Μια µεγάλη κατηγορία ψαράδων που ασχολούνται µε το ψάρεµα µε φελλό, χρησιµοποιούν καλάµια µπολονέζ µε τους ανάλογους φελλούς.
Οι φελλοί του µπολονέζ είναι ιδιαίτεροι σε σχήµα και λειτουργία. Σε γενικές γραµµές µπορούµε να πούµε ότι έχουν σχήµα σταγόνας σε διάφορες διαµέτρους, επιµηκύνσεις και γραµµές, επικολληµένης σε ένα µακρύ άξονα. Από κει και πέρα οι εταιρείες κατασκευής έχουν προχωρήσει σε αµέτρητα σχήµατα και παραλλαγές. Ανάλογα µε τις συνθήκες ψαρέµατος που θέλουν να καλύψουν. Ας εξετάσουµε όµως τα υλικά κατασκευής ενός φελλού, τα µέρη από τα οποία αποτελείται και τις ιδιαιτερότητές τους.
Σώµα
Το σώµα του φελλού είναι ίσως το σπουδαιότερο µέρος του. Αυτό κατασκευάζεται από συµπαγή πολυεστέρα και πλαστικό. Καθώς και από φυσικές πρώτες ύλες, όπως το ξύλο balsa ή ο φυσικός φελλός.
Και οι δύο κατηγορίες πρώτων υλών χρησιµοποιούνται σήµερα ευρέως στην κατασκευή των φελλών, µε άριστα αποτελέσµατα. Όµως θα πρέπει να δώσουµε ιδιαίτερη σηµασία στο ειδικό βάρος κάθε κατηγορίας, στοιχείο το οποίο καθορίζει και το µέγεθος του φελλού συναρτήσει του υλικού κατασκευής.
Η πρώτη κατηγορία υλικών κατασκευής (συµπαγής πολυεστέρας-πλαστικό), έχει σταθερό ειδικό βάρος και δίνει στον κατασκευαστή τη δυνατότητα να κατασκευάζει φελλούς µε ελεγχόµενο επιτρεπόµενο βάρος. Σε αντίθεση µε τη δεύτερη κατηγορία (balsa-φυσικός φελλός). Όπου παρατηρείται το φαινόµενο διαφορετικού βάρους, σε φελλούς ίδιου σχήµατος και διαστάσεων.
Φυσικά οι διαφορές είναι µικρές και µη αξιολογήσιµες για έναν ερασιτέχνη ψαρά. Όµως στον αγωνιστικό τοµέα το ακριβές ζύγισµα του φελλού είναι βασικός παράγοντας. Στην ουσία, τα φυσικά υλικά σε φελλούς ίδιου σχήµατος και µεγέθους, µπορεί να απαιτούν λιγότερο ή περισσότερο βάρος από το προτεινόµενο έρµα που αναγράφεται στο σώµα τους.
Κρίκος
Είναι ένα µικρό δακτυλίδι από το οποίο περνά η πετονιά. Συνδέεται µε ένα µεταλλικό έλασµα που διατρέχει το σώµα του φελλού. Ο κρίκος αυτός, παρά το µικρό του µέγεθος, είναι απολύτως αναγκαίος και καθοριστικός για την εκτέλεση της τεχνικής.
Τοποθετείται στο πάνω µέρος του φελλού, κάτω ακριβώς από τη βάση του σιάλουµ. Ώστε κατά τη φάση του καρφώµατος να αποφεύγονται ανεπιθύµητα µπερδέµατα αφενός. Και αφ’ ετέρου, όσο πιο ψηλά είναι τοποθετηµένος, να επιτυγχάνεται ακριβέστερο ζύγισµα και καλύτερη πλεύση. Κάποιοι κατασκευαστές φτιάχνουν φελλούς χωρίς τον κρίκο. Δηµιουργώντας µια οπή κατά µήκος του σώµατος. Άλλοι τον καταργούν τελείως, και η πετονιά στηρίζεται στην κεραία µε σιλικονούχο σωληνάκι.
Κεραία
Είναι το µέρος του φελλού που αναδύεται από την επιφάνεια του νερού και χρησιµεύει για να δείχνει τα τσιµπήµατα των ψαριών. Καθότι είναι και το µοναδικό µέρος του φελλού που µένει έξω από το νερό. Συνήθως κατασκευάζεται από:
• Πλαστικό, υλικό κατασκευής πολύ διαδεδοµένο λόγω του χαµηλού κόστους και του µικρού ειδικού βάρους του, που το καθιστά ελαφρύ. ∆ιατίθεται σε ποικιλία χρωµάτων και διαµέτρων.
• Carbon, ιδανικό υλικό για κεραία φελλών που προορίζονται για ψάρεµα σε ήρεµη θάλασσα. Ενώ αντενδείκνυται για έστω και λίγο ταραγµένη θάλασσα, λόγω του ότι θεωρείται βυθιζόµενο υλικό. Ο εφοδιασµένος µε κεραία carbon φελλός, είναι πολύ ευαίσθητος και ζυγισµένος. Και δείχνει µε ακρίβεια ακόµα και το παραµικρό τσίµπηµα ψαριού.
Όσον αφορά στην κεραία, οι φελλοί διακρίνονται σε κατηγορίες όπως:
• Με εναλλασσόµενη κεραία, διαµέτρου 3 ή 4,5 χιλ. Ώστε να δίνεται η δυνατότητα στον ψαρά να τον χρησιµοποιεί και για νυχτερινό ψάρεµα, τοποθετώντας σιάλουµ στη θέση της κεραίας.
• Με σταθερή κεραία, που ενδείκνυται για ηµερήσιο ψάρεµα.
Εκτός των υλικών κατασκευής, θα πρέπει να γίνει αναφορά και στις εναλλακτικές κεραίες. Στην πλειοψηφία τους οι φελλοί είναι κατασκευασµένοι µε τρόπο που να µας παρέχουν τη δυνατότητα αλλαγής της κεραίας. Για να είναι ευδιάκριτες οι κεραίες, είναι χρωµατισµένες µε φθορίζοντα χρώµατα, κίτρινο, κόκκινο, πορτοκαλί, και σε ειδικές περιπτώσεις µαύρο. Το πιο χρώµα θα χρησιµοποιήσουµε, εξαρτάται από το χρώµα του νερού, τη θέση του ήλιου και το κοντράστ του βυθού.
Deriva
Στους φελλούς µπολονέζ αντιπροσωπεύει το κάτω µέρος του φελλού. Αναγκαίο για να του δίνει ισορροπία και να στερεώνεται η πετονιά που διατρέχει το σώµα διαµέσου του κρίκου. Η πετονιά καταλήγει στη deriva, και αναλόγως του µήκους της, στερεώνεται σε αυτήν µε δύο ή τρία σωληνάκια από λάστιχο ή σιλικόνη. Ώστε κατά τη φάση του πετάγµατος και του καρφώµατος να αποφεύγονται ανεπιθύµητα µπερδέµατα.
Στην περίπτωση συρόµενου φελλού, η deriva έχει έναν κρίκο στο κάτω µέρος της, για να περνάει η πετονιά από εκεί. Ο φελλός σταµατάει σε ένα στόπερ, το οποίο τοποθετούµε στο επιθυµητό µήκος πετονιάς. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να περάσουµε µια χάντρα στην µάνα, µεταξύ στόπερ και φελλού. Διότι ο κρίκος του φελλού είναι αρκετά φαρδύς και το στόπερ γλιστράει από µέσα του.
Τα υλικά κατασκευής, όπως και στην κεραία, είναι το carbon και το tongino (είδος ξύλου). Που διακρίνονται για το µικρό ειδικό βάρος τους. Χαρακτηριστικό του φελλού που είναι εφοδιασµένος µε κεραία από tongino. Είναι ότι ερχόµενος σε επαφή µε το νερό, περνά σε κάθετη θέση (πλήρη ισορροπία) µετά από µικρό χρονικό διάστηµα. Ως εναλλακτική λύση, λόγω του ότι το tongino είναι πλέον δυσεύρετο, υπάρχει το carbon, υλικό ελαφρύ και µεγάλης αντοχής, µε όλα τα πλεονεκτήµατα του tongino.
Οι φελλοί µπολονέζ
Οι κατασκευάστριες εταιρείες φελλών, βασιζόµενες σε δύο βασικά σχήµατα. Έχουν αναπτύξει µέσα από αυτά µια µεγάλη ποικιλία σχηµάτων, που απορρέει από την εµπειρία των αγώνων. Έτσι, είναι σε θέση να καλύψουν όλες τις ανάγκες των ψαράδων και να αντιµετωπίσουν όλες τις αντιξοότητες που παρουσιάζουν οι εξειδικευµένες τεχνικές ψαρέµατος.
Πριν επιλέξουµε κατάλληλους τους φελλούς για τις ανάγκες µας, πρέπει να κατανοήσουµε τη χρήση και την αποτελεσµατικότητα των βασικών σχηµάτων. Γιατί αν κάνουµε µια επίσκεψη στα εξειδικευµένα καταστήµατα, τα πάµπολλα διαθέσιµα σχέδια θα µας προκαλέσουν σύγχυση, παρά θα µας δώσουν κάποια λύση.
Τα βασικά σχήµατα είναι η σταγόνα και η µπάλα. Μέσα από αυτά βλέπουµε µεγάλες κατηγορίες όπως επιµήκης σταγόνα, ανάποδη σταγόνα σε πολλά µήκη, όγκους και διαµέτρους. Το ίδιο ισχύει και για τις µπάλες.
Όλα τα σχήµατα έχουν να κάνουν µε τις συνθήκες κυµατισµού, ρευµάτων και την ευαισθησία. Όσο πιο µεγάλη διάµετρο έχει ο φελλός, τόσο καλύτερα στέκεται σε συνθήκες κυµατισµού. Αλλά αντίστοιχα χάνει σε ευαισθησία. Ανάλογα µε τις συνθήκες, προσπαθούµε να βρούµε τη χρυσή τοµή σε σχήµα φελλού και βάρος ερµατίσµατος. Έτσι ώστε να έχει τη µέγιστη ευαισθησία, αλλά να µη µας δίνει παραπλανητικά βυθίσµατα λόγω του κυµατισµού.
Σε γενικές γραµµές, αν έχουµε κάποιους φελλούς σε σχήµα επιµήκους σταγόνας, σταγόνας, ανάποδης σταγόνας και µπάλας, σε βάρη ερµατίσµατος από 1,5 έως 6 γραµµάρια. Είµαστε καλυµµένοι για τις περισσότερες συνθήκες που θα συναντήσουµε στα ψαρέµατά µας. Ανάλογα σχήµατα και βάρη ερµατίσµατος πρέπει να έχουµε και σε συρόµενους φελλούς. Για τις περιπτώσεις που ψαρεύουµε σε βαθιά νερά κοντά στην ακτή.
Κάτι βασικό που χρειαζόµαστε, είναι ένα σετ από σιλικονούχα σωληνάκια σε διάφορες διαµέτρους (υπάρχουν σε όλα τα καταστήµατα ειδών αλιείας). Διότι πολλές φορές οι φελλοί δεν έχουν επάνω τους τα ανάλογα σωληνάκια. Ενώ κατά διαστήµατα πρέπει να αλλάζουµε και τα φθαρµένα παλιά.
Το ψάρεµα µε τεχνική µπολονέζ είναι συναρπαστικό και ενδείκνυται ιδιαίτερα όταν θέλουµε να ψαρέψουµε µε κόντρα καιρό, σε µόλο ή βράχια. Μην ξεχνάτε ότι τα ψάρια που κυνηγάµε, σε τέτοιες συνθήκες πλησιάζουν πολύ κοντά στην ακτή και εγκαταλείπουν την επιφυλακτικότητά τους. Αν αποφασίσετε να κάνετε τέτοιο ψάρεµα, θα µας βρείτε και µας εκεί, να κυνηγάµε τους µεγάλους σαργούς και τα µελανούρια!