Αirhull ECO 25 S
Σε ένα µπαλάκι του γκολφ τα χαρακτηριστικά λακάκια (dimples) προσφέρουν έως και τρεις φορές µακρύτερη πτήση σε σχέση µε τη λεία επιφάνεια. Αυτό το φαινόµενο έµπνευσε τον Παύλο Καλογερόπουλο όταν αναζητούσε έναν τρόπο να µειώσει τις αντιστάσεις του νερού στην γάστρα.
Κάπως έτσι γεννήθηκε η ιδέα του AirHull και χρειάστηκε αρκετό χρόνο, κόπο και χρήµα για να υλοποιηθεί σε ένα σύγχρονο και αξιόπλοο RIB µε όµορφο design, προσεγµένο κατάστρωµα, και το σηµαντικότερο µε εξαιρετικές επιδόσεις ταχύτητας και εξοικονόµησης καυσίµου.
Ψάχνοντας στο ιντερνέτ σχετικά µε την τεχνολογία dimples και πως δουλεύουν, βρήκα ένα από τα παράξενα πειράµατα που κάνουν στην τηλεοπτική εκποµπή του Discovery Channel, Mythbusters (αναµεταδίδεται στην χώρα µας από τον ΣΚΑΙ) οι οποίοι κάλυψαν ένα αυτοκίνητο µε αντίστοιχες τέτοιες µικρές λακούβες και παρατήρησαν στην ταχύτητα των 65 µιλίων/ώρα µείωση µεγαλύτερη του 10% στην κατανάλωση.
Ο λόγος που το µικρό µπαλάκι µε τα λακάκια «γλιστρά» καλύτερα στον αέρα (ή το αυτοκίνητο του πειράµατος καίει λιγότερα καύσιµα) είναι γιατί «σπάει» η ροή της υποπίεσης που δηµιουργείται σε ένα αντικείµενο που ταξιδεύει µε ταχύτητα. Η υποπίεση δηµιουργείται και στις γάστρες δίνοντας περιττές αντιστάσεις στην πλεύση. Όσο η ταχύτητα του σκάφους αυξάνεται τόσο περισσότερο η γάστρα αντιµετωπίζει αντιστάσεις. Όπως µας εξήγησε ο κ. Καλογερόπουλος, µε την τεχνολογία των dimples έχουµε µείωση της ταχύτητος ροής του νερού σε κάθε µία λακούβα, είσοδο αέρα µεταξύ γάστρας και θάλασσας (άρα και περαιτέρω µείωση των τριβών) και περισσότερη ακαµψία στην κατασκευή λόγω των νευρώσεων. Έτσι η χρήση τους προσφέρει γρηγορότερη και πιο οικονοµική πλεύση. Αυτό παρατηρήσαµε και εµείς στην δοκιµή αφού το µεγάλο και φαρδύ RIB των 7.50 µέτρων µε 300 ίππους στον καθρέπτη του και πλήρη φορτία στις 3.500 σ.α.λ. ταξίδευε µε 29,7 κόµβους καταναλώνοντας µόλις 1.18 λτ/νµ. Στην πλήρως ενηµερωµένη ιστοσελίδα της εταιρίας (www.AirHull.gr) υπάρχει αναλυτική παρουσίαση της τεχνολογίας dimples, αλλά και ανάλυση της κατασκευής του σκάφους όπου γίνεται χρησιµοποιώντας µόνο εξαιρετικές πρώτες ύλες, βινυλεστερικές ρητίνες, Hypalon Neoprene 1670 dtex της Pennel, και µεγάλη σηµασία στις λεπτοµέρειες, τόσο στα ηλεκτρολογικά όσο και στα υπόλοιπα.
Για την κατασκευή της γάστρας επιστρώνονται οκτώ διαφορετικά στρώµατα υαλοβάµβακα µατ και πλεκτού, στρωµένο στο χέρι και µε διπλό πάχος στην καρίνα και το εσωτερικό των παρατροπίδιων. Η συγκόλληση της γάστρας µε το ντεκ γίνεται µέσα στο καλούπι για να µην επηρεάσουν τυχόν στρεβλώσεις το µοντάρισµα. Για το δέσιµο της γάστρας χρησιµοποιούνται πολυεστερικά στρίνγκερς χωρίς την χρήση ξύλου εξασφαλίζοντας την αντοχή, την ακαµψία αλλά και την στεγανότητα – αποτροπή σαπίσµατος του οπλισµού. Η γάστρα του AirHull πέρα από τις λακούβες, και η ναυπηγική γραµµή είναι πρωτότυπη, σχεδιασµένη εξ ολοκλήρου από την εταρεία µε 52 µοίρες γωνία V εισόδου πλώρης και 24,5 µοίρες στο deadrise. ∆ιαθέτει δύο στεπ και καλύπτεται σε ένα µεγάλο βαθµό από dimples αφήνοντας κάποια σηµεία µε λεία επιφάνεια γιατί η χρήση σε όλα τα ύφαλα του σκάφους έδειξε στην πράξη ότι έβγαζε το σκάφος πολύ από το νερό. Τα ντεπόζιτα καυσίµου (συνολικής χωρητικότητας 400 λτ.) τοποθετούνται κάτω από την θέση του κυβερνήτη, κατασκευάζονται από inox 304, πάχος 2 mm από την εταιρία Dais Inox. Η βαλβίδα εναλλαγής καυσίµου για την επιλογή ρεζερβουάρ βρίσκεται στην κονσόλα, σε σηµείο προσιτό και από τον κυβερνήτη χωρίς να χρειαστεί να µετακινηθεί από την θέση του.
Το κατάστρωµα
Ξεκινώντας από την πλώρη βλέπουµε την πολυεστερική δελφινιέρα όπου έχει αντιολισθητική επιφάνεια (υπάρχει και η δυνατότητα τοποθέτησης αντιολισθητικού λάστιχου) για ασφαλή είσοδο – έξοδο στο σκάφος.
Το στρίτσο είναι ευρύχωρο, ενσωµατώνει τον ηλεκτρικό εργάτη και κλείνει περιµετρικά µε λάστιχο σιλικόνης. Η εµµονή στην λεπτοµέρεια φαίνεται ακόµα και εδώ, πέρα από την καλή κατανοµή των µπουτόν Up & Down και την περιποιηµένη τοποθέτηση του εργάτη, υπάρχει και πλαφονιέρα Led για τον φωτισµό του εσωτερικού!
Τα δύο αµπάρια που ακολουθούν έχουν ενιαίο χώρο αποθήκευσης, διαθέτουν και αυτά περιµετρικά λάστιχο σιλικόνης κάνοντάς τα στεγανά και αθόρυβα στο ταξίδι. Ο καναπές της πλώρης µπορεί να επεκταθεί µε τις ειδικές προσθήκες ως την κονσόλα µετατρέποντας τον χώρο σε ένα µεγάλο κρεβάτι.
Το συνολικό µήκος του εµπρός κρεβατιού είναι 1,95 µήκος x 1,50 πλάτος. Η κονσόλα ξεχωρίζει τόσο µε τον χρωµατισµό της και τα λογότυπα στις µπάντες όσο και από το δυναµικό της σχήµα. Ο κυβερνήτης κάθεται στην αριστερή πλευρά και έχει άµεση επιθεώρηση των οργάνων. Όλα είναι εγκατεστηµένα σε υποδοχές οι οποίες είναι αυτοστραγγιζόµενες. Ανάλογα µε τον κατασκευαστή του κινητήρα υπάρχει διαθέσιµη κονσόλα για την εγκατάσταση των οργάνων. Επίσης διατίθενται δυο κονσόλες η µια µε εσωτερική υποδοχή στα πόδια κυβερνήτη και συγκυβερνήτη (S) και µια χωρίς εσοχή αλλά µε ενσωµατωµένο υποπόδιο.
Για την καθιστή οδήγηση υπάρχει υποπόδιο εφοδιασµένο µε αντιολισθητική επιφάνεια. Στο πίσω µέρος είναι οι διακόπτες έλεγχου των µπαταριών και των Accessories, η βαλβίδα για την εναλλαγή των ρεζερβουάρ και 2 υποδοχές φόρτισης κινητών τηλεφώνων.
Στο εµπρός µέρος και επάνω στην πόρτα διακρίνουµε το κάθισµα, 2 χειρολαβές και την κλειδαριά ασφαλείας. ∆ιαθέτει υδραυλική υποβοήθηση για το άνοιγµα της αποτελεί κατασκευή από διπλό καλούπι και σφραγίζει µε περιµετρικό λάστιχο σιλικόνης.
Παρότι η κονσόλα είναι διακριτική, στο εσωτερικό µπορεί να εγκατασταθεί wc και 2ο ντους (πολύ χρήσιµο), ενώ στο εµπρός σηµείο υπάρχει αποθηκευτικό ντουλάπι.
Το εσωτερικό ύψος της κονσόλας είναι 1,75Μ και ο εσωτερικός χώρος είναι αυτοστραγγιζόµενος. ∆εξιά και αριστερά της κονσόλας υπάρχουν οι πλαφονιέρες τύπου led, οι θυρίδες εξαερισµού και 2 φινιστρίνια για τον φυσικό εσωτερικό φωτισµό. Στο Sport µοντέλο και κατόπιν επιθυµίας του πελάτη τοποθετούνται καθίσµατα µπάκετ µε υδραυλική υποβοήθηση για απορρόφηση των κραδασµών, µε αµορτισέρ για να ρυθµίσουµε το ύψος (για όρθια ή καθιστή οδήγηση) αλλά και βαθµό σκληρότητας. Η πλάτη έχει κατάλληλη σχεδίαση για πλευρική στήριξη και στην πίσω πλευρά τους έχουν δύο µικρά ταµπούκια.
To κάθισµα R-25 είναι αποτέλεσµα συνεργασίας της AirHull µε την Dais Inox και αποτελούν προϊόν αποκλειστικά για τα σκάφη της. Η κονσόλα και τα καθίσµατα στερεώνονται µε µπρούτζινα µπουζόνια τα οποία είναι πακτωµένα στο κατάστρωµα του σκάφους. Χρησιµοποιούνται εξάγωνες βίδες ασφαλείας και σιλικόνη για την µόνωση στο σηµείο της ένωσης.
Στο µοντέλο Family αντί τα µπάκετ τοποθετείται κάθισµα διπλό µε τρεις θέσεις ρύθµισης για τους κυβερνήτη – συγκυβερνήτη.
Ο πίσω καναπές φιλοξένει 4 άτοµα, κάτω από το κάθισµα υπάρχει σαν standard εξοπλισµός ψυγείο 55 λίτρων αυτόµατου αδειάσµατος, ενώ έχει γίνει πρόβλεψη για εγκατάσταση ηλεκτρικού µηχανισµού. ∆εξιά και αριστερά υπάρχουν αποθηκευτικοί χώροι. Μπροστά από τον πρυµνιό καναπέ σχηµατίζεται υποδοχή που στην ανάπτυξη της δηµιουργεί κρεβάτι φάρδους 70CM και ολικού µήκους 1.87 M. Υπάρχουν βάσεις στήριξης και υποστηρίζεται από υδραυλική υποβοήθηση.
Το πίσω Sundeck έχει φάρδος 95 cm και ολικό µήκος 2,10m. Εσωτερικά διαθέτει αποθηκευτικό χώρο που φιλοξένει την ηλεκτρική σεντίνα, µέρος της ηλεκτρολογικής εγκατάστασης και την αντλία του ντους. Στο πίσω δεξί µέρος του σκάφους υπάρχει εγκατεστηµένη η βάση της βοηθητικής µηχανής και η έξοδος των καλωδίων τόσο για τον κεντρικό όσο και τον βοηθητικό κινητήρα. Αριστερά διακρίνουµε το ταµπούκι για την 2η Άγκυρα και το ντους και πιο πίσω είναι η πτυσσόµενη σκάλα µπάνιου
Στη θάλασσα
Το AirHull που δοκιµάσαµε αποτελεί την σπορ έκδοση, και ως τέτοιο φορά τον µέγιστο σε ιπποδύναµη κινητήρα, τον Verado 300. Σαν προπέλα ο κ. Καλογερόπουλος επέλεξε την Bravo 22 η οποία ίσως να µην έχει τις τελικές µιας τρίφτερης αλλά αποτελεί ιδανική για ταξίδι και οικονοµία (σε τρίφτερη θα σήκωνε και 23άρα). Με το που είδα το σκάφος λίγο πριν πέσει στο νερό, µου έκανε εντύπωση που φορούσε την βοηθητική, είχε δεύτερη άγκυρα, 200 λίτρα στα ρεζερβουάρ και γενικώς ήταν φορτωµένο. Συνήθως όταν ένα σκάφος προορίζεται για µετρήσεις και παρουσίαση έχουµε συνηθίζει να βλέπουµε «άδεια» σκάφη, ο κατασκευαστής όµως ήθελε να δείξει τις «επιχειρησιακές» καταναλώσεις και ταχύτητες, και αυτό τον τιµά. Στο απότοµο κατέβασµα της µανέτας ο Verado «κλωτσούσε» το πλήρωµα, αφού η επιτάχυνση ήταν έντονα αντιληπτή. Το σκάφος χρειαζόταν µόλις λίγα µέτρα για να πλανάρει, µε την φάση πλαναρίσµατος να έρχεται αβίαστα χωρίς να ορθοπλωρίζει.
Οι µετρήσεις ήταν άκρως κολακευτικές, 3.500 σαλ, 29,7 κόµβους, µε κατανάλωση 1,18 λτ/νµ. µε µέγιστη τους 56,6 κόµβους.
Το ταξίδεµά του ήταν στεγνό (στις φωτογραφίες και το βίντεο τα βρεγµένα µπαλόνια προέρχονται από τα παράλληλα πλάνα και όχι το ίδιο το σκάφος) χωρίς κραδασµούς και µε πολύ καλή ευστάθεια που είναι διακριτή στο σχετικό βίντεο που συνοδεύει το περιοδικό.
Η ανταπόκριση στους ελιγµούς είναι ακαριαία και ο έλεγχος του σκάφους απόλυτος ακόµα και όταν στρίβαµε απότοµα για χάρη της δοκιµής.
Συµπερασµατικά το νέο AirHull Eco 25 Sport αποτελεί ένα σύγχρονο φουσκωτό µε αρκετές καινοτοµίες, λειτουργικό κατάστρωµα, επιδόσεις και ιδιαίτερα ελκυστική εµφάνιση. ∆ιατίθεται µε έναν φουλ εξοπλισµό σε ιδιαίτερα ανταγωνιστική τιµή και υπάρχει προς το παρόν σε δύο εκδόσεις, Family και Sport. Σύντοµα θα παρουσιαστεί άλλο ένα καµπινάτο για τους φίλους του ναυτικού κάµπινγκ.
Πληροφορίες: AIRHULL.gr Παύλος Καλογερόπουλος – 210 6717.711 & 6944 536.726