Από την πρώτη στιγμή που τα «φωτορεαλιστικά» σχέδια του Black Mamba έκαναν την εμφάνισή τους, προκάλεσαν το ενδιαφέρον όλων των φίλων των high performance RIB αφού πρόκειται για ένα σκάφος που «αγνοεί» τις πεπατημένες σχεδιαστικές γραμμές παρουσιάζοντας κάτι εντελώς καινούριο.
Σχεδιάστηκε από το Μεσογειακό Ερευνητικό Κέντρο Υδροδυναμικής (ΜΕΚΥ) του Δρ. Αντώνη Μαντούβαλου και της Velos Design του Νικόλαου Ράπτη ο οποίος επιμελήθηκε της αισθητικής του καταστρώματος, διαμορφώνοντάς το έτσι ώστε πραγματικά η κουβερτομένη πλώρη να μοιάζει με την μαύρη μάμπα, ένα από τα πιο δηλητηριώδη φίδια της Αφρικής! Η κατασκευή του πραγματοποιήθηκε στις σύγχρονες εγκαταστάσεις της Olympic RIBs του Δημήτρη Καρυοφύλλη όπου και βοήθησε με την εμπειρία του για το μέγιστο αποτέλεσμα. Ο στόχος του Black Mamba ήταν να κατασκευαστεί ένα ιδιαίτερο RIB το οποίο θα συνδυάζει εξαιρετικές επιδόσεις ταχύτητας, δυνατότητα offshore χρήσης με σωστή απόσβεση και αίσθηση ελέγχου, εργονομία με αβέρτο κατάστρωμα για ψάρεμα, και μία ιδιαίτερα έντονη «επιθετική» σχεδίαση. Αυτό που απασχολούσε τους εμπλεκόμενους στο project ήταν η ακριβής μεταφορά του σχεδίου στο καλούπι, κάτι που δεν θα ήταν εφικτό αν δεν χρησιμοποιούσαν τεχνολογία CNC.
Για την κατασκευή αξίζει να αναφέρουμε ότι το ντεκ αποτελείται από 34 καλούπια από τα οποία 16 είναι διαιρούμενα. Κάποια από αυτά είναι Carbon όπως επίσης και στα υπόλοιπα εμφανή μαύρα σημεία (πλην της γάστρας). Όλο το σκάφος είναι φτιαγμένο με βινιλεστέρα με τεχνολογία Vaccum Infusion o οποίος διαθέτει πολύ καλύτερες αντιδιαβρωτικές ιδιότητες από τον πολυεστέρα. Ακόμα μπορεί να κατασκευαστεί εξ ολοκλήρου με carbon σε περίπτωση που θελήσει ο αγοραστής. Αρκετές καινοτομίες αλλά και ποιοτικά διεθνούς αναγνώρισης αξεσουάρ χρησιμοποιήθηκαν στο κατάστρωμα του πρώτου Black Mamba όπως οι βραβευμένες πτυσσόμενες δέστρες της NOMEN, τα καθίσματα Ullman με αναρτήσεις απορρόφησης κραδασμών, ηλεκτρικά αξεσουάρ Blue Sea, κρυφούς φωτισμούς και χρήση led για οικονομία, ανοξείδωτα χειροποίητα ρολ μπαρ και χειρολαβές και άλλες πολλές λεπτομέρειες που είναι εμφανείς προσφέροντας τον πλουσιότερο στάνταρ εξοπλισμό που έχω συναντήσει σε σκάφος!
Επιπλέον στο συγκεκριμένο Black Mamba o ιδιοκτήτης του ζήτησε να τοποθετηθεί ηχοσύστημα 2 KW με subwoofer και 4 ηχεία καθώς και 48 τετραγωνικά μέτρα ηχομόνωσης Dynamat Extreme (συνολικού βάρους 150 κιλών!) με το οποίο έχει «ντυθεί» η γάστρα στο εσωτερικό της, το ντεκ από την κάτω του πλευρά και όλα καπάκια εσωτερικά. Το αποτέλεσμα είναι να νιώθεις το σκάφος στιβαρό κατά την πλεύση δίνοντας την αίσθηση μιας συμπαγής κατασκευής. Η τοποθέτηση των δύο Verado 350 hp στο σκάφος που δοκιμάσαμε είναι ίσως υπερβολή για τους περισσότερους, όχι όμως για τους λάτρεις της ταχυπλοΐας όπου θα απολαύσουν το ταξίδι τους στα όρια και βέβαια μια πολύ υψηλή ταχύτητα κρουαζιέρας, 40 – 42 κόμβων ξεπερνώντας τους 65 κόμβους. Η πρόταση από την ΜΕΚΥ είναι ένας 350άρης για τουριστική «νορμάλ» χρήση όπου και η κατανάλωση θα είναι σε χαμηλότερα επίπεδα. Επίσης ένα ζευγάρι 250 ίππων θα ήταν ιδανικό και από άποψης ασφάλειας.
Η γάστρα
Επίσης έχουν γίνει μικρές μετατροπές ώστε το σκάφος να μπορεί να αντεπεξέλθει σε μεγαλύτερες ταχύτητες κρατώντας εξαιρετική ευστάθεια ακόμα και στους 65 κόμβους.
Πρόκειται για μια ιδιαίτερη γάστρα αφού συνδυάζει μια αγνωστική στεπάτη καρίνα με πολύ βαθύ V για την οποία έχουν γίνει μελέτες σε εξομοιωτές πλεύσης και ειδικά προγράμματα 3D-CAD ώστε να μειωθούν στο ελάχιστο οι τριβές χωρίς να χαθεί η σταθερότητα, η αξιοπλοΐα, η καλή απόσβεση στο καιρό, τα βασικά δηλαδή πλεονεκτήματα μιας βαθιάς γάστρας.
Το chine περιμετρικά απομακρύνει τους αεροθάλαμους από την επιφάνεια όταν ταξιδεύουμε γρήγορα ενώ στις μικρές ταχύτητες και όταν είναι σταματημένο το πρυμιό τμήμα τους συμμετέχει προσφέροντας ευστάθεια και ξεκούραστη παραμονή στο σκάφος για το πλήρωμα.
Το κατάστρωμα
Με το που ανέβεις στο ντεκ του Black Mamba είναι αισθητό το μεγάλο για το μήκος του πλάτος, πιο συγκεκριμένα με ολικό μήκος τα 8.5 μέτρα, το πλάτος είναι στα 2,9μ. Αυτό σε συνδυασμό με τους μεγάλους αεροθαλάμους 0.55μ. δημιουργούν αίσθηση ασφάλειας για το πλήρωμα.
Μπαίνοντας στο σκάφος από την πλώρη θα παρατηρήσουμε τις μεγάλες και πανάκριβες δέστρες Nomen οι οποίες βρίσκονται στις μπάντες του στρίτσου και είτε ανοιχτές, είτε κλειστές αποτελούν κόσμημα, άλλωστε έχουν βραβευτεί για τον σχεδιασμό τους. Το στρίτσο «κρύβει» επιμελώς τον ηλεκτρικό εργάτη, την αλυσίδα και την άγκυρα όπου μπορούμε να επιθεωρήσουμε ανά πάσα στιγμή.
Τα καθίσματα – ίπποι της Ullman ταιριάζουν απόλυτα με τον «χαρακτήρα» του Black Mamba και η απόστασή τους από την κονσόλα είναι ιδανική για την ορατότητα στο ταμπλό οργάνων αλλά και να κρατηθούμε σωστά από το ρολ μπαρ ή τις χειρολαβές που βρίσκονται στις μπάντες.
Ιδιαίτερη ανθρωπομετρική μελέτη έχει γίνει στον σχεδιασμό και την τοποθέτηση του τιμονιού και των χειριστηρίων όπου και βρίσκονται ακριβώς μπροστά στον χειριστή, για να μην χρειάζεται να γέρνει. Έτσι η οδήγηση του είναι πραγματικά ξεκούραστη ακόμα και μετά από πολύωρο ταξίδι.
Στη θάλασσα
Στον καθρέπτη του Black Mamba ήταν τοποθετημένες δύο VERADO 350 Hp με προπέλες Hering Lab Finished 23’’, ενώ τα φορτία που είχαμε στο σκάφος ήταν «ασυνήθιστα» για μετρήσεις ταχύτητας,, ιδίως για ένα σκάφος high performance. Με 4 άτομα πλήρωμα, 300 λτ. στις δεξαμενές καυσίμου (συνολικής χωρητικότητας 600 λτ.), και γεμάτα ταμπούκια με όλα τα παρελκόμενα (προπέλες, εργαλεία, αλυσίδα 60 μέτρα, Dynamat κλπ) ξεκινήσαμε τις μετρήσεις. Κατεβάζοντας τις ηλεκτρονικές μανέτες των VERADO η επιτάχυνση είναι ακαριαία και όσο προετοιμασμένος και αν είσαι, αν ο κυβερνήτης έχει επιλέξει να σε «ταράξει», μπορεί να το κάνει! είναι όμως ευχάριστη έκπληξη αφού θυμίζει επιτάχυνση από ένα ελαφρύ jet ski και όχι ένα «φορτωμένο» RIB.
Η πλεύση του τόσο στις μεσαίες όσο και στις υψηλές είναι απόλυτη, τι σημαίνει αυτό; ευθύγραμμη με εξαιρετική ευστάθεια και απόσβεση. Ιδίως αν βρίσκεσαι πίσω από το παρμπρίζ την ταχύτητα την αντιλαμβάνεσαι μόνο από το GPS αφού εκεί επικρατεί πλήρη άπνοια, και μπορείτε να το διακρίνετε και από τις φωτογραφίες όπου σε ταχύτητες 40 – 50 κόμβων ίσα που ο αέρας στροβιλίζει τα μαλλιά του πληρώματος. Αυτό βέβαια δεν ισχύει για τον καναπέ της πρύμνης. Η ύπαρξη του Dynamat είναι αντιληπτή αφού το σκάφος καθώς κόβει το κύμα μοιάζει με ένα συμπαγές σώμα ικανό να αντιμετωπίσει αρκετά δύσκολους καιρούς.
Η θέση διακυβέρνησης και η υπακοή του στο τιμόνι δίνει στον χειριστή μεγάλη αυτοπεποίθηση αλλά και ευχαρίστηση. Ξεκινήσαμε τις μετρήσεις όπου παρατήρησα πως μέχρι και τους 50 κόμβους η κατανάλωση ήταν πολύ λογική (ως και χαμηλή για διπλή τοποθέτηση τέτοιας ιπποδύναμης) αφού κυμαινόταν από 2 ως 2,5 λτ./νμ., πραγματική κατανάλωση με πλήρη φορτία. Από κει και πέρα ανέβαινε αρκετά αλλά το ίδιο και η ταχύτητα φτάνοντας τελική τους 66,5 κόμβους με εξαιρετική ευστάθεια χωρίς να χρειάζονται διορθώσεις στο τιμόνι. Σε καμία περίπτωση δεν αισθανθήκαμε κραδασμούς ή ακούσαμε χτυπήματα ενώ και οι κλίσεις που έπαιρνε σε απότομες στροφές ήταν ελεγχόμενες και προβλέψιμες από τον χειριστή.
Πληροφορίες: MEKY – AΝΤΩΝΗΣ ΜΑΝΤΟΥΒΑΛΟΣ
τηλ.: 210 6120.616, www.blackmamba.gr