ταξίδι το νερό μπαινοβγαίνει από εκεί ελεύθερα. Το σύστημα αυτό είναι διαδεδομένο στα επαγγελματικά σκάφη της Αφρικής και είναι ότι πιο λειτουργικό και απλό έχουμε δει σε δεξαμενή ζωντανού.
Ο Αλέξανδρος, λόγω της άμεσης ενασχόλησή με την ελεύθερη κατάδυση, σχεδίασε στην πρύμνη μια μεγάλη πόρτα για το εύκολο πέρασμα στην θάλασσα, ενώ το ίδιο θα φανεί πολύ χρήσιμο, αν θέλουμε να ανεβάσουμε στο σκάφος ένα πολύ μεγάλο ψάρι. Στον καθρέπτη υπάρχουν ενσωματωμένα και τα μπρακέτα της κύριας, αλλά και της βοηθητικής μηχανής.
Στη θάλασσα
Παρέα με τον Αλέξανδρο Σαρασίτη και τον Αντώνη Δρόσο, κανονίσαμε ένα ψάρεμα με το EcoRunner, συνδυάζοντας τη δοκιμή με μια όμορφη ψαρευτική εξόρμηση. Εκεί θα μπορούσαμε να εκτιμήσουμε τις δυνατότητές του, αφού πέρα από τις μετρήσεις, την φωτογράφιση και μια σύντομη βόλτα, υπάρχουν και άλλα σημαντικά στοιχεία, όπως η λειτουργικότητα και η συμπεριφορά σε ανοιχτή θάλασσα (ο 5άρης νοτιάς στο γυρισμό μας έδωσε αυτή την δυνατότητα). Ξεκινήσαμε από την Κερατέα με πλώρη προς τον Κάβο Ντόρο. Το εντυπωσιακό, κόκκινο EcoRunner φορούσε στον καθρέπτη του τον τετράχρονο Yamaha F 60 ίππων. Είναι το σκάφος που ψαρεύει συνήθως ο Αλέξανδρος και ο έξτρα εξοπλισμός ήταν ιδιαίτερα ασυνήθιστος. Πιο συγκεκριμένα, έχει τοποθετήσει στο σκάφος αυτόματο πιλότο, έτσι ώστε ο κυβερνήτης το μόνο που είχε να κάνει ήταν να ρυθμίζει τις μοίρες και έπειτα μπορούσε να απολαύσει το ταξίδι του σε αναπαυτική θέση, χωρίς να διορθώνει πορεία ή να συμμετέχει στην οδήγηση. Επιπλέον, στην πλώρη του σκάφους υπήρχε ένα ηλεκτρικό μοτέρ dynamic positioning, το οποίο δεν έχω ξαναδεί παρά μόνο σε φωτογραφίες αμερικάνικων bass boats. Αυτό λοιπόν λειτουργεί με κοντρόλ και δίνει την δυνατότητα να κρατά σε ένα σημείο το σκάφος (με την βοήθεια GPS), διορθώνοντας συνεχώς την θέση του. Έτσι, μπορούμε να ψαρεύουμε βαθιά κομμάτια, χωρίς να χρειάζεται να αγκυροβολούμε! Επιπλέον, είναι χρήσιμο και για το μολύβι φύλακα, βάζοντας την ταχύτητα και την πορεία που θέλουμε να ακολουθήσει.
Στην πλεύση του το EcoRunner ξεχωρίζει, αφού δεν έχει φάση πλαναρίσματος, δεν υπάρχει, καν η αίσθηση ορθοπλωρίσματος, και το πιο εντυπωσιακό είναι ότι ο 60άρης κινητήρας μπορεί να το ταξιδέψει χωρίς κανένα πρόβλημα και χωρίς την αίσθηση ότι μας λείπει δύναμη.
Το μεγάλο «μαχαίρι» εισόδου της γάστρας, αλλά και η υπερυψωμένη πλώρη βοηθούν στο να διατηρείται η πλεύση του ευθύγραμμη και να μην αποθαλασσώνει, αφού η αιχμή ανοίγει το κύμα και δεν το αφήνει να του σηκώσει την πλώρη, όπως γίνεται με τα «συμβατικά» σκάφη. Μετά την έντονη είσοδο και καθώς η γάστρα πλησιάζει στο deadrise, το V σβήνει. Καθώς λοιπόν το κύμα δεν αλλάζει την γωνία πλεύσης του σκάφους, η πλώρη το ανοίγει, επιτρέποντας στην υπόλοιπη γάστρα να περάσει χωρίς κραδασμούς. Ο τόσο απλός, αλλά παράλληλα ιδιοφυής σχεδιασμός, επιτρέπει στο 6μετρο EcoRunner να κινείται πολύ ικανοποιητικά, ακόμα και με μία μικρή ιπποδύναμη της τάξεως των 40 ίππων, χωρίς να «σπρώχνει» νερά, να μην χτυπά και να μπορεί να ταξιδέψει ξεκούραστα, με οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες, κρατώντας μια χαμηλότερη ταχύτητα.
Η ψηλή πλώρη εκτός του ότι αποτρέπει την περίπτωση καρφώματος, προσφέρει στεγνό ταξίδι, ενώ ακόμα και όταν αντιμετωπίσαμε τον καιρό στον γυρισμό, το σπρέι ήταν σχεδόν ανύπαρκτο, ιδίως στις θέσεις κυβερνήτη – συγκυβερνήτη, επιτρέποντας να βιντεοσκοπήσουμε μέρος της διαδρομής, όπως θα δείτε και στο σχετικό βίντεο.
Αν και βρήκαμε εύκολα καλαμάρια, δεν καταφέραμε να πιάσουμε κάποιο ψάρι. Παρόλα αυτά περάσαμε μια υπέροχη ημέρα στην θάλασσα, χωρίς να μας επηρεάζει ο νοτιάς, ο οποίος όλο και φούσκωνε μετά το μεσημέρι.
Στις μετρήσεις διαπιστώσαμε ότι ακριβώς περιμέναμε, δηλαδή κατανάλωση που κυμαίνεται ακόμα και κάτω από τα 0,6 λτ/νμ. με την ταχύτητα να φτάνει τους 27,8 κόμβους.
Συμπερασματικά, το EcoRunner 590 αλλάζει σελίδα σε όσα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα στα πολυεστερικά σκάφη, βάζοντας καινούρια δεδομένα στο «παιχνίδι». Παράλληλα, σηκώνει τον πήχη της κατασκευής, προσφέροντας ένα ολοκληρωμένο ποιοτικό σκάφος, ικανό να αντέξει σε συνεχή χρήση στο ψάρεμα ή το ψαροτούφεκο. Ίσως να μην είναι το σκάφος που απευθύνεται σε μεγάλο κοινό, αλλά πάντα τα προϊόντα της Trygons (όσον αφορά το ψαροτούφεκο) ήταν για λίγους και εξειδικευμένους. Σίγουρα όμως, τόσο ο φουτουριστικός σχεδιασμός και η πολύ μικρή κατανάλωση, όσο και η εξαιρετική πλεύση, είναι κάποια ξεχωριστά στοιχεία, που δε γίνεται να περάσουν απαρατήρητα, ακόμα και για όσους το ψάρεμα αποτελεί άγνωστη λέξη.
Πληροφορίες: 6937859023 – www.trygons.com – facebook.com/Trygons