Η HYDROHULLS σε συνεργασία µε την MOTOCRAFT, παρουσίασαν ένα project µε µεγάλο ενδιαφέρον, ένα 6µετρο φουσκωτό µε εξωλέµβιο πετρελαιοκινητήρα 50 ίππων!
Πρόκειται για το νέο µοντέλο HYDROHULLS HH6, το οποίο έρχεται σε συνέχεια του 460, δύο RIB που σχεδιάζονται και κατασκευάζονται στην Ελλάδα. Η Hydrohulls, αποτελεί µια νέα επιχειρηµατική δραστηριότητα της Deep Carbon, εταιρίας που από το 2010, ασχολείται µε την υποβρύχια αλιεία, κατασκευάζοντας ξύλινα όπλα και πολλά καινοτόµα gadgets για φανατικούς ψαροκυνηγούς.
Ο πετρελαιοκινητήρας Dtorque, είναι ο µοναδικός εξωλέµβιος diesel κινητήρας 50 ίππων στον κόσµο. Κατασκευάζεται από την Γερµανική Neander Motors, έχει σχεδιαστεί από την αρχή, χρησιµοποιώντας καινοτόµες νέες τεχνολογίες για να προσφέρει βέλτιστη απόδοση ακόµα και στις πιο αντίξοες και δύσκολες συνθήκες.
Συνδετικός κρίκος του εγχειρήµατος είναι η MOTOCRAFT, αντιπρόσωπος Ελλάδας των πετρελαιοεξωλεµβίων Dtorque. Έτσι ο πρώτος 50άρης εξωλέµβιος πετρελαιοκινητήρας βρέθηκε σε ελληνικά νερά, τοποθετηµένος σε ελληνικό σκάφος, έτοιµος να δείξει τις επιδόσεις του!
Το αποτέλεσµα αριθµητικά εντυπωσιάζει, αφού το 6µετρο βαθύγαστρο RIB µε το πεντάρι εξωλέµβιο Dtorque 50, κινείται µε ταχύτητες έως 28 κόµβους, καταναλώνοντας σε κρουαζιέρα 0.42-0.50 λίτρα ανά ναυτικό µίλι.
Dtorque 50: Η µοναδική εξωλέµβια diesel 50 ίππων στον κόσµο
Η Neander Motors είναι ένας πρωτοποριακός κατασκευαστής εξωλέµβιων κινητήρων η οποία πλέον ξεκίνησε το πρώτο της µοντέλο από τους 50hp. Χρησιµοποιώντας λογισµικό και διαδικασίες τελευταίας τεχνολογίας, σχεδίασε και κατασκεύασε τη δικύλινδρη Dtorque 50, τη µοναδική εξωλέµβια ντίζελ 50 ίππων στον κόσµο που τέθηκε σε παραγωγή το 2018.
Η αρχική στόχευση της εταιρίας ήταν οι τελικοί χρήστες του Dtorque, να είναι σε tender σε κρουαζιερόπλοια και σούπερ γιοτ που δεν επιτρέπεται η χρήση βενζινοκινητήρων, σκάφη επιχειρησιακά για το λιµενικό ή το στρατό, σκάφη ιχθυοκαλλιεργειών αλλά και τουριστικά που τα σκάφη δουλεύουν ακατάπαυστα, κάθε µέρα χωρίς διακοπή.
Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της όµως τράβηξαν την προσοχή ακόµα και ιδιωτών, ή σύγχρονων επαγγελµατιών ψαράδων που ψαρεύουν µε vertical τεχνικές.
Ο συµπαγής Dtorque, έχει σχεδιαστεί για να αντέχει! Η αναµενόµενη διάρκεια ζωής είναι πάνω από 10.000 ώρες, τουλάχιστον διπλάσιες από οποιοδήποτε συγκρίσιµο εξωλέµβια βενζινοκινητήρα.
Η λειτουργία της είναι εξαιρετικά οµαλή και αθόρυβη, αποδίδοντας 50 hp στην προπέλα µε µια εντυπωσιακή παραγωγή ροπής 111 Nm στις 2.500 rpm (ενδεικτικά µία εξωλέµβια βενζίνης 70hp αποδίδει 88Nm στις 5000rpm). Αυτή είναι σηµαντικά καλύτερη από ό, τι τα τελευταία 4-χρονα µοντέλα βενζίνης 70 hp και περισσότερο από αρκετή για να επιταχύνει γρήγορα και να πλανάρει «φορτωµένα» σκάφη, µε άφθονες ροπές από τις χαµηλές στροφές.
ΣΧΕ∆ΙΑΣΜΟΣ
Για την κατασκευή της, η Neander Motors σχεδίασε σε ένα κινητήρα δύο κυλίνδρων common rail turbo diesel, ένα µοναδικό σύστηµα περιστρεφόµενων στροφαλοφόρων αξόνων σε ένα µπλοκ αλουµινίου, διάταξη η οποία µειώνει δραµατικά τα επίπεδα δόνησης που ένας συµβατικός 2κύλινδρος κινητήρας diesel θα δηµιουργήσει κανονικά.
Αυτή η τεχνολογία, µε ένα πατενταρισµένο σχεδιασµό «Spaceball» επιτυγχάνει όχι µόνο λιγότερους κραδασµούς αλλά επίσης λιγότερο θόρυβο, ελαφρύτερο χειρισµό σκάφους και λιγότερο πίεση για τον κινητήρα.
Στο φουλ γκάζι και µε φορτία, η κατανάλωση συνήθως κυµαίνεται κάτω από τα 12 λίτρα καυσίµου ανά ώρα, δύο φορές λιγότερο από ό, τι οι περισσότερες εξωλέµβιες βενζίνης 70 hp για παρόµοιες επιδόσεις. Μάλιστα, σύµφωνα µε την εταιρία, σε µέσο όρο η κατανάλωση κυµαίνεται 40% λιγότερη από οποιαδήποτε άλλη εξωλέµβια.
Έτσι εξασφαλίζονται µεγαλύτερα διαστήµατα ανεφοδιασµού και χαµηλότερο κόστος λειτουργίας. Όσον αφορά το service, η Dtorque 50 έχει µεγαλύτερα διαστήµατα µεταξύ τους (250 ώρες έναντι 100 ωρών σε ισοδύναµη εξωλέµβια βενζίνης), πράγµα που σηµαίνει λιγότερα έξοδα και περισσότερες ώρες λειτουργίας.
Το νέο φουσκωτό HYDROHULLS ΗΗ6
Με αρκετές ναυπηγικές ιδιοµορφίες στη γάστρα και το κατάστρωµα, το νέο 6µετρο RIB, παρουσιάζεται µε το δικό του χαρακτήρα και αισθητική. Μετά την επιτυχία του µικρότερου 4.60, η DeepCarbon µε τους συνεργάτες της σχεδίασαν και υλοποίησαν το νέο «µέλος», µε έµφαση στην αξιοπλοΐα, αλλά και τη χρήση µικρών ιπποδυνάµεων, απευθυνόµενο, πλέον, σε ευρύτερο κοινό, που έχει την ανάγκη για µεγαλύτερα ταξίδια, χωρίς να ξεφεύγει σε κόστος χρήσης.
Χρειάστηκαν δύο έτη να ολοκληρωθεί η σχεδίαση και η κατασκευή, µε αρκετές παρεµβάσεις και βελτιώσεις µέχρι το τελικό αποτέλεσµα να προσφέρει άνεση στο κατάστρωµα, ελάχιστη καταπόνηση στο πλήρωµα ανεξαρτήτως καιρού και δυνατότητα χρήσης µικρής ιπποδύναµης.
Έτσι, η οµάδα κατέληξε σε πλώρη µε πολύ στενή είσοδο, που εξασφαλίζουν αξιόλογη πλεύση, µε γλυκιά – απροβληµάτιστη απόσβεση, ενώ τα έντονα παρατροπίδια, εκτρέπουν τα νερά σε πάρα πολύ χαµηλή γωνία, εκµηδενίζοντας το οποιοδήποτε σπρέι.
Επίσης, όπως µας ανέφερε ο κατασκευαστής, βοηθούν τον υπεραερισµό της γάστρας λόγω της αρνητικής τους έδρασης και προσεγγίζουν χαρακτηριστικά tunneling, µε πολύ έντονα αποτελέσµατα, παρόλο το µικρό µήκος του σκάφους. Αυτό δεν θα µπορούσαν να το πετύχουν µε άλλα σχεδιαστικά στοιχεία, όπως τα steps, λόγω του µικρού µήκους και πλάτους του σκάφους.
Το αποτέλεσµα των παραπάνω είναι η εξαιρετική πλεύση σε έντονους καιρούς, οι πολύ χαµηλές καταναλώσεις και η µειωµένη ανάγκη πρόωσης, γι’ αυτό και το HH6 προτείνεται µε κινητήρες 80, 115 και 140 ίππων. Αυτό βέβαια, όσον αφορά τους «κανονικούς» εξωλέµβιους, γιατί στην πράξη, ο πετρελαιοκινητήρας των 50 ίππων, κατάφερνε να ταξιδέψει αξιόλογα και οικονοµικά το συγκεκριµένο RIB.
Το κατάστρωµα του HH6
Η διάταξη του HYDROHULLS ΗΗ6 επιτρέπει την άνετη παραµονή του πληρώµατος στο σκάφος, τόσο στο ταξίδι όσο και κατά τη στάση. Οι αεροθάλαµοι τοποθετούνται σε hard nose στη πλώρη, προσφέροντας εύκολη είσοδο και στρίτσο για την άγκυρα. Στη πρύµνη η υπερκατασκευή «αγκαλιάζει» το µπαλόνι, δίνοντας περισσότερο χώρο για τον πρυµιό καναπέ και πατήµατα µετακίνησης προς τις πλατφόρµες της πρύµνης.
Η κονσόλα, µειωµένου όγκου, διαµορφώνει το ύψος τιµονιού στο 1.1m και παρµπρίζ σε πολύ υψηλότερη θέση για την πλήρη προστασία του κυβερνήτη, µε ένα ωραία σχεδιασµένο roll bar. Σηµαντική και η θέση του τιµονιού και του χειριστηρίου αφού επιτρέπουν την άνετη οδήγηση, ιδίως λόγω της κλίσης που έχει η κονσόλα, αφήνοντας χώρο για τα γόνατα. Το ταµπλό της κονσόλας έχει τον απαραίτητο χώρο για να ενσωµατώσει πάνω του και να φιλοξενήσει GPS και βυθόµετρα έως και 16 ίντσες, VHF και τα όργανα του κινητήρα.
Η κονσόλα βρίσκεται ελαφρώς δεξιά, αφήνοντας, όµως, πέρασµα και από τις δύο πλευρές της. ∆ιαθέτει µπάρα-χειρολαβή σε όλη την επιφάνειά της και ενσωµατωµένο µεταλλικό ραφάκι «υπόκλιση» για τα µικρά αντικείµενα, και επίσης, πάνω από 100 λίτρα αποθηκευτικού χώρου, µε το κάτω µέρος της να µπορεί να αποθηκεύσει όλα τα απαραίτητα σωστικά που χρειάζεται το σκάφος.
Το κάθισµα κυβερνήτη – συγκυβερνήτη διαθέτει εργονοµικό σχεδιασµό, και δίνει δύο έξτρα αποθηκευτικούς χώρους, στη πίσω πλευρά του.
Το πλωριό ταµπούκι είναι αρκετά µεγάλο και εύχρηστο. Στην πολυεστερική πλώρη του σκάφους υπάρχει χώρος για εργάτη, ανεξάρτητο, αυτοστραγγιζόµενο, και έξτρα χώρος για τις άγκυρες και τα σχοινιά του σκάφους, ο οποίος δεν επηρεάζει τον πλωριό αποθηκευτικό χώρο των 300 λίτρων.
Με τις προσθήκες, µετατρέπεται σε ένα µεγάλο sundeck, κρεβάτι ηλιοθεραπείας, ενώ στο πρυµιό τµήµα µπορούν να καθίσουν 3 άτοµα. Σηκώνοντας τον καναπέ, συναντάµε το ταµπούκι πρύµνης χωρητικότητας πάνω από 700 λίτρα, σύµφωνα µε τον κατασκευαστή.
Αξιοσηµείωτες είναι και οι µακριές πασαρέλες, πλευρικά της µηχανής, ενώ η ηλεκτρολογική και υδραυλική εγκατάσταση, περνά απαρατήρητη µέσα στους αποθηκευτικούς χώρους του σκάφους.
ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ
Ήµουν ιδιαίτερα περίεργος να δω πως θα µπορούσε να ταξιδεύει το συγκεκριµένο set up, και η πράξη µε εξέπληξε ευχάριστα. Ο Dtorque λειτουργούσε χωρίς κραδασµούς και καπνούς, µε µειωµένο θόρυβο, και απροβληµάτιστη λειτουργία που θυµίζει πετρελαιοκινητήρα σύγχρονου αυτοκινήτου.
Στο κατέβασµα του χειριστηρίου η ισχύς είναι ορατή, πλανάροντας το RIB άµεσα, ανεξάρτητα από το αν στο σκάφος βρίσκονται ένα ή πέντε άτοµα.
Η ηµέρα που βρεθήκαµε στο Λαύριο για να πραγµατοποιήσουµε δοκιµές, δεν ήταν η καλύτερη από άποψη καιρού. Η συννεφιά κατέληξε σε βροχή, και η θερµοκρασία ήταν ίσως η χαµηλότερη του φετινού χειµώνα. Αυτές είναι συνθήκες που οι κινητήρες λειτουργούν καλύτερα, όµως η Neander Motors έχει προβλέψει την απροβληµάτιστη λειτουργία του Dtorque 50 σε υψηλές θερµοκρασίες. Για το λόγο αυτό ο κινητήρας έχει το Automatic Thermo-Management System, όπου διαχειρίζεται τη θερµοκρασία του κινητήρα και µειώνει περαιτέρω τον κίνδυνο διακοπής λειτουργίας λόγω υπερθέρµανσης, ενώ το πόδι διαθέτει ένα µοναδικό σύστηµα ψύξης λαδιού.
Μέσα στο κάρτερ υπάρχουν εσωτερικά πτερύγια, τα οποία βοηθούν να βελτιστοποιηθεί η διαδικασία ψύξης λαδιού.
Η ΔΟΚΙΜΗ
Την δοκιµάσαµε µε δύο διαφορετικές προπέλες, όπου µπορείτε να δείτε στο σχετικό πίνακα τα αποτελέσµατα. Συνοπτικά, στους 20 κόµβους η κατανάλωση κυµαίνεται στις 0,45 λτ/νµ., ενώ σαν µέγιστη ταχύτητα µετρήσαµε µε την 17άρα, 28 κόµβους στις 3.950 σ.α.λ µε κατανάλωση 0,60 λτ/νµ.
Η πλεύση του HH6 διακρίνεται για την ψηλή επίδοση απόσβεσης και σωστής συµπεριφοράς όπως και αν στρίψαµε το τιµόνι, κόβοντας το κύµα χωρίς να µεταφέρει σπρέι στο κατάστρωµα.
Συµπερασµατικά, η νέα diesel εξωλέµβια Dtorque 50, διαθέτει την ισχύ και απόδοση για να κινήσει γρήγορα, αθόρυβα και µε ασφάλεια µεγαλύτερα σκάφη από ότι θα φανταζόµασταν ποτέ για ένα 50άρι µοτέρ.
Η συµπεριφορά του σε ένα σπορ, γρήγορο RIB όπως το HYDROHULLS ΗΗ6, είναι αυτό που θα ζητούσαµε, µε µεγάλη ροπή για γρήγορο πλανάρισµα, χωρίς κραδασµούς για οµαλή λειτουργία κάνοντας τον ιδανικό για πολλές εφαρµογές, που ξεφεύγει από τα στενά πλαίσια σκάφους εργασίας.
HYDROHULLS – DeepCarbon
Στέφανος Τσαγγαρούλιας & ΣΙΑ ΕΕ
213 030 3951 | 693 724 3182
MOTOCRAFT SA
210 988 8288