Το πιο ολοκληρωμένο περιοδικό για το ψάρεμα και το σκάφος!

Γιάννης Μποντούρογλου

Boat Spinning: Εισαγωγή στην Τεχνική

September 14, 2020

Boat Spinning: Εισαγωγή στην Τεχνική

Όσοι ασχολούµαστε (και) µε τεχνικές που περιλαµβάνουν κυρίως τη χρήση τεχνητών δολωµάτων. Ειδικά εάν δείχνουµε κάποια ιδιαίτερη προτίµηση σε αυτές, είναι λογικό να αφιερώνουµε όσο περισσότερο χρόνο γίνεται. Για να αποκτούµε ολοένα και περισσότερες γνώσεις και να µεγιστοποιούµε τις πιθανότητες ενός θετικού αποτελέσµατος στις εξορµήσεις µας.

Έχουµε ξαναπεί πως η διαδικασία αυτή είναι συνεχής. Αφού ο κόσµος των τεχνητών έχει «συµπαντικές» διαστάσεις αφενός, και αφετέρου εκεί που νοµίζουµε πως έχουµε αποκρυπτογραφήσει τη συµπεριφορά των ψαριών, πάντα ανακαλύπτουµε πως αυτά που γνωρίζουµε είναι απείρως λιγότερα από αυτά που δε γνωρίζουµε. ‘Όποιος ισχυριστεί το αντίθετο, επιτρέψτε µου να πω, πως «πλανάται πλάνην οικτράν»!

Λούτσος…ο συνήθης ύποπτος!

Μία τεχνική που έχει αρχίσει να παρουσιάζει απήχηση και στη χώρα µας, είναι αναµφισβήτητα το spinning από σκάφος. Δηλαδή το γνωστό µας boat spinning. Προσωπικά πιστεύω πως αυτό άργησε να γίνει. Αφού η πατρίδα µας αποτελεί θα λέγαµε την ιδανική «πίστα» για να «τρέξει» η συγκεκριµένη τεχνική. Ιδανικές καιρικές συνθήκες τους περισσότερους µήνες του χρόνου, χιλιάδες χιλιόµετρα δαντελωτής ακτογραµµής, τεράστιος αριθµός νησιών και βραχονησίδων. Αναρίθµητα προστατευµένα από τον καιρό κολπάκια, καθώς και πολλά είδη ψαριών στα οποία µπορούµε να απευθυνθούµε. Συνθέτουν ένα πανέµορφο «κάδρο» µέσα στο οποίο µπορούµε να εφαρµόσουµε τη τεχνική.

∆εν είναι τυχαίο πως όσοι έχουν ασχοληθεί µε το boat spinning, έχουν «κολλήσει» µαζί του σε βαθµό εξάρτησης. Και δε βλέπουν την ώρα να βρεθούν µε το σκαφάκι τους στην αγκαλιά της γαλανής.

ΣΚΑΦΟΣ
Πιστεύω είναι κοινώς αποδεκτό, πως µπορούµε να εφαρµόσουµε την τεχνική από οποιοδήποτε σκάφος, πλαστικό, φουσκωτό, ξύλινο κλπ. Ωστόσο θα πρέπει να σηµειώσουµε ότι πολλές φορές η ευελιξία και η διακριτικότητα είναι δύο παράµετροι πολύ βασικές. Που πολλές φορές µπορεί να κρίνουν και το αλιευτικό αποτέλεσµα. Ως εκ τούτου ένα µικρό σκάφος, ελαφρύ ώστε να είναι εύκολο στη µεταφορά του. Εξοπλισµένο µε αθόρυβη τετράχρονη ή ηλεκτρική µηχανή, είναι θα έλεγα αυτό που χρειαζόµαστε.

Δυνατές συγκινήσεις!

Φυσικά η έννοια «µικρό σκάφος» µπορεί να έχει πολλές ερµηνείες. Όµως προσωπικά πιστεύω πως το µήκος του µπορεί να κυµαίνεται από τα 3 έως και τα 4 περίπου µέτρα. Ανάλογα βέβαια και σε ποια µέρη θα κινηθούµε (κλειστούς κόλπους, παραλίες, µπούκες λιµανιών κλπ.). Μικρά συµβατικά φουσκωτά και rib είναι ιδανικά για την τεχνική, µε ότι αυτό συνεπάγεται στο κόστος απόκτησης και χρήσης. Στην ευκολία µεταφοράς και φύλαξης, καθώς και στην ασφάλεια που πρέπει να µας παρέχουν.

Με τα σκάφη αυτού του τύπου µπορούµε να προσεγγίσουµε δύσκολα σηµεία. Όπως ρηχοπατιές, µικρά αποµονωµένα κολπάκια, µπούκες λιµενίσκων, καθώς και να πλησιάσουµε βράχια στα οποία θέλουµε να ψαρέψουµε κάνοντας παράλληλες βολές µε αυτά. Αφού εκεί πολλές φορές βρίσκονται αξιόλογα είδη ψαριών. Ακόµα µπορούµε να φτάσουµε σε εκβολές ποταµών. Οι οποίες βρίσκονται σε πολλές δυσπρόσιτες παραλίες της πατρίδας µας και αποτελούν υπέροχους ψαρότοπους.

Τέλος, µπορούµε κάλλιστα να έχουµε εξοπλίσει το σκαφάκι µας (εάν βέβαια το επιτρέπουν οι διαστάσεις του) µε δύο µηχανές. Μία κύρια βενζινοκίνητη για τις δια θαλάσσης µετακινήσεις µας, και µία ηλεκτρική, την οποία θα επιστρατεύουµε για τις µικρές µας µετακινήσεις στο βεληνεκές της ψαρεύτρας µας. Ώστε να είµαστε πραγµατικά αθόρυβοι και αιφνιδιαστικοί!

Ο εξοπλισμός πρέπει να συμβαδίζει με την εποχή

ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ
Θεωρώ πως πρέπει να γίνει µία εποχική κατηγοριοποίηση του εξοπλισµού µας. Αφού ανάλογα µε την εποχή, αναζητάµε και διαφορετικά είδη ψαριών. Σαφέστατα υπάρχουν συνδυασµοί εξοπλισµού που θα µπορούσαµε να χρησιµοποιήσουµε για πολλά είδη ψαριών. Χωρίς όµως αυτό να σηµαίνει πως είναι ιδανικοί ώστε να έχουµε την αίσθηση που θέλουµε πραγµατικά να αντλήσουµε από τη συγκεκριµένη τεχνική.

Βέβαια µπορεί κάποιες φορές να στοχεύουµε σε συγκεκριµένα ψάρια και να µας προκύψουν άλλα. Αφού συµβόλαιο µε τη φύση δεν µπορεί να κάνει κανένας από εµάς. Σε αυτό το άρθρο θα αναφερθώ στην τεχνική φτιάχνοντας ένα περίγραµµα µέσα στο οποίο θα κινηθούµε. Και µελλοντικά θα αναφερθώ πιο επισταµένα, παρουσιάζοντας κάποιες πραγµατικά εντυπωσιακές πτυχές της τεχνικής.

Για την περίοδο που διανύουµε, καθώς βρισκόµαστε µία ανάσα πλέον από το χειµώνα, θα µπορούσαµε να πούµε πως ένα καλάµι γενικής χρήσης θα µας φανεί ιδιαίτερα χρήσιµο για πολλά είδη ψαριών. Με c.w 7-30 gr περίπου και µήκος από 2.40 έως 2.70, θα µας ανταµείψει και µε το παραπάνω για την επιλογή µας. Ενώ ένας µηχανισµός µεγέθους 4000 φορτωµένος µε νήµα γύρω στο 0,18 είναι ότι ακριβώς χρειαζόµαστε για να ταιριάξουµε το καλάµι µας.

Το παράµαλλό µας προτείνω να είναι fluorocarbon καλής ποιότητας, διαµέτρου από 0,26 έως 0,29 mm. Με το συγκεκριµένο σύνολο µπορούµε να αντιµετωπίσουµε παλαµίδες, ντάσκες, λούτσους, ρίκια, µεγάλα λαβράκια κλπ.

Εάν στοχεύουµε σε πιο δυνατά ψάρια, όπως πχ. µεγάλα γοφάρια, µεγαλύτερα τονοειδή, λίτσες κλπ., τότε ένα καλάµι µε c.w 20-50 gr περίπου, είναι ιδανικό. Ο µηχανισµός µας µπορεί να είναι µεγέθους 5000 µε νήµα 0,20-0,22mm και παράµαλλο fluorocarbon διαµέτρου 0,33mm.

Το βυθόμετρο σύμμαχος και στο boat spinning!

Στην περίπτωση τώρα που θέλουµε να κάνουµε κατεξοχήν λαβρακοψάρεµα µε ελαφριά εργαλεία, µπορούµε να έχουµε στη «φαρέτρα» µας κι ένα καλάµι 5-25 gr,  µήκους από 2.40 έως 2.85 µέτρα. Με µηχανισµό µεγέθους 2500 και νήµα 0,10 έως 0,14 mm.

Για παράµαλλο θα χρειαστούµε fluorocarbon πολύ καλής ποιότητας, διαµέτρου περίπου 0,22 χιλιοστών. Εννοείται πως µελλοντικά θα αναφερθούµε µε περισσότερες λεπτοµέρειες στον εξοπλισµό για boat spinning. Αφού οι παράγοντες που επηρεάζουν τις επιλογές µας είναι πραγµατικά πολλοί.

ΚΑΤΑΛΛΗΛΑ ΤΕΧΝΗΤΑ
∆εν υπάρχει καµία αµφιβολία ότι κι εδώ θα πρέπει να «κολυµπήσουµε» στην απέραντη «θάλασσα» των τεχνητών δολωµάτων. Αυτό εξάλλου δε γίνεται και µε τη τεχνική του spinning από τη στεριά; Έτσι κι εδώ , οι καιρικές συνθήκες, ο φυσικός φωτισµός, η διαύγεια των νερών, η εποχή που διανύουµε, η θερµοκρασία της θάλασσας, τα ψάρια που στοχεύουµε, το βάθος του σηµείου που βρισκόµαστε, είναι παράγοντες από τους οποίους θα εξαρτιόµαστε πάντα.

Οι τύποι των τεχνητών πραγµατικά πολλοί. Minnows, vibrations, lipless, poppers, pencils, surfaces, και η λίστα δεν έχει τελειωµό. Αν προσθέσουµε και τους ατέλειωτους χρωµατικούς συνδυασµούς. Καθώς και τα µεγέθη των τεχνητών, τότε πραγµατικά µιλάµε για έναν ατελείωτο ωκεανό, τον οποίο θα πρέπει να εξερευνήσουµε. Σε καµία περίπτωση όµως δεν πρέπει να «πελαγώνουµε».

Οι περισσότεροι που επιλέγουν να ασχοληθούν µε το boat spinning δεν είναι αρχάριοι µε τη φύση της τεχνικής. Έχουν ξεκινήσει από το παράκτιο spinning, ξοδεύοντας ατέλειωτες ώρες σε λιµάνια και παραλίες µέχρι να έρθει το πολυπόθητο χτύπηµα. Άλλες φορές πάλι, οι περισσότεροι από εµάς έχουµε βρεθεί να κρεµόµαστε σαν τις αράχνες από κοφτερά βράχια. Προκειµένου να βρεθούµε αντιµέτωποι µε δυνατά πελαγίσια σε απόκρηµνους κάβους.

Σαφέστατα το spinning από σκάφος έχει τη δική του δυναµική, τις δικές του ιδιαιτερότητες και τις ανάλογες απαιτήσεις. Το «ταξίδι» όµως αυτό είναι µαγικό, πιστέψτε µε. Για να σκιαγραφήσουµε τη σωστή επιλογή τεχνητών, θα πρέπει πάντα να γνωρίζουµε σε ποια είδη ψαριών θέλουµε να απευθυνθούµε. Κάποια τεχνητά αποδίδουν καλύτερα στα πελαγίσια, όπως τονοειδή και παλαµίδες. Κάποια άλλα στα λαβράκια, στους λούτσους, στα γοφάρια κοκ. Φυσικά υπάρχουν τεχνητά που αποδίδουν εξίσου καλά σε διάφορα είδη ψαριών, κάτω από συγκεκριµένες βέβαια συνθήκες.

Οι κάβοι το ξημέρωμα κρύβουν εκπλήξεις

Οι γνώσεις που έχουµε αποκτήσει από το παράκτιο spinning είναι τεράστιας σηµασίας. Ενώ όσοι έχουν ασχοληθεί επισταµένα και µε τη συρτή αφρού, βρίσκονται ένα ακόµη βήµα παραπέρα. Αυτό αφορά όχι µόνο στη γνώση των κατάλληλων τεχνητών, αλλά και των διάφορων τόπων που έχουµε διαπιστώσει πως πολλές φορές µας αποδίδουν.

ΚΑΙΡΙΚΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ
Πιστεύω πως είναι αυτονόητο και εν τέλει αυταπόδεικτο, ότι δεν υπάρχει τεχνική ψαρέµατος που να µην εξαρτάται ή έστω να επηρεάζεται από τις εκάστοτε καιρικές συνθήκες. Φυσικά αυτό ισχύει τόσο για το παράκτιο, όσο και για το ψάρεµα από σκάφος, αλλά και για την τεχνική του boat spinning, όπου οι καιρικές συνθήκες πολλές φορές θα διαδραµατίσουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην έκβαση των εξορµήσεών µας. Ανάλογα µε την εποχή που διανύουµε, οι εναλλαγές στις διευθύνσεις των ανέµων, όπως και τα θερµοκλινή του νερού, θα επηρεάσουν τις µετακινήσεις των µικρόψαρων και κατά συνέπεια και των θηρευτών τους.

Έτσι λοιπόν τα πελαγίσια θα επιλέξουν άλλοτε ανοικτά περάσµατα, και άλλοτε θα µετακινηθούν από κάβο σε κάβο ακολουθώντας πιο κοντινές προς τη στεριά πορείες, ειδικότερα σε βραχονησίδες και κόλπους µε κρεµαστά νερά. Εκεί εµείς µπορούµε να προσεγγίσουµε µε το σκαφάκι µας και να πραγµατοποιήσουµε τις βολές µας προς κάθε κατεύθυνση, προκειµένου να ζήσουµε όµορφες στιγµές έντασης και αδρεναλίνης. Φυσικά δε θα πρέπει ποτέ να ξεχνάµε πως πάνω από όλα προέχει η ασφάλειά µας, και πάντα πρέπει να ενηµερωνόµαστε για τις καιρικές συνθήκες, οι οποίες προβλέπεται να επικρατούν στην περιοχή που κινούµαστε.

Έχοντας µπει στο Νοέµβριο, και καθώς οι θερµοκρασίες σε αέρα και θάλασσα αρχίζουν να παίρνουν την κατηφόρα, θα πρέπει να είµαστε πολύ προσεκτικοί σχετικά µε το ρουχισµό µας, αφού από κει ξεκινούν και εκεί τελειώνουν όλα. Πρέπει πάση θυσία να διατηρούµε το σώµα και τα άκρα µας στεγνά, για µην καταλήξει το ψάρεµά µας πραγµατικό βασανιστήριο. Οι κρύες ηµέρες του χειµώνα είναι πολύ ευνοϊκές για την τεχνική, και ειδικότερα για ψάρια όπως τα λαβράκια, οι παλαµίδες, τα γοφάρια, τα τονοειδή κλπ. Μόνο εάν είµαστε σωστά προετοιµασµένοι θα µπορούµε να χαρούµε τις αναµετρήσεις µας µε τα ψάρια αυτά. 

Δε μπόρεσε ν΄αντισταθεί στο vibration…

ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΙΚΗΣ
Το spinning από σκάφος έχει αναµφισβήτητα κάποια πλεονεκτήµατα σε σχέση µε το παράκτιο spinning. Πάµε να δούµε µερικά από αυτά. 

1) Προσέγγιση δύσκολων τόπων: Πόσες φορές δεν έχουµε αντικρίσει σηµεία που θα θέλαµε να ψαρέψουµε, χωρίς όπως να υπάρχει για εµάς κάποια πρόσβαση σε αυτά από στεριά; Απόκρηµνοι κάβοι, κοντινά νησάκια και βραχονησίδες, παραλίες «θωρακισµένες» µε γκρεµούς, φυσικά λιµάνια και όρµοι που δε µπορούµε να πλησιάσουµε, µπορούν µε ένα µικρό φουσκωτό να µας φιλοξενήσουν για πολύ όµορφα και αξέχαστα ψαρέµατα.

2) «Αναχαίτιση» µη ευνοϊκών ανέµων: Είµαι σίγουρος πως όλοι µας έχουµε βιώσει δυσκολίες στα ψαρέµατά µας µε spinning από την ύπαρξη µη βολικών προς εµάς ανέµων. Έχοντας ένα µικρό σκάφος στην κατοχή µας, µπορούµε να ξεκινήσουµε από σηµεία απάνεµα και να κατευθυνθούµε εκεί που µας εξυπηρετεί. Επίσης θα µπορέσουµε να εισχωρήσουµε σε όρµους ή ρηχαδούρες, και να «βάλουµε τον αέρα πρύµα» επιτυγχάνοντας µακρινές και εντοπισµένες βολές, µε ότι αυτό συνεπάγεται. 

3) ∆υνατότητα αναζήτησης ποικιλίας αλιευµάτων: Με την τεχνική του boat spinning έχουµε την πολυτέλεια να αναζητούµε διάφορα είδη ψαριών σε µία εξόρµηση, αφού µπορούµε να προσεγγίσουµε σηµεία µε διαφορετικά βάθη και ανάλογη µορφολογία. Λαβράκια σε κλειστά νερά και κόλπους, πελαγίσια σε κάβους και διάφορα περάσµατα, γοφάρια τριγύρω από ιχθυοκαλλιέργειες, ακόµα και  λιµνοθάλασσες. Σε ελάχιστες περιπτώσεις θα µείνουµε παραπονεµένοι, αφού οι επιλογές µας είναι πραγµατικά πολλές. 

Εντοπισμένες βολές σε κοπάδι πελαγίσιων

Boat spinning λοιπόν! Η τεχνική που πραγµατικά συναρπάζει, και µέρα µε τη µέρα κερδίζει όλο και περισσότερους οπαδούς. Να είστε σίγουροι ότι στο µέλλον θα µας απασχολήσει πολύ.

Stay tuned! 

Tags
Τεχνητά Δολώματα Ψάρεμα από Σκάφος Boat Spinning Τεχνικές Ψαρέματος
Comodo SSL