Παρουσιάζουµε τις πωλήσεις νέων µικρών σκαφών για το έτος 2021.
Οι πωλήσεις προκύπτουν από το συγκεντρωτικό αριθµητικό πίνακα µικρών σκαφών, που καταχωρήθηκαν στα βιβλία εγγραφής µικρών σκαφών (Β.Ε.Μ.Σ.), στα λιµεναρχεία και τους λιµενικούς σταθµούς όλης της χώρας.
Όπως βλέπουµε από το σχετικό πίνακα, οι πωλήσεις νέων µικρών σκαφών (για να χαρακτηρίζεται ως «µικρό» ένα ερασιτεχνικό σκάφος, πρέπει να είναι ολικού µήκους µέχρι και 12 µέτρα) έφτασαν τα 3.575 τεµάχια, µε σηµαντική αύξηση έναντι του 2020, όπου πωλήθηκαν 2.478 σκάφη.
(Πίνακας µεταβολής 2020-2021)
Η κατηγορία µε τις µεγαλύτερες πωλήσεις για το 2021, είναι για άλλη µία χρονιά τα πολυεστερικά από 4,01 ως και 5 µέτρα, µε πωλήσεις 1.179 σκαφών έναντι των 847 που πουλήθηκαν το 2020, παρατηρώντας µια µεγάλη αύξηση της τάξεως του 39,20%.
Αµέσως επόµενα σε προτιµήσεις σκάφη για φέτος, είναι τα πολυεστερικά σκάφη από 3,01 µέχρι και 4 µέτρα, µε 445 πωλήσεις για το 2021, έναντι 277 σκαφών που πουλήθηκαν το 2020, µε ποσοστό αύξησης 60,65%!
Καταλήγοντας στην πρώτη τριάδα σε πωλήσεις, την τρίτη θέση λαµβάνουν είναι τα φουσκωτά από 3,01 µέχρι και 4 µέτρα, µε πωλήσεις 368 σκαφών για το 2021, έναντι 286 της ίδιας κατηγορίας για το 2020, παρουσιάζοντας µία αύξηση 28.67%.
(Πίνακας πωλήσεων 2021)
Από τους πίνακες παρατηρείται µία σηµαντική αύξηση έπειτα από την µείωση στις πωλήσεις που είχε παρατηρηθεί το 2020. Περιληπτικά να αναφέρουµε, ότι για άλλη µία χρονιά την τριάδα κατέχουν τα ίδια µήκη σκαφών και οι ίδιες κατηγορίες.
Έχουµε επιστροφή για τα πολυεστερικά από 3,01 µέχρι και 4 µέτρα στη δεύτερη θέση ενώ τα φουσκωτά από 3,01 µέχρι και 4 µέτρα µεταφέρθηκαν ξανά στην Τρίτη όπως ήταν και το 2019.
Η µεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση για το 2021, επήλθε στα φουσκωτά από 10,01 µέχρι και 11 µέτρα, µε ποσοστό που άγγιξε το 500%, ενώ η µικρότερη ποσοστιαία µεταβολή σηµειώθηκε στα φουσκωτά µέχρι και 3 µέτρα, που από 125 το 2020, έφτασαν τις 126 πωλήσεις το 2021.
Σηµαντικές αυξήσεις επίσης σηµειώθηκαν και στα φουσκωτά από 5,01 έως 6 µέτρα που οι πωλήσεις έφτασαν από τα 44 σκάφη το 2020 σε 153 σκάφη για το 2021. Στην ίδια κατηγορία σκαφών από 11,01 έως 12 µέτρα οι πωλήσεις έφτασαν από τα 2 σκάφη στα 9 το 2021.
Από την άλλη πλευρά στα πλαστικά σηµαντική ποσοστιαία αύξηση είχαµε στα 10,01 έως 11µέτρα µε 128,57% και πωλήσεις από 7 σε 16 σκάφη. Επίσης, και τα µέτρα από 6,01 έως 7,00 αξίζει να µελετηθεί καθώς αυξήθηκαν κατά 90,24% µε 156 σκάφη το 2021, έναντι 82 το 2020.
Τα σκάφη που αναφέρονται στη στήλη «Τόπος ναυπήγησης: Ελλάδα», είναι σκάφη που κατασκευάζονται στη χώρα µας, ενώ αυτά που αναφέρονται ως «Εξωτερικό», είναι σκάφη εισαγωγής
Στη κατηγορία «Άλλο», συµπεριλαµβάνονται ξύλινα σκάφη, αλουµινένια και πολυαιθυλενίου, τα οποία σε σύνολο φτάνουν τα 137, έχοντας αύξηση στις πωλήσεις σε σχέση µε αυτά που είχαν πωληθεί το 2020, µε σύνολο 130.
Παρακάτω παρουσιάζεται ο πίνακας µε τις πωλήσεις σε σκάφη ελληνικής κατασκευής για το 2007 και το 2021, µαζί µε την ποσοστιαία µεταβολή στην καταγραφή σκαφών. Οι διαφορές είναι προφανείς.
(Πίνακας 2007-2021)
Από τα βιβλία εγγραφής µικρών σκαφών (Β.Ε.Μ.Σ.), είναι φανερό ότι η καλύτερη χρονιά στις πωλήσεις σκαφών ήταν το 2007, µε τις πωλήσεις να φτάνουν τα 11.112 σκάφη (!), αριθµό ρεκόρ των τελευταίων 20 ετών.
Το 2019 ήταν η καλύτερη χρονιά σε πωλήσεις σκαφών από το 2012, όπου οι πωλήσεις ήταν 2.774 σε όλες τις κατηγορίες, ενώ το 2013 έφτασε στις χαµηλότερες όλων των ετών (2.060 σκάφη). Το 2012 και το 2013 να θυµίσουµε ότι ήταν οι χαµηλότερες πωλήσεις της 20ετίας.
Παρατηρώντας τον πίνακα βλέπουµε ότι έχουν αυξηθεί οι πωλήσεις στα σκάφη µέχρι 3 µέτρα και από 3,01 µέτρα έως 4 µέτρα. Αξίζει επίσης να σηµειωθεί η µικρή σε ποσοστιαία µεταβολή που υπάρχει στα πλαστικά σκάφη από 6,01 έως 7 µέτρα µόλις 7.69%, µε µόλις 13 σκάφη διαφορά από 2007.
Κάθε φορά στην ανάλυση µας για τις πωλήσεις σκαφών τονίζουµε τους αποτρεπτικούς παράγοντες που εµποδίζουν στην αγορά ενός σκάφους και αυτοί σίγουρα ήταν ο Φόρος Πολυτελούς ∆ιαβίωσης, όσο και τα υψηλά τεκµήρια στα σκάφη αναψυχής.
Το 2020 η πανδηµία ήρθε να αποτελέσει ένα ακόµα τροχοπέδη και το 2022 πλέον ακόµα ένα λιθαράκι είναι η αύξηση της τιµής των καυσίµων.
Σε έναν κλάδο που παράγει καθαρά ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΪΟΝ, µε τεράστιες δυνατότητες εξαγωγικής δραστηριότητας, θα πρέπει να βρίσκει το κράτος λύσεις στις δυσκολίες και όχι να προσθέτει και άλλες.
Ευχόµαστε στις επόµενες αναλύσεις µας να µην αναφερθούν παράγοντες που επηρεάζουν τις πωλήσεις αλλά που τις προτρέπουν.