Η Πορτογαλία φιλοξένησε για άλλη µία χρονιά την Πανευρωπαϊκή παρουσίαση της Yamaha όσον αφορά τα νέα Waverunner. Η πρόταση της Yamaha για το 2019 έχει αρκετές βελτιώσεις καθώς και ένα ολοκαίνουριο µοντέλο το οποίο αναµένεται να κερδίσει γρήγορα ένα µεγάλο κοµµάτι πωλήσεων, το νέο «pocket- rocket» EXR!
Το νέο EXR καθώς και η βελτιωµένη σειρά FX (2019) ακολουθούν πιστά τη «συνταγή» του Ιαπωνικού κολοσσού, ώστε οι ιδιοκτήτες τους να απολαύσουν εξαιρετικής σχεδίασης pwc, µε επιδόσεις που ξεχωρίζουν. Τεχνολογικά ανώτερα και βέβαια µε αξιοπιστία, για πολλές απροβληµάτιστες ώρες στη θάλασσα. Το τελευταίο, αλλά τελικά πιο σηµαντικό από όλα, είναι και η «σηµαία» της Yamaha. Η αντοχή στη χρήση και η αξιοπιστία που προσφέρουν επιβεβαιώνουν την ηγετική θέση των Waverunner στη παγκόσµια αγορά των personal watercraft.
Με την υποστήριξη της εταιρίας ΜΟΤΟ∆ΥΝΑΜΙΚΗ Α.Ε.Ε. επίσηµος αποκλειστικός διανοµέας της Yamaha Motor Co. Ltd. σε Ελλάδα, Βουλγαρία και Ρουµανία, ταξιδέψαµε δυτικά της Ευρώπης. Η παρουσίαση φέτος µεταφέρθηκε από τα ήρεµα νερά της τεχνητής λίµνης Montargil ( που είχε πραγµατοποιηθεί το 2016) στη περιοχή Ναζαρέ, τη «Μέκα» των serfers αφού εκεί ο Ατλαντικός ωκεανός δηµιουργεί τα µεγαλύτερα κύµατα στις ακτές της Ευρώπης. Στη µαρίνα της πόλης, οι άνθρωποι της Yamaha είχαν σχεδιάσει τα πάντα ώστε να προσφέρουν µία ξεχωριστή εµπειρία για όλους τους δηµοσιογράφους, και να διευκολύνουν στο έπακρο τα τεστ.
Πιο συγκεκριµένα στις πλωτές εξέδρες υπήρχαν τα WaveRunner µε προκαθορισµένο χρόνο δοκιµής, περίπου 20 λεπτά ανά pwc, που ήταν όµως αρκετά για να ενθουσιαστούµε µε τη δύναµη, τις επιδόσεις, τα gadgets και την πλεύση των ανανεωµένων µοντέλων. Πριν βέβαια βρεθούµε στο χώρο της µαρίνας, προηγήθηκε η τεχνική παρουσίαση µε τον ∆ιευθυντή Μάρκετινγκ Ευρώπης κ. Remko Visser να καλοσωρίζει τους δηµοσιογράφους έχοντας µία έκπληξη, τον διάσηµο σέρφερ Garrett McNamara, ο οποίος στο παρελθόν έχει «δαµάσει» κύµατα ακόµα και 30 µέτρων σπάζοντας ρεκόρ. Σήµερα ο Garrett είναι αθλητής της Yamaha και σύµβουλος του δήµου Nazare, όσον αφορά την προβολή της πόλης σαν παγκόσµιος προορισµός για surfers και watersports.
Η αγορά των pwc αυξάνεται
Όλο και περισσότεροι Ευρωπαίοι ανακαλύπτουν το πόσο διασκεδαστική είναι η χρήση ενός personal watercraft. Το 2018 οι πωλήσεις προβλέπεται να φτάσουν σε επίπεδα ρεκόρ, ξεπερνώντας τα 14.000 τεµάχια, όταν το 2013 οι αντίστοιχες πωλήσεις ήταν γύρω στα 4.500 jet. Αυτή η αύξηση είναι πολύ σηµαντική και συνάµα αισιόδοξη πυροδοτώντας τους σχεδιαστές της Yamaha να αναβαθµίσουν την γκάµα τους προσφέροντας µία ολοκληρωµένη πρόταση στη κάθε κατηγορία. Πάµε λοιπόν να δούµε ένα-ένα τα νέα µοντέλα, και πως η Yamaha πρωτοπορεί σε όλες τις κατηγορίες από τα entry level EX, ως τα εντυπωσιακά FX CR SVHO. Στο DVD του επόµενου τεύχους θα ακολουθήσει και βίντεο της παρουσίασης.
Καινοτοµίες των WaveRunner
Το Τµήµα Έρευνας και Ανάπτυξης της Yamaha δουλεύει πυρετωδώς για να προσφέρει νέες τεχνολογίες, σύγχρονους µεθόδους κατασκευής και καινοτοµίες αναβαθµίζοντας συνεχώς τα WaveRunner. Για παράδειγµα το σύστηµα RiDE που άλλαξε εντελώς το τρόπο που χειριζόµαστε τα WaveRunner. Τα µοντέλα που έχουν το σύστηµα RiDE διαθέτουν και στις δύο λαβές του τιµονιού γκάζια, δύο δηλαδή µανέτες, η δεξιά που είναι το γκάζι µας και η αριστερή που δουλεύει σαν ανάποδα ή φρένο. Έτσι µπορεί να εκτελέσει µανούβρες και ελιγµούς που ήταν αδύνατο ως τώρα να γίνουν. ∆ιαδικασίες όπως το ανέβασµα στο τρέιλερ µε πλάγιο καιρό, η πρόσδεση σε ένα συγκεκριµένο σηµείο στο λιµάνι γίνονται πλέον εύκολα αφού ανά πάσα στιγµή µπορείς να διορθώσεις τη θέση σου και να προσπαθήσεις ξανά.
Η Yamaha είναι γνωστή για τους κινητήρες της, µάλιστα στο χώρο των pwc έχει κερδίσει το βραβείο Marine Engine-NMMA Innovation Award (Βραβείο Καινοτοµίας) στο Miami International Boat Show για τον 3κίλινδρο κινητήρα TR-1 HO, 1049 cc ο οποίος τοποθετείται στα entry level µοντέλα όπως η σειρά EX και VX προσφέροντας δύναµη και αντοχή µε µειωµένες διαστάσεις και βάρος.
Τον TR-1 HO τα εξειδικευµένα διεθνή περιοδικά τον περιγράφουν σαν «τη µηχανή του µέλλοντος» για τα WaveRunner, ο οποίος αντικαθιστά τον προηγούµενο MR-1. Σε σύγκρισή µε τον MR-1 ο TR-1 HO είναι περίπου 30 κιλά ελαφρύτερος (ζυγίζει 160 κιλά. Η σχεδίαση του διευκολύνει την περιοδική συντήρηση αλλά και έλεγχο, δίνοντας πρόσβαση στα σηµαντικά µέρη για την αλλαγή λαδιών κλπ. Μία άλλη καινοτοµία είναι η νέα µέθοδο κατασκευής της γάστρας όπως αυτή των FX SVHO CRuiser και GP 1800. Λέγεται NanoXcel®2 και αφορά τη µέθοδο και τον τρόπο κατασκευής της γάστρας, δύο τεράστια καλούπια όπου πατούν µε πίεση, προσφέροντας µεγαλύτερη αντοχή και καλύτερο φινίρισµα. Είναι η δεύτερη γενιά NanoXcel, ελαφρύτερη κατά 37% από τις συµβατικές γάστρες, και κατά 18% από τη NanoXcel.
WaveRunner EXR
Το WaveRunner EXR είναι το νέο «καµάρι» της Yamaha, και δεν το αποκαλούν τυχαία «the pocket-rocket»! ∆ύναµη, σε ένα ελαφρύ pwc κάνει τη σπορ οδήγηση πιο «προσιτή» συνδυάζοντας τον βραβευµένο τετράχρονο, TR-1 High Output 3κύλινδρο κινητήρα 1.049 cc, προσφέροντας δύναµη και αντοχή µε µειωµένες διαστάσεις και βάρος, προσφέροντας µία άριστη σχέση ποιότητας, απόδοσης και τιµής. Η σύγχρονη και κοµψή αισθητικά σχεδίαση συνδυάζεται µε ένα «πακέτο» εξοπλισµού που το κάνουν κορυφαίο στην κατηγορία του. Η τεχνολογία NanoXcel2® µείωσε 27 κιλά βάρος από το EX Deluxe, φτάνοντας το στα 245 κιλά, ενώ ο κινητήρας Tr-1HO αύξησε την ιπποδύναµη κατά 10%.
Επιπλέον το σύστηµα RiDE, η µεγάλη χωρητικότητα καυσίµου 50 λίτρων, ντουλαπάκια και χώρο αποθήκευσης στη πλώρη και κάτω από το κάθισµα και η έξυπνη σχεδίαση της πρύµνης για την εύκολη επιβίβαση είναι κάποια από τα χαρακτηριστικά του. Αυτό όµως που µένει σε όποιον το οδηγήσει, είναι η δυνατή επιτάχυνση και απολαυστική οδήγηση. Η δύναµη του µάλιστα σε σχέση µε το βάρος του είναι τέτοια ώστε σε κάθε κύµα το πάτηµα του γκαζιού µπορεί να φέρει αποθαλασσώσεις, κάνοντας το ίσως το πιο «παιχνιδιάρικο» από όλα όσα δοκιµάσαµε!
•Τύπος κινητήρα: τετράχρονος, τετραβάλβιδος, τρικύλινδρο, 2EEK, TR-1 High Output •Κυβισµός: 1,049 cc •∆ιαµέτρος x ∆ιαδροµή: 82.0 χλστ. x 66.2 χλστ. •Σχέση συµπίεσης: 11 :1 •Τύπος αντλίας: 144mm Axial Flow •Καύσιµο: Απλή αµόλυβδη βενζίνη •Σύστηµα καυσίµου: Ηλεκτρονικός ψεκασµός καυσίµου •Χωρητικότητα λαδιού: 3.5 L
WaveRunner FX SVHO Cruiser
5η γενιά FX
Από το 2002, τα Waverunner FX αποτελούν την πρόταση της Yamaha στην κατηγορία «Full Size Luxury». Τα νέα FX συνεχίζουν την παράδοση, διαθέτοντας δύναµη και σταθερή πλεύση λόγω γάστρας αλλά και όγκου. Πρόκειται για τα µεγάλα Waverunner που µπορεί άνετα να χειριστεί κάποιος σε υψηλές ταχύτητες χωρίς να αισθανθεί την παραµικρή αστάθεια. Αισθητικά οι γραµµές τους έχουν κοµψή σχεδίαση και συνάµα αεροδυναµική, ενώ η γάστρα προσφέρει προβλέψιµο χειρισµό, προστασία από το σπρέι και µειωµένους κραδασµούς στο πλήρωµα.
WaveRunner FX SVHO Cruiser
Σταθερό, άνετο και µε µία εκπληκτική συµπεριφορά, το FX SVHO Cruiser κερδίζει τις εντυπώσεις! Κάτω από το τριθέσιο πολυτελές κάθισµα βρίσκεται ο κινητήρας Super Vortex High Output, 1812 cc, µε υπερσυµπιεστή ο οποίος είναι ο µεγαλύτερος κυβισµός της αγοράς όσων αφορά τα pwc. Ο SVHO διαθέτει εξαιρετικά αποτελεσµατικά συστήµατα ψύξης και εισαγωγής αέρα, ανθεκτικά εσωτερικά µέρη, και ηλεκτρονικό ψεκασµό καυσίµου (EFI).Ο συνδυασµός του SVHO και η ελαφριά γάστρα από NanoXcel®2 της Yamaha παρέχουν εκπληκτικές επιδόσεις και οικονοµία καυσίµου. Η εντυπωσιακή δύναµη, η επιτάχυνση, η σταθερή πλεύση ακόµα και όταν περάσουµε απόνερα και η πραγµατικά «υπάκουη» συµπεριφορά στους χειρισµούς του αναβάτη είναι αυτά που αισθάνεσαι όταν το ταξιδέψεις.
To FX CR SVHO τα συνδυάζει όλα, εκρηκτικές ταχύτητες, πλούσιο στάνταρ εξοπλισµό (Σύστηµα RiDE, ταµπλό µε ενδείξεις ηλεκτρονικής πυξίδας/στάθµης καυσίµου/θερµοκρασίας αέρα και νερού), και σχεδιασµό που κλέβει καρδιές. Επιπλέον όλα τα FX διαθέτουν δυνατότητα τοποθέτησης διάφορων εξαρτηµάτων αριστερά και δεξιά από το τιµόνι, όπως actioncam ή ηχεία της Yamaha για να ακούµε την αγαπηµένη µας µουσική ενώ ταξιδεύουµε! Η αποθήκευση έχει αυξηθεί 30% από το προηγούµενο µοντέλο, φτάνοντας τα 166.7 λίτρα σύνολο! Η νέα έγχρωµη οθόνη αφής LCD 4.3 ιντσών Connext, δίνει µία τεράστια γκάµα πληροφοριών, αλλά και τη δυνατότητα επιλογής Drive control επιλέγοντας επιτάχνυση (Normal ή Slow) και τρεις επιλογές ορίου µέγιστης ταχύτητας (up to 90km/hr – up to 70 km/hr – up to 55 km/hr).
Κινητήρας
•Τύπος κινητήρα: Τετρακύλινδρος, τετράχρονος, Super Vortex High Output, 2EEK, τετραβάλβιδος •Υπερσυµπιεστής: Ναι (µε εναλλάκτη θερµότητας) •Κυβισµός: 1,812κ.εκ. •∆ιαµέτρος x ∆ιαδροµή: 86.0 χλστ. x 78.0 χλστ. •Σχέση συµπίεσης: 8.5 : 1 •Τύπος αντλίας: 160 χλστ. Axial Flow •Καύσιµο: Unleaded premium Gasoline •Σύστηµα καυσίµου: Ηλεκτρονικός ψεκασµός καυσίµου •Χωρητικότητα καυσίµου: 70.0Λίτρα •Χωρητικότητα λαδιού: 5.3λίτρα •Τύπος κινητήρα: Τετρακύλινδρος, τετράχρονος, Super Vortex High Output, 2EEK, τετραβάλβιδος
∆ιαστάσεις: •Μήκος: 3.58 µ. •Πλάτος: 1.27 µ. •Ύψος: 1.23 µ. •Βάρος κενό: 372 κιλά
Χαρακτηριστικά: •Χωρητικότητα αποθήκευσης: 166.7 λίτρα •Αριθµός αναβατών: 1-3 άτοµα
WaveRunner GP 1800R και ανανεωµένο VXR
Στην κατηγορία High Performance η Yamaha το 2016 παρουσίασε µε µεγάλη επιτυχία το νέο µοντέλο GP 1800 που πρωτοστάτησε σε διεθνής αγώνες ταχυπλοΐας. Συνδυάζει τον υψηλών επιδόσεων κινητήρα SVHO 1.812 cc µε υπερσυµπιεστή, µε µία γάστρα που στρίβει τόσο γρήγορα και µε ακρίβεια που δίνει την αίσθηση ότι βρίσκεται σε ράγες! Η γάστρα του κατασκευάζεται µε την τεχνολογία υλικών της Yamaha, το NanoXcel2®, άκαµπτη και ισχυρή για να ανταποκριθεί στη δύναµη του κινητήρα και τη σκληρή καταπόνηση. Το νέο GP1800R διατίθεται σε µπλε και κόκκινο χρώµα έχοντας και νέα σχάρα εισαγωγής υψηλής απόδοσης και το αγωνιστικής σχεδίασης plate για καλύτερο χειρισµό και κράτηµα.
Σαν αναβάτης, µε το πρώτο πάτηµα του γκαζιού αντιλαµβάνεσαι ότι «καβαλάς» ένα πανίσχυρο όχηµα µε χαµηλό κέντρο βάρους, που σε οποιαδήποτε ταχύτητα ανταποκρίνεται στην παραµικρή κίνηση ή διόρθωση µε τρόπο ακριβή και προβλέψιµο. Παρότι το GP 1800R διαθέτει αγωνιστικές προδιαγραφές, δε στερείται από εξοπλισµό και συστήµατα που κάνουν τη ζωή µας ευκολότερη και στην τουριστική χρήση, όπως σύστηµα RiDE, σύστηµα ελέγχου γκαζιού Drive-by-Wire, κοµψά όργανα κλπ. Εκτός φυσικά από τις επιδόσεις του, το GP1800R διαθέτει και ένα ιδιαίτερο sport design. Αναφορά έγινε και στο VXR, το οποίο ανήκει και αυτό στη Mid Size Sport κατηγορία, µε διαστάσεις 335 x 119 cm. Η βασική διαφορά του µε το GP1800R είναι ο 4κύλινδρος κινητήρας HO 1.812 cc, εξαιρετικής απόδοσης και χαµηλής κατανάλωσης.
Άρα το VXR µπορεί να µη φτάνει την ταχύτητα του GP1800R, έχει όµως όλα εκείνα τα σπορ χαρακτηριστικά που λατρεύουµε και φυσικά χαµηλότερες καταναλώσεις. Είναι λοιπόν η πιο προσιτή σπορ/αγωνιστική πρόταση της Yamaha, διαθέτοντας τα συναρπαστικά features που συνήθως υπάρχουν µόνο σε premium µοντέλα πολυτελείας. Για παράδειγµα, τα ελαφριά και ανθεκτικά υλικά γάστρας NanoXcel2®, καθώς και τα ηλεκτρονικά συστήµατα τελευταίας γενιάς, σύστηµα RiDE, φαρδιά και µακριά γάστρα για ακόµη καλύτερη ευστάθεια, σχεδίαση καθίσµατος εµπνευσµένη από τους αγώνες ταχύτητας για καλύτερο έλεγχο και άνεση, ηλεκτρονική οθόνη και µεγάλους διπλούς καθρέπτες, πτυσσόµενο σκαλοπάτι πρύµνης και γάντζος ρυµούλκησης.
∆ιαστάσεις
•Μήκος: 3,35 µ. •Πλάτος: 1,22 µέτρα •Ύψος: 1,19 µέτρα Βάρος κενό: 349 κιλά
Χαρακτηριστικά
•Χωρητικότητα αποθήκευσης: 93,2 •Λίτρα Αριθµός αναβατών: 1-3 άτοµα
WaveRunner EX Sport & EX Deluxe
Τα WaveRunner EX είναι η πρόταση της Yamaha στην entry level κατηγορία, η πιο προσιτή που απευθύνονται και σε επαγγελµατίες εκµίσθωσης pwc. Το γνωστό «δε σπάει δε χαλάει» ισχύει και εδώ και µε το παραπάνω αφού η λιτή τους προσέγγιση δεν έχει να κάνει µε έκπτωση στη µηχανολογικά ή ηλεκτρονικά του ταχύπλοου όπως σε κάποιες άλλες περιπτώσεις. Άλλωστε τα νέα EX φορούν κάτω από το κάθισµά τους το βραβευµένο κινητήρα TR-1 που περιγράψαµε στην αρχή του άρθρου. Το Sport έχει το βασικό του εξοπλισµό, δηλαδή το πιο λιτό της σειράς άρα και µε την πιο ανταγωνιστική τιµή. Έχουν ευανάγνωστα και κατατοπιστικά όργανα, διπλούς καθρέπτες, σκαλοπάτι και λαβή επανεπιβίβασης, γάντζο ρυµούλκησης και µεγάλο χώρο αποθήκευσης. Το Sport έχει µηχανική κίνηση ανάποδα, ενώ το Deluxe διαθέτει σύστηµα RiDE κάνοντας το ακόµα πιο πρακτικό. Στη θάλασσα τα EX προσφέρουν απόλυτη διασκέδαση χάρη στο «µαζόβολο» µέγεθος τους, µε ταχύτητες που φτάνουν τα 52 µίλια την ώρα.
Κινητήρας
•Τύπος κινητήρα: τρικύλινδρο, TR-1, τετράχρονος, 2EEK, τετραβάλβιδος •Υπερσυµπιεστής: – •Κυβισµός: 1.049κ.εκ. •∆ιαµέτρος x ∆ιαδροµή: 82,0 χλστ. x 66,2 χλστ. •Σχέση συµπίεσης: 11,0 : 1 •Σύστηµα ψύξης: Υδρόψυκτο •Τύπος αντλίας: 144 χλστ. Axial Flow •Καύσιµο: Απλή αµόλυβδη βενζίνη •Σύστηµα καυσίµου: Ηλεκτρονικός ψεκασµός καυσίµου •Χωρητικότητα Καυσίµου: 50,0 Λίτρα •Χωρητικότητα λαδιού: 3,5 λίτρα
∆ιαστάσεις •Μήκος: 3,14 µ. •Πλάτος: 1,13 µέτρα •Ύψος: 1,15 µέτρα •Βάρος κενό: 265 κιλά Ex Sport •Βάρος κενό: 272 κιλάDeluxe
Χαρακτηριστικά
•Χωρητικότητα αποθήκευσης: 37,8 Λίτρα •Αριθµός αναβατών: 1-3 άτοµα