LASER 499 με Mercury PRO XS 115 Hp
Η εταιρεία Craft Marine παρουσίασε το 2016 ένα εντελώς διαφορετικό μοντέλο από ότι μας έχει συνηθίσει. Πρόκειται για το νέο πεντάμετρο RIB που εμπνεύστηκε ο Ηλίας Καρράς με ένα ιδιαίτερα φαρδύ κατάστρωμα και γάστρα που συνδυάζει πλεύση και χαμηλή κατανάλωση.
Το νέο Laser 499 παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην έκθεση Boat & Fishing Show 2016 στο Helexpo Maroussi «προκαλώντας» με τους χώρους και τη διαφορετική σχεδίαση του.
Θυµάµαι την πρώτη φορά που ο Ηλίας Καρράς, κατασκευαστής των φουσκωτών LASER και ιδρυτής του ναυπηγείου Craft Marine, µου έδειχνε ένα πρόχειρα σχεδιασµένο στο χέρι σκάφος. «Θέλω να φτιάξω ένα µικρό που στα πέντε µέτρα να µπορεί να δίνει χώρο ακόµα και για ναυτικό τουρισµό, να ταξιδεύει σωστά και να καίει ελάχιστα». Λίγα χρόνια µετά, η φορολόγηση των σκαφών πάνω από 5 µέτρα θα αλλάξει την ήδη επιβαρυμένη αγοραστική διάθεση, ανεβάζοντας τη ζήτηση σε πεντάμετρα που συνδυάζουν κατάστρωμα και αξιόλογη πλεύση.
Η γάστρα
Για τη γάστρα του χρειάστηκαν 1,5 µε 2 χρόνια µέχρι να ολοκληρωθεί. ∆οκιµάστηκε στην αρχή σε ένα αγωνιστικό µε διάφορες ιπποδυνάµεις, και αφού τελειοποιήθηκε πέρασε στη παραγωγή. Η γάστρα «υπηρετεί» πιστά τις ανάγκες που από την αρχή ζητούσε από το LASER499 ο κατασκευαστής, να έχει ένα φαρδύ κατάστρωµα, να «τραβάει» αέρα για γρηγορότερη και ξεκούραστη πλεύση και να µη βρέχει το πλήρωµα. Έτσι σχεδιάστηκαν τα τούνελ, τα οποία αξιοποιούνται για µεγαλύτερη σταθερότητα όταν το σκάφος είναι σταµατηµένο, αποτρέπουν το σπρέι, συµµετέχουν µόνο όπου χρειάζεται αφήνοντας έτσι το στενό τµήµα της γάστρας να πλεύσει. Εκτός άλλων, εξυπηρετούν και στο να διοχετεύουν αέρα για γρηγορότερο πλανάρισµα, µεγαλώνουν την γάστρα (στα πέντε µέτρα διαθέτει 4,70 µ. ίσαλο) και αξιοποιούνται στις απότοµες αλλαγές πορείας (στην αγωνιστική χρήση). Η γάστρα προέρχεται στις βασικές της γραµµές από το παλιό Laser 5,10 ένα σκάφος που σχεδιάστηκε από τον Ηλία Καρρά χαρίζοντας του πολλές πρώτες νίκες στους θρυλικούς τότε αγώνες της ΕΛΤ.
Το κατάστρωμα
Το κατάστρωµα του LASER499 ολοκληρώθηκε αµέσως µετά την µετεγκατάσταση στο νέο χώρο της Craft Marine, στο 18 χλµ. Ε.Ο. Αθηνών – Κορίνθου, στην παραλία Ασπροπύργου. Με φάρδος 2,40 µ. το ντεκ καταφέρνει να χωρέσει όλα όσα θα ζητούσαµε από ένα σκάφος της κατηγορίας του και ακόµα παραπάνω. Για παράδειγµα, η κονσόλα που τοποθετείται είναι η κονσόλα του 9µετρου LASER, και όµως αφήνει άνετα περάσµατα πλευρικά, και σωστή προστασία για τον κυβερνήτη και το συγκυβερνήτη.
∆ιαθέτει ξεχωριστό κάθισµα διακυβέρνησης, αναπαυτικό µε πτυσσόµενη πλάτη ανάλογα µε τον τρόπο που θέλουµε να καθίσουµε.
Στην πλώρη διαθέτει κρεβάτι 2 x 1,5 m µε µεγάλο στρίτσο, αµπάρι αλλά και δύο βοηθητικούς στεγανούς χώρους πλευρικά.
Στην πρύµνη υπάρχουν δύο καθίσµατα, όµορφα αισθητικά όπου κάτω τους υπάρχει ενιαίο το πρυµιό αµπάρι. Άλλοι δύο βοηθητικοί αποθηκευτικοί χώροι υπάρχουν κατάπρυµα, στις µπάντες της λεκάνης του κινητήρα, όπως επίσης πλατφόρµες και χωνευτή σκάλα µπάνιου.
Στη θάλασσα
Το Laser 499 της δοκιμής, φορούσε στο καθρέπτη του το νέο Mercury PRO XS 115 Hp, ένας «φρέσκος» σχεδιαστικά κινητήρας που συνδυάζει δύναμη και ταχύτητα με βάρος μόλις 163 κιλά. Ο 4χρονος αυτός κινητήρας σχεδιάστηκε ώστε να διαθέτει χαρακτηριστικά δίχρονου όσον αφορά την σχέση βάρους/ισχύος έχοντας εφαρμογή σε μικρομεσαία σκάφη όπου χρειάζονται όσο το δυνατόν μικρότερο βάρος στο καθρέπτη για καλύτερο ζύγισμα αλλά και ώση αρκετή για να πλανάρει και να επιταχύνει το σκάφος ακόμα και με φορτίο.
Στη περίπτωση του Laser 499 τα χαρακτηριστικά του PRO XS 115 Hp ήταν εμφανή από την πρώτη στιγμή που στέκεσαι στη θέση του κυβερνήτη. Η πρώτη έκπληξη είναι η ευκολία πλαναρίσματος. Ουσιαστικά δεν γίνεται καν αντιληπτή από το πλήρωμα, αποτέλεσμα της καλής ναυπηγικής και σωστού ζυγίσµατος βαρών του σκάφους. Έτσι το σκάφος ξεκινά χωρίς να σπρώχνει νερά, πλανάροντας άµεσα.
Ο χειριστής αισθάνεται ότι έχει στα χέρια του ένα σκάφος µε σπορ επιδόσεις, ιδίως με το συγκεκριμένο κινητήρα αφού η απόκριση στο γκάζι είναι άμεση. Ήδη από τις 3.500 στροφές ανά λεπτό το 499 ταξιδεύει µε 22,5 κόµβους, όσο ανεβάζουµε ταχύτητα τόσο «στενεύει» η γάστρα που πλέει αφού το σκάφος σηκώνεται από το νερό. Τα τούνελ από ένα σηµείο και µετά δεν συµµετέχουν στη πλεύση παρά µόνο αποτρέποντας το σπρέι για να προσφέρει στεγνό ταξίδι, αλλά και να οριοθετούν την γωνία όταν χρειάζεται.
Στις εξαιρετικές μετρήσεις κατανάλωσης συμβάλει και η ύπαρξη του στεπ όπου σκοπό έχει την µείωση των τριβών προσφέροντας µεγαλύτερη οικονοµία και ταχύτητα. Οι καταναλώσεις της τάξεως των 0,6 – 0,7 λίτρων το ναυτικό µίλι, για ταχύτητες κρουαζιέρας ακόμα και πάνω από τους 30 κόµβους, προσφέρουν μεγάλη αυτονομία και οικονομία. Ακόμα και στη max ταχύτητα των 41,8 κόμβων, η κατανάλωση έφτασε, αλλά δεν ξεπέρασε το 1 λτ/νμ! Σε δοκιµές που πραγµατοποίησε ο κατασκευαστής µε το αγωνιστικό και µεγαλύτερες ιπποδυνάµεις, η ταχύτητα ξεπέρασε τους 60 κόµβους.
Συμπέρασμα
Το 499 αποτελεί τη νέα έκπληξη της Craft Marine δικαιώνοντας τον κόπο του κατασκευαστή. Με µήκος 4,99 µέτρα (χωρίς δηλαδή Φόρο Πολυτελούς ∆ιαβίωσης), αλλάζει τα δεδοµένα στην κατηγορία, καταφέρνοντας να «βγάλει» χώρους που θα βρούµε µόνο σε αρκετά µεγαλύτερα RIB. Η άπλα στο εσωτερικό του και η διαρρύθµιση του καταστρώµατος, δίνουν τη δυνατότητα να ταξιδέψουµε άνετα ακόµα και µε πέντε άτοµα όπου θα ταξιδέψουν καθισµένοι αναπαυτικά, ενώ η πλώρη µετατρέπεται εύκολα σε ένα κρεβάτι ύπνου µε την προσθήκη µιας τέντας πλεύσης για τους λάτρεις του ναυτικού κάµπινγκ.