Shearwater 860CC με CMD TDI 265 HP
Με αφορμή το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Φουσκωτών, βρεθήκαμε στην Ρόδο και είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε ένα ολοκαίνουριο Shearwater 860 CC με έσω/έξω πετρελαιοκινητήρα Cummins Mercruiser TDI 265 hp, ένα πακέτο που τουλάχιστον «στα χαρτιά» έδειχνε να είναι εξαιρετικό από άποψη επιδόσεων και οικονομίας, έμενε μόνο να το δούμε και στην πράξη.
Το Αγγλικό Shearwater 860 παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Ελληνική αγορά στο RIB test του ΡΟ.Τ.Α., αρχές του 2008, κερδίζοντας τις εντυπώσεις για δύο κυρίως στοιχεία, την έξυπνη σχεδίαση της κονσόλας – καμπίνας, αλλά και την πολύ καλή συμπεριφορά της γάστρας (άριστο ζύγισμα, εξαιρετική απόσβεση, υψηλή ταχύτητα κρουαζιέρας). Χρειαζόταν μόνο κάποιες «πινελιές» ώστε το Βρετανικό κατάστρωμα να πλησιάσει περισσότερο στα δικά μας δεδομένα, αξιοποιώντας καλύτερα τα αμπάρια πλώρης – πρύμνης και κάποιες ακόμα λεπτομέρειες.
Όλος ο ανασχεδιασμός πραγματοποιήθηκε στην Ελλάδα μετά την συμφωνία του Θέμη Κουρή (ιδιοκτήτη της Next Generation Boats) και του αγγλικού ναυπηγείου, να κατασκευάζεται το σκάφος εξ ολοκλήρου εδώ. Έτσι βασισμένοι στα πρωτότυπα σχέδια αλλά και τα νέα, με την βοήθεια προγραμμάτων CAD και τεχνολογίας CNC για τα καλούπια, το Shearwater μπήκε στην παραγωγή σε ένα από τα πιο σύγχρονα ελληνικά ναυπηγεία κατασκευάζοντας δύο διαφορετικά μοντέλα, ένα ανοιχτό (Sport) και ένα καμπινάτο (Console Cabin).
Τα Console Cabin υιοθετούν την σχεδίαση της κρυφής καμπίνας στην πλώρη, κατά την οποία η υπερκατασκευή «εκμεταλλεύεται» το ύψος των μπαλονιών, κλείνει όλη την πλώρη ως την κονσόλα διαμορφώνοντας με μια μαξιλάρα ένα μεγάλο κρεβάτι ηλιοθεραπείας, πάνω από την καμπίνα. Έτσι δεν δημιουργεί «νεκρούς» χώρους στο ντεκ, αφήνοντάς το πλήρως αξιοποιήσιμο και λειτουργικό. Αυτό παρατήρησα και στο σκάφος της δοκιμής, ένα ολοκαίνουριο Shearwater 860 CC που ήταν στην διάθεσή μας λίγο πριν ξεκινήσει ο αγώνας και χρειαστεί να μεταφερθούμε στο παλιό λιμάνι της Ρόδου.
Μπαίνοντας στο σκάφος από την μαρίνα, πρόσεξα την σωστή ανθρωπομετρική μελέτη στους διαδρόμους από την πλώρη στο κυρίως ντεκ. Η δελφινιέρα βοηθά στο να πατήσουμε με ασφάλεια, και να περάσουμε στο sundeck της πλώρης. Μέχρι την κονσόλα ο χώρος προστατεύεται δίνοντας κράτημα με ένα χαμηλό ρέλι πάνω από τους αεροθαλάμους όπου δένεται από την δελφινιέρα ως την άκρια του διαδρόμου. Το φάρδος στα περάσματα είναι αρκετό για να περπατήσουμε, οι χειρολαβές αλλά και το ρολ μπαρ της κονσόλας σωστά τοποθετημένα, προσφέρουν στήριξη ενώ ένα μικρό σκαλοπάτι διευκολύνει στην μεγάλη διαφορά ύψους των δύο επιπέδων.
Πίσω από την φαρδιά κονσόλα με το εντυπωσιακό κοκπιτ, βρίσκονται δύο καθίσματα Ullman, με αναρτήσεις για ξεκούραστη οδήγηση και βέβαια άψογη αισθητική που ταιριάζει απόλυτα με το ύφος και το χαρακτήρα του Shearwater. Το ύφασμα των αεροθαλάμων, Hypalon Neoprene fabric style συνδυάζεται με τα μαξιλάρια και το τικ εξαιρετικά δίνοντας «marine» εμφάνιση στο σύνολο. Αρκετούς τους «τρομάζει» το μαύρο του χρώμα, στην πράξη όμως η υφή του fabric το κάνει λιγότερο ζεστό ακόμα και από το κλασικό άσπρο αεροθάλαμο, ενώ το ίδιο συμβαίνει και στις σκούρες μαύρες ταπετσαρίες. Η καμπίνα, ιδιαίτερα ευρύχωρη για την κατηγορία του σκάφους, έχει την κλασική διάταξη V όπου με τα πρόσθετα μετατρέπεται σε ένα τεράστιο κρεβάτι. Κάτω από τα μαξιλάρια υπάρχουν αρκετά αμπάρια για τον εξοπλισμό μας.
Στην πρύμνη ο τετραθέσιος καναπές και το sundeck που ακολουθεί, κρύβουν το μηχανοστάσιο και ένα ακόμα φαρδύ και ευρύχωρο αμπάρι μπροστά. Όλα σωστά τακτοποιημένα, ιδίως τα ηλεκτρικά, τοποθετημένα με μεράκι και χωρίς ατέλειες. Στο μηχανοστάσιο του, υπήρχε ο CMD TDI 265 ίππων ένας πετρελαιοκινητήρας νέας γενιάς μικρού βάρους και μεγέθους με αθόρυβη λειτουργία, δύναμη και επιδόσεις, ιδανική επιλογή για σκάφη που αναζητούν ταχύτητα, γρήγορο πλανάρισμα και «αρπάγματα» σε όλο το φάσμα στροφών.
Η πολύστροφη λειτουργία του, το μικρό του βάρος και μέγεθος, η μεγάλη ροπή από χαμηλά (από τις 2000 σ.α.λ.) και ο sport «χαρακτήρας» του το κάνουν μοναδικό στην αγορά γι’ αυτό και αποτελεί από τις πρώτες επιλογές σε RIB και άλλα ταχύπλοα σκάφη (στην σελίδα 84 θα βρείτε την αναλυτική παρουσίαση του κινητήρα). Στον καθρέπτη υπήρχε το Bravo III XR με προπέλες 23’’ XR το οποίο έχει «αγωνιστικές» περγαμηνές και δένει τόσο με τον κινητήρα όσο και με το σκάφος.
Μετά από μία σύντομη και σχετικά βιαστική φωτογράφιση, βγήκαμε στην βορειοανατολική πλευρά της Ρόδου με κατεύθυνση ανοιχτά από το κεντρικό λιμάνι για να δούμε το σκάφος στο καιρό αλλά και να πάρουμε κάποιες μετρήσεις ταχύτητας και κατανάλωσης. Με 6(!) άτομα πλήρωμα, 200 lt πετρέλαιο, βοηθητική στην πρύμνη και τον εξοπλισμό του σκάφους, τα αποτελέσματα μετρήσεων έχουν διπλή αξία αφού θα είναι σαφώς τα πιο «αυστηρά» τόσο από θέμα κατανάλωσης όσο και ταχύτητας.
Όμως όπως θα δείτε η κατανάλωση είναι ιδιαίτερα χαμηλή σε όλο το φάσμα στροφών. Ταξιδεύαμε με 30 κόμβους καταναλώνοντας κάτω από 1.2 λτ/νμ πετρέλαιο ενώ στους 25 κόμβους είχαμε 1,14 λτ/νμ. Μέγιστη ταχύτητα μετρήσαμε τους 42 κόμβους με μόλις 1,33 λτ/νμ. Το πιο σημαντικό όμως από τις παραπάνω μετρήσεις είναι ότι πραγματοποιούνται χωρίς καμία «έκπτωση» στην αίσθηση ταχύτητας ή επιτάχυνσης. Μάλιστα όταν φτάσαμε στο βόρειο άκρο της Ρόδου όπου επικρατούσε κυματισμός 2 μέτρων και αρκετός αέρας είχαμε την ευκαιρία να το δούμε στα δύσκολα και να εκτιμήσουμε την εξαιρετική απόσβεση ταξιδεύοντας ευθύγραμμα και στεγνά διατηρώντας πάντα καλή ταχύτητα.
Συμπερασματικά βλέπουμε ότι ένας σύγχρονος καλός πετρελαιοκινητήρας μπορεί να διατηρήσει τις ίδιες ή αντίστοιχες επιδόσεις σε ένα σκάφος έχοντας ουσιαστική οικονομία στο καύσιμο. Το συγκεκριμένο πακέτο Shearwater 860 CC με τον CMD TDI 265 προσφέρουν μια κορυφαία επιλογή μεταξύ των σκαφών που προορίζονται για μεγάλα ταξίδια και ναυτικό τουρισμό.
- Πληροφορίες: Νext Βoats – Θέμης Κουρής
- τηλ.: 210 6526 309, 6944 844 231
- www.next-boats.gr