Η Μercury συνεχίζει να αναβαθµίζει και να σχεδιάζει νέα προϊόντα, παρά την κρίση των καιρών. Έτσι, στο διεθνές ναυτικό σαλόνι του Μαϊάµι παρουσιάστηκε µία νέα σειρά εξελιγµένων προϊόντων από την κραταιά Αµερικανική εταιρεία.
Ένα νέο χειριστήριο µηχανικού τύπου για κινητήρες έως και 300 Hp. Mε βελτιωµένη αντιδιαβρωτική προστασία, σφιχτότερες ανοχές για καλύτερη αίσθηση. Bελτιωµένη εργονοµία και καλύτερη συµπεριφορά στις αλλαγές ταχυτήτων, αντικαθιστά το παλαιότερο. Παρουσιάστηκε επίσης το νέας γενιάς χειριστήριο τύπου joystick. Με πάνω απο µία ντουζίνα ουσιαστικές βελτιώσεις και προσθήκες λειτουργιών. Δύο νέοι τύποι (502 & 702) ψηφιακών πολυοργάνων VesselView και τρεις νέες προπέλες (18’’, 20’’ και 22’’) για επέκταση της γκάµας προπελών Enertia ECO.
Επίσης ένα νέο σύστηµα αυτοµατοποιηµένης κλίσης Active Trim, το οποίο προορίζεται για εξωλέµβιους και έσω-έξω κινητήρες. Όµως, την παράσταση «έκλεψε» ο νέος F115 ProXS Fourstroke (Φωτ.1). Ήρθε να αντικαταστήσει τον 2χρονο οµόσταβλό του Optimax (Φωτ.2), µε αντίστοιχες επιδόσεις και νεύρο.
Ο 115 Hp της Mercury διαθέτει σηµαντικά καλύτερες επιδόσεις από οποιονδήποτε ανταγωνιστικό 4χρονο κινητήρα της αγοράς στην ίδια κατηγορία. Η σειρά Pro XS αναφερόταν έως τώρα κυρίως στους δίχρονους κινητήρες άµεσου ψεκασµού Optimax. Οι οποίοι µε την ειδική σειρά Pro XS στόχευαν κυρίως στο Αµερικανικό κοινό και ειδικότερα στους ερασιτέχνες χειριστές σκαφών τύπου bass boat (Φωτ.3), µε τη χαρακτηριστική, σχεδόν επίπεδη γάστρα.
Οι ιδιοκτήτες τέτοιων σκαφών συχνά συµµετέχουν σε διάφορους αγώνες µε αντικείµενο το largemouth bass (ένα είδος λαβρακιού του γλυκού νερού, µε πολύ δυναµική συµπεριφορά). Κατά συνέπεια, η γρήγορη µετακίνηση έως τον ψαρότοπο που θα δώσει το καλό ψάρι, είναι κεφαλαιώδους σηµασίας για την νίκη ενός τέτοιου αγώνα.
Σε αυτούς τους ερασιτεχνικούς αγώνες, ο κινητήρας πρέπει να διαθέτει αρκετό νεύρο στις επιταχύνσεις. Καθώς και να επιτυγχάνει υψηλές τελικές ταχύτητες, συνήθεις σε τέτοιους αγώνες χάρη στη συχνή έλλειψη κυµατισµού στις διάφορες λίµνες. Η σειρά Pro XS των Optimax, ήταν η αγαπηµένη πολλών ενθουσιασµένων µε το συγκεκριµένο ψάρεµα. Καθώς οι Optimax διέθεταν κορυφαία ροπή, χαµηλότατο βάρος, και δίχρονο νεύρο και επιταχύνσεις.
Ο αντίστοιχος Ιαπωνικός ανταγωνισµός ήταν κυρίως από την πλευρά της Yamaha, µε τους 4χρονους κινητήρες υψηλής εξόδου ισχύος SHO. Οι τεχνικοί λοιπόν της Mercury Mariner, σκέφτηκαν ότι θα είχε ουσία να χρησιµοποιήσουν το ήδη πολύ καλό σύνολο του απλού F115 (Φωτ.4). Και να το περιποιηθούν δεόντως ώστε να δώσουν στο φιλοθεάµον κοινό (και όχι µόνο) κάτι παραπάνω.
Ο νέος κινητήρας της Mercury µπορεί να τοποθετηθεί επίσης και σε αρκετά 5µετρα έως 6µετρα σκάφη. Καλύπτοντας µια ευρεία γκάµα αναγκών για αυτούς που θα ήθελαν το κάτι περισσότερο απο τον κινητήρα τους.
Η αντικατάσταση λοιπόν των Optimax Pro XS στους 115 Ηp, θα έπρεπε να διαθέτει το κάτι παραπάνω και να ελκύσει τα βλέµµατα. Όπως και στον F115, το πρώτο µέληµα των τεχνικών κατά τη σχεδίαση του F115 Pro XS 115 Hp, ήταν το χαµηλότατο βάρος. Και αυτό επετεύχθη µε την πολύ προσεκτική σχεδίαση και τη χρήση ανθεκτικότατων συνθετικών υλικών.
Η Αµερικανική εταιρεία όχι µόνο διαθέτει την απαιτούµενη τεχνογνωσία, αλλά συνεργάζεται επίσης ενεργά µε τον κολοσσό της Dupont. Η οποία είναι κορυφαία παγκοσµίως τόσο για τα υλικά που έχει κατασκευάσει στο παρελθόν (π.χ Kevlar), όσο και για τα νεότερα, τα οποία συνδυάζουν χαµηλό βάρος και υψηλή αντοχή. Το βάρος του F115 Pro XS 115 Hp είναι έως και 10 κιλά µικρότερο από τους ελαφρύτερους ανταγωνιστικούς κινητήρες. Και κατά 7 περίπου κιλά από τον οµόσταβλο 3κύλινδρο 2χρονο Optimax Pro XS, τον οποίο αντικαθιστά στην Αµερικανική αγορά.
Κινητήρας και οµοιότητες µε τον απλό F115
Οι τεχνικοί της Mercury στράφηκαν πριν λίγα χρόνια στην πλατφόρµα σχεδίασης του F150, µε συγκεκριµένες σκέψεις κατά νου. Στόχευσαν λοιπόν στον υψηλό κυβισµό και τη σχεδιαστική απλότητα, σε αντίθεση µε την Ιαπωνική σχολή που προτιµά την πολυβάλβιδη κεφαλή, τα συστήµατα µεταβλητού χρονισµού και µεταβλητών αυλών εισαγωγής.
Οι Αµερικανοί µηχανικοί έχουν ένα ρητό που λέει ότι «δεν υπάρχει υποκατάστατο του κυβισµού». Δηλαδή µε λίγα λόγια ότι όσα «κόλπα» υψηλής τεχνολογίας και να εφαρµόσει ένας κατασκευαστής, ο υψηλός κυβισµός είναι το κλειδί. Καθώς προσφέρει υψηλά ποσοστά ροπής στις χαµηλές και µέσες στροφές. Με αποτέλεσµα άνετη κίνηση ακόµη και βαρύτερων σκαφών, βελτιωµένη επιτάχυνση, άµεσο και ξεκούραστο πλανάρισµα, βελτιωµένη κατανάλωση καυσίµου και µεγαλύτερη αντοχή. Καθώς ο κινητήρας εργάζεται σε χαµηλότερες στροφές σε ταχύτητες ταξιδίου, συγκριτικά µε έναν χαµηλότερου κυβισµού.
Στον αντίποδα, ο υψηλός κυβισµός θεωρητικά αυξάνει το βάρος του κινητήρα (µεγαλύτερα έµβολα, βαλβίδες, κύλινδροι κτλ.). Αλλά εδώ η Mercury αποδεικνύει την υψηλή τεχνογνωσία της. Καθώς χωρίς θυσίες στην αντοχή του κινητήρα και χάρη στα εξελιγµένα συνθετικά και µη υλικά, τόσο ο απλός, όσο και ProXS κινητήρας των 115 Ηp, είναι οι ελαφρύτεροι της αγοράς, µε διαφορά σχεδόν 10 κιλά από τον επόµενο ανταγωνιστή.
Το µικρότερο βάρος σηµαίνει µικρότερη κατανάλωση καυσίµου, ευκολότερο πλανάρισµα, καλύτερο ζύγισµα και κράτηµα του σκάφους κοκ., κάτι που δε µπορεί να περάσει απαρατήρητο.
Το µπλοκ των 2.1 λίτρων του απλού F115 το οποίο αποτελεί και τη βάση του νέου ProXS, κρίνεται περισσότερο από επαρκές. Η τοποθέτηση µόνο δύο βαλβίδων ανά κύλινδρο και µονού εκκεντροφόρου (Φωτ.5) στο δίλιτρο µπλοκ (Φωτ.6), µπορεί να δείχνει αναχρονιστική στα χαρτιά. Αλλά στην πράξη είναι γνωστό στους κύκλους των µηχανικών, ότι οι διβάλβιδοι ανά κύλινδρο κινητήρες έχουν καλύτερη ροπή στις χαµηλές και µέσες στροφές.
Αυτό έχει νόηµα, καθώς η Mercury αντιλήφθηκε απο τους ελέγχους στους εγκεφάλους (στα πλαίσια των σέρβις απο τους εξουσιοδοτηµένους αντιπροσώπους) των κινητήρων των πελατών της, ότι µόνο ένα 5% των ωρών του κινητήρα ανάγεται στο φούλ γκάζι. Εκεί που ουσιαστικά δείχνει τις αρετές της µία πολυβάλβιδη κεφαλή υψηλής αναπνοής.
Μία σειρά σχεδιαστικών πινελιών όπως η τοποθέτηση ράουλων µε ρουλεµάν (τροχίσκων) στον κινηµατικό µηχανισµό των βαλβίδων (Σχ.1) για ελλάτωση των τριβών. Μία προσθήκη ελαιοφρακτών και ειδικών εδράνων στο κάρτερ αλά Verado για περαιτέρω ελλάτωση των τριβών και µία σπειροειδούς τύπου πολλαπλή εισαγωγής για αύξηση της ροπής σε συγκεκριµένο εύρος στροφών. Συµπληρώνουν την καλή εικόνα µε την οποία «χτίστηκε» και δοκιµάστηκε για χιλιάδες ώρες ο απλός F115.
Θετικότατο επίσης είναι το γεγονός ότι οι βαλβίδες του συγκεκριµένου κινητήρα δεν απαιτούν ρύθµιση. Κάτι το οποίο στους ιδιοκτήτες κινητήρων που απαιτούν ρύθµιση θα απαιτήσει µία βαθιά βουτιά στην τσέπη, όταν έρθει η ώρα της ρύθµισης.
Όλα τα παραπάνω αποτελούν κοινή πρακτική, τόσο στον νέο ProXS, όσο και στον απλό F115. Δηλαδή συνοπτικά, ο υψηλότερος κυβισµός σε σχέση µε τον ανταγωνισµό, το χαµηλότατο βάρος, η ειδικά σχεδιασµένη και υπεραπλουστευµένη συντήρηση. Καθώς και η υψηλή αντιδιαβρωτική προστασία µε κράµατα αλουµινίου χαµηλής περιεκτικότητας σε χαλκό και στρατηγικά τοποθετηµένα ανόδια.
Τα νέα χαρακτηριστικά του Mercury ProXS 115
Οι Αµερικανοί τεχνικοί στόχευσαν στην περίπτωση του ProXS στις καλύτερες επιδόσεις, για να συµβαδίσουν και µε το λογότυπο ProXS που πάντοτε παρέπεµπε στα ειδικά περιποιηµένα µοντέλα της εταιρείας. Τα οποία προσέφεραν κάτι παραπάνω από τα απλούστερα. Ο ProXS αποδίδει την ιπποδύναµή του 300 rpm παραπάνω σε σχέση µε τον απλό F115. Δίδοντας το πλεονέκτηµα της τοποθέτησης προπέλας µε ένα βήµα µικρότερο από το στάνταρντ, προκειµένου κανείς να επιτύχει καλύτερες επιδόσεις.
Ο κινητήρας είναι σίγουρα πρός τη «ζωντανή» πλευρά και οι τεχνικοί θα τον έχουν ρυθµίσει προφανώς εκµεταλλευόµενοι το ποσοστό του 5% που δίδεται ως ανοχή στον κτασκευαστή κινητήρων. Ένας κινητήρας αποτελείται απο πολλά εξαρτήµατα. Που λόγω βιοµηχανικής παραγωγής είναι αδύνατον να ταιριάξουν πάντοτε τέλεια µεταξύ τους ως σύνολο, όσο καλός και αν είναι ο ποιοτικός έλεγχος.
Αυτό σηµαίνει ότι ένας κινητήρας ονοµαστικής ισχύος 100 Hp θα µπορούσε να κυµαίνεται από 95 έως 105 Hp στο δυναµόµετρο. Κατά συνέπεια είναι σίγουρο ότι οι τεχνικοί της Mercury κινήθηκαν στο απώτερο όριο των 115 Hp, µε τον ProXS να αποδίδει 120+ ίππους στον προπελοφόρο.
Το αποτέλεσµα είναι τελική ταχύτητα έως και 2,5 κόµβους παραπάνω και βελτίωση όσον αφορά στο πλανάρισµα και την επιτάχυνση απο 0 έως 20 mph (32 km/h, 17.5 knots) από 1 έως και 2 δευτερόλεπτα λιγότερα σε σχέση µε τον απλό F115. Σε συγκριτικό τέστ που διεξήχθη στις εγκαταστάσεις της Mercury (Σχ.2) µε άλλους δύο ανταγωνιστικούς κινητήρες 115 Hp (Yamaha & Suzuki), ο ProXs 115 παρουσίασε καλύτερη επιτάχυνση. Ο κινητήρας διαθέτει διεθνές πιστοποιητικό όσον αφορά την εκποµπή ρύπων και υπερκαλύπτει τις προδιαγραφές CARB 3, EPA, EU RCD2 και UEA ESMA.
∆ιαθέσιµα πόδια και µοντέλα υψηλής ώσης (Command Thrust)
Το πόδι του ProXs 115 είναι το στάνταρντ του απλού κινητήρα των 115 Hp. Το οποίο σχεδιάστηκε µε σκοπό τις βέλτιστες επιδόσεις σε ελαφρά, γρήγορα σκάφη. Καθώς σύµφωνα µε τους τεχνικούς της Mercury, έχει 15% λιγότερες υδροδυναµικές τριβές και βελτιωµένο µεταθέτη για καλύτερες αλλαγές ταχυτήτων σε σχέση µε το παλαιότερο µοντέλο.
Όπως και στον απλό F115, έτσι και εδώ η Mercury προσφέρει και πόδια υψηλής ώσης. Τα οποία ονοµάζει Command Thrust (CT) (Σχ.3), για περισσότερη ροπή στον προπελοφόρο άξονα. Κατά συνέπεια µπορούν να τοποθετηθούν προπέλες µεγαλύτερης διαµέτρου, µε σηµαντικά πλεονεκτήµατα. Όπως γρηγορότερη ανύψωση της γάστρας κατά το πλανάρισµα, χαµηλότερες στροφές για την ίδια ταχύτητα. Σε σχέση µε έναν συµβατικό κινητήρα και καλύτερη οικονοµία καυσίµου σε µία συγκεκριµένη περιοχή στροφών.
Οι τεχνικοί της Mercury θεωρούν ότι οι εκδόσεις CT δεν απευθύνονται τόσο στα ελαφρά σκάφη, καθώς ανυψώνουν σηµαντικά την γάστρα. Το πόδι διαµέτρου 4,2 ιντσών των συµβατικών µοντέλων (Φωτ.7), διαθέτει σχέση µετάδοσης 2.07: 1. Ενώ των µοντέλων CT έχει χαµηλότερη σχέση µετάδοσης (2.38: 1), για αυτό και προτείνεται για βαρύτερα σκάφη ή σκάφη ηµιεκτοπίσµατος κτλ. Ο νέος κινητήρας ProXS 115 Hp προσφέρεται σε δεξιόστροφες εκδόσεις για άξονα 20 και 25 ιντσών, µε συµβατικό ή CT πόδι.
Το πόδι στα µοντέλα CT είναι ίδιο µε αυτό των F150, και σε αρκετές περιπτώσεις σκαφών καλυτερεύει σηµαντικά τις επιδόσεις. Καθώς µπορεί να περιστρέψει µία προπέλα µε υψηλότερο βήµα. Ενώ παρέχει µεγαλύτερη «άντωση» ώστε να ανυψώσει τη γάστρα ευκολότερα κατά το πλανάρισµα, µειώνοντας και τις τριβές της στην πορεία. Κατά τις πρώτες παρουσιάσεις του απλού F115 στον ειδικό Αµερικανικό τύπο, χρησιµοποιήθηκε ένα σκάφος Four Winns H180 RS, τόσο µε την στάνταρντ έκδοση, όσο και την έκδοση CT.
Το σκάφος µε την έκδοση CT ήταν κατά 0,2 δευτερόλεπτα ταχύτερο στο πλανάρισµα. Με 1.4 mph υψηλότερη τελική ταχύτητα, και κατά 13% γρηγορότερο στις 4500 rpm, σε ταχύτητες ταξιδίου. Η προπέλα που χρησιµοποιήθηκε ήταν µία Enertia 22’’. Η οποία δεν κούραζε τον κινητήρα, χάρη στην κοντή σχέση µετάδοσης του ποδιού CT. Όσον αφορά στην οικονοµία καυσίµου κατά τις µετρήσεις, υπήρχε κέρδος έως και 35% µε το µοντέλο CT σε ταχύτητες ταξιδίου. Ενώ και τα συµβατικά µοντέλα επέδειξαν πολύ καλές τιµές κατανάλωσης καυσίµου. Τόσο στο ανωτέρω σκάφος, όσο και σε άλλα σκάφη κατά την ηµέρα δοκιµών της κραταιάς Αµερικανικής εταιρείας.
Εύκολη συντήρηση
Η συντήρηση είναι απλούστατη. Όπως και στον απλό F115 µε ένα ελαφρύτατο κάλυµµα που αφαιρείται και επανατοποθετείται εύκολα µε µία µόνο λαβή ασφάλισης. Μία αναµονή αποστράγγισης του λαδιού που ξεβιδώνει σε λιγότερο απο µισή στροφή. Και διαθέτει και θηλή για σωλήνα, ένα εύκολα προσβάσιµο δείκτη στάθµης και φίλτρο λαδιού (Φωτ.8). Με ειδική σχεδίαση στο κάτω µέρος ώστε να αποφευχθούν τα χυµένα και πιτσιλισµένα λάδια εντός της λεκάνης του κινητήρα. Και ένα φίλτρο καυσίµου ταχείας απελευθέρωσης. Που αντικαθίσταται εύκολα σε λίγα δευτερόλεπτα.
Ο βολικός σωλήνας µε τη συγκρατούµενη τάπα (Φωτ.9) για το ξέπλυµα του κινητήρα, είναι όµοιος σε ευκολία χρήσης µε αυτόν του F150. Παρόν είναι και εδώ το αυτοκόλλητο συντήρησης του κινητήρα (Φωτ.10) µε το ειδικό γράφηµα-κωδικό (QR). Το οποίο µπορεί να σκαναριστεί απο το κινητό σας τύπου smartphone και στη συνέχεια να σας διασυνδέσει µέσω διαδικτύου µε την ιστοσελίδα της εταιρείας. Όπου θα ανακαλύψετε εκτός των άλλων και διάφορα επεξηγηµατικά video σχετικά µε την απλή συντήρηση. Την οποία µπορείτε να πραγµατοποιήσετε µόνος σας. Τα σηµεία συντήρησης και ελέγχου είναι µε χρώµα επισήµανσης, όπως και στον F150.
Νέο σύστηµα φόρτισης
Ο σηµερινός κάτοχος ενός σκάφους, έχει πολύ περισσότερα αξεσουάρ στο σκάφος του σε σχέση µε την προηγούµενη δεκαετία. Τα οποία φυσικά καταναλώνουν ενέργεια. Οι µαγνητογεννήτριες κάτω απο το βολάν του κινητήρα. Όπως και τα εξωτερικά αλτερνέιτορ αυτοκινητιστικού τύπου, έχουν το χαρακτηριστικό ότι συνδέονται µε τις στροφές του κινητήρα. Αυτο πρακτικά σηµαίνει ότι περισσότερες στροφές αντιστοιχούν σε περισσότερο ρεύµα.
Στις χαµηλές στροφές, παρά τις ευγενείς προσπάθειες των µηχανικών, το ρεύµα εξόδου εκ φύσεως δεν είναι αρκετό, και εκεί τα αξεσουάρ απορροφούν ρεύµα από τη µπαταρία, αδυνατίζοντας την. Αυτό κουράζει επίσης τα ηλεκτρικά κυκλώµατα καθώς η συνολική τάση αποσταθεροποιείται. Με αποτέλεσµα µακροπρόθεσµα να εµαφανίζονται βλάβες των ανορθωτών και πηνίων. Όταν κάποιος κινείται µόνιµα µε υποφορτισµένες µπαταρίες.
H Mercury πρωτοτυπεί εδώ µε ένα αυτόµατο σύστηµα το οποίο αντιλαµβάνεται την χαµηλή τάση της µπαταρίας. Ο κινητήρας ανυψώνει αυτόµατα τις στροφές ρελαντί ανά βήµατα των 25 rpm έως τις 800 rpm. Και παραµένει εκεί έως ότου η τάση σταθεροποιηθεί.
Συµπερασµατικά
Ο νέος κινητήρας ProXs είναι συµπαγής όπως και ο απλός, οµόσταβλος αδελφός του. Ελαφρύτατος, µε νέα επιθετική αισθητική, λεπτεπίλεπτο προφίλ και µικρές διαστάσεις. Καθώς και βελτιωµένες αρετές όσον αφορά στις επιδόσεις. Ο ProXs 115 θα ταιριάξει σε πληθώρα σκαφών στην 5µετρη-6µετρη κατηγορία. Είτε ως νέα τοποθέτηση, είτε ως αναβάθµιση, ειδικά σε παλαιότερα σκάφη που δε θα άντεχαν το βάρος ενός παλαιότερου τεχνολογικά 4χρονου.
Η ταχύτατη απόκριση στο γκάζι και ο υψηλός κυβισµός του, θα ενθουσιάσουν τον ιδιοκτήτη του ακόµη και σε µεγάλα φορτία ή ισχυρές έλξεις. Ενώ η συµπεριφορά του είναι αθόρυβη και πολιτισµένη. Παρά τις πολύ υψηλές του επιδόσεις, η κατανάλωση καυσίµου είναι σε ικανοποιητικότατα επίπεδα ειδικά, στην περιοχή ταχυτήτων ταξιδίου.
Η ποιότητα κατασκευής, η πολυστρωµατική προεργασία και βαφή υψηλών προδιαγραφών. Καθώς και η κορυφαία για το χώρο αντιδιαβρωτική προστασία µε την 3ετή εγγύηση, εµπνέουν εµπιστοσύνη στον χειριστή. Που νιώθει ότι ο συγκεκριµένος κινητήρας θα τον συνοδεύει απροβληµάτιστα για αρκετά χρόνια. Χάρη στην απλή και αποτελεσµατική του σχεδίαση. Ο κινητήρας θα είναι διαθέσιµος σύντοµα στους τοπικούς αντιπροσώπους, για όλους όσους θέλουν το λίγο περισσότερο. Και όσοι πιστοί…