Το συµβατικό φουσκωτό, είναι ένα σκάφος ιδανικό για ξεκίνηµα στη θάλασσα, αλλά και ότι καλύτερο για την εποχή που διανύουµε, αφού πρόκειται για ένα σκάφος µε χαµηλό κόστος κτήσης και συντήρησης, αλλά και χαµηλό κόστος χρήσης.
Αυτό που εντυπωσιάζει στα συµβατικά φουσκωτά, είναι η µεγάλη προσαρµοστικότητά τους, µιας και µπορεί κάποιος να τα χρησιµοποιήσει για πολύ µικρές εξορµήσεις, ή να ταξιδέψει µαζί τους σε µεγαλύτερες αποστάσεις, να ψαρέψει µε όλες τις τεχνικές, να συνδυάσει εκδροµή µε κατάδυση, αλλά και να πραγµατοποιήσει µία εξόρµηση για υποβρύχιο ψάρεµα. Και όλα αυτά µε πολύ µικρό κόστος, και ταυτόχρονα µε µεγάλες αποδόσεις.
Μιλάµε λοιπόν για ένα σκάφος πολυχρηστικό, µε µήκος από 1,8 έως και 4,5 µέτρα, που όπως καταλαβαίνετε καλύπτει όλη τη γκάµα των ανθρώπων της θάλασσας και τις ανάγκες τους.
Άρα αναφερόµαστε σε ένα σκάφος ιδανικό για συνεχή επαφή µε τη θάλασσα, για να συνεχίζουµε να ασχολούµαστε µε το αγαπηµένο µας χόµπι και προπάντων χωρίς να µας κοστίζει. ∆ε θα αναλύσουµε γιατί δε µας κοστίζει, όσοι ενδιαφέρεστε απευθυνθείτε σε εταιρείες µε συµβατικά φουσκωτά, και αν ήδη δε γνωρίζετε, θα σας αναλύσουν τα οφέλη ενός τέτοιου σκάφους. Στο συγκεκριµένο κείµενο, θα δούµε πως µπορούµε να µετατρέψουµε ένα συµβατικό φουσκωτό, σε ένα σκάφος απόλυτα συµβατό µε όλες τις τεχνικές ψαρέµατος. Θα ήθελα να ευχαριστήσω την Escape 24, µία από τις εταιρείες που εξειδικεύεται στο συµβατικό φουσκωτό και όχι µόνο, για την ευγενική παραχώρηση όλου του απαραίτητου εξοπλισµού, προκειµένου να γίνει περισσότερο κατανοητό το κείµενό µας και να κάνουµε την απαραίτητη φωτογράφιση.
Απαραίτητος εξοπλισµός
Το συµβατικό φουσκωτό είναι ένα σκάφος µε όλους τους χώρους του ελεύθερους, και εµείς, ανάλογα µε τις ανάγκες µας, θα έρθουµε να προσαρµόσουµε πάνω του όλες τις απαραίτητες προσθήκες που θα µας διευκολύνουν, είτε µε εξοπλισµό της αγοράς, είτε µε κάποιες δικές µας κατασκευές. Το ξεκίνηµα θα γίνει προσαρµόζοντας τον κατάλληλο κινητήρα. Αυτό που πρέπει να ξέρει ο υποψήφιος αγοραστής, είναι πως τα συµβατικά φουσκωτά κινούνται µε αρκετά µεγάλες ταχύτητες, χρησιµοποιώντας µικρές ιπποδυνάµεις. Άρα η επιλογή µας σχετίζεται κυρίως µε το µήκος του σκάφους και τις ανάγκες µας για µεγάλες ή µικρότερες εξορµήσεις. Για να καταλαβαίνουµε όλοι, απλά θα πούµε πως στα µεγαλύτερα σκάφη η προτεινόµενη ιπποδύναµη φτάνει τους 25 ίππους και στα µικρότερα αρκεί ένας ηλεκτροκινητήρας.
Αν λοιπόν επιλέξουµε την πρώτη περίπτωση, τα πράγµατα είναι πιο απλά. Αν όµως ζητάµε ένα σκάφος για πιο βαριά χρήση αλιείας, δηλαδή για πολύωρα ψαρέµατα, µε απαιτητικές τεχνικές, τότε θα προσαρµόσουµε και τον εξοπλισµό που χρειαζόµαστε. Ας τα δούµε όµως αναλυτικά.
Θα βρούµε λοιπόν µία τιµονιέρα, είτε µία κλασσική σαν αυτή που έχουν οι βάρκες, είτε µία µε ανοξείδωτο πόδι στη µία πλευρά και στήριξη για το µπαλόνι στην άλλη. Επίσης, υπάρχει και η τιµονιέρα που πιάνει από µπαλόνι σε µπαλόνι. Σε αυτήν την περίπτωση, έχουµε µία ντίζα τιµονιού και δύο ντίζες για το χειριστήριο. Θα χρειαστούµε σίγουρα µία µπαταρία για το σκάφος µας, αφού θα έχουµε σίγουρα κάποιο βυθόµετρο ή gps, είτε για τη χρήση κάποιου ηλεκτρικού µηχανισµού, είτε για την υποστήριξη της µίζας της µηχανής (αν είναι µε µίζα). Θα είναι βέβαια χρήσιµη και για άλλες εφαρµογές, όπως για να οδηγήσει ένα ηχοσύστηµα ή να τροφοδοτήσει µία σεντίνα που θα συντηρεί το ζωντανό µας δόλωµα. Όλα αυτά απαιτούν κάποια καλώδια για να υλοποιηθούν, που δεν είναι ανάγκη να τα έχουµε χύµα µέσα στο σκάφος. Έτσι, θα πρέπει να µετρηθούν σωστά από το ξεκίνηµά τους στον κινητήρα µέχρι εκεί που θα καταλήξουν, και να τοποθετηθούν µέσα σε σωλήνες που θα περνούν περιµετρικά του καθρέφτη και του µπαλονιού, ώστε να µην ενοχλούν στο ελάχιστο.
Αυτά αφορούν εν ολίγοις την πλώρη του σκάφους, οπότε πάµε και στην πρύµνη. Εκεί λοιπόν έχουµε δύο µεγάλα θέµατα, το ένα είναι το δοχείο του καυσίµου και το άλλο η µπαταρία µας. Το σκάφος διαθέτει από την κατασκευή του θέση για το τανκ του καυσίµου, όµως θα το έχουµε εκτεθειµένο, κάτι που ίσως να µη βολεύει κάποιους.
Η λύση και εδώ έρχεται µε την κατασκευή ενός ταµπουκιού από κόντρα πλακέ θαλάσσης ή ακόµα και από πολυεστέρα, που όµως θα πρέπει να γίνει έχοντας κατά νου και τη χρήση του σαν κάθισµα για το πλήρωµα, είτε έχουµε τιµονιέρα, είτε όχι. Αν δεν έχουµε τιµονιέρα, θα προσαρµοστεί σε σηµείο που να προσφέρει άµεση πρόσβαση στη λαγουδέρα από εκεί. Αν πάλι έχουµε τιµονιέρα, θα εναρµονιστεί µε τη βέλτιστη θέση οδήγησης του χειριστή, ώστε να µπορεί να οδηγεί σωστά, µε την κατάλληλη απόσταση από το τιµόνι.
Το ταµπούκι αυτό, θα έχει µήκος όσο το ωφέλιµο εσωτερικό του σκάφους και µε δύο ανοξείδωτους µεντεσέδες θα ανοίγει στο επάνω µέρος, για εύκολη πρόσβαση στο εσωτερικό του. Κάτι που θέλω να προσέξετε ιδιαίτερα στην κατασκευή του ταµπουκιού, είναι ο τρόπος που θα τοποθετηθεί στο σκάφος. Αφού σχεδιαστεί στο µήκος και στο πλάτος, ώστε να χωράει ένα δοχείο καυσίµου και µία βάση για την τοποθέτηση της µπαταρίας (πρέπει να δένει και να είναι σταθερή), θα πρέπει στο κάτω µέρος του, δηλαδή στο πάτωµα του ταµπουκιού, να δηµιουργήσουµε πολλές τρύπες µε ένα τρυπάνι, ώστε ότι νερό µπαίνει, να φεύγει. Γυρνώντας το ταµπούκι ανάποδα, θα τοποθετήσουµε δύο πηχάκια δεξιά και αριστερά, πάνω στα οποία θα πατάει και θα δίνουν το απαραίτητο ύψος για να φεύγουν τα νερά από το εσωτερικό του.
Πάµε να ψαρέψουµε
Έχοντας δηµιουργήσει ένα έτοιµο από όλες τις απόψεις σκάφος, δε µένει παρά η προσαρµογή του στις ψαρευτικές µας ανάγκες. Ξεκινάµε µε τον ηλεκτρονικό µας εξοπλισµό, ο οποίος είναι πια απαραίτητος σε κάθε σκάφος. Θα τοποθετήσουµε την οθόνη µας σε σηµείο τέτοιο, ώστε ανάλογα µε τα ψαρέµατα που κάνουµε, να µας βολεύει στην παρατήρηση του βυθού. Έτσι, µπορεί να τη βάλουµε πάνω στην τιµονιέρα, σε ένα ταµπούκι ή ακόµα και να την έχουµε σε µη σταθερή θέση. Το «µάτι» του βυθοµέτρου θα πιαστεί στην πίσω πλευρά του καθρέφτη και µε τα ανάλογα πιαστράκια θα φτάσει µέχρι την οθόνη. Τώρα σειρά έχουν οι καλαµοθήκες µας, που είναι κάτι πολύ εύκολο, αφού στην αγορά θα τις βρούµε µαζί µε τις ανάλογες βάσεις για στερέωση πάνω στο σκάφος µας και έτσι µπορούµε να έχουµε όσες θέλουµε και όπου θέλουµε. Επίσης, πάνω στα ταµπούκια ή στην τιµονιέρα µπορούµε να έχουµε και καλαµοθήκες πλαγιαστές από τη µία ή την άλλη πλευρά του σκάφους, για ψαρέµατα όπως η συρτή αφρού ή η συρτή για καλαµάρια µε δύο καλάµια ταυτόχρονα.
Ο χώρος που µένει κενός πίσω από το ταµπούκι προς την πρύµνη, µπορεί να χρησιµοποιηθεί για το δοχείο του ζωντανού δολώµατος, χωρίς να είναι απαραίτητα αυτή η θέση του.
Στα ψαρέµατα της καθετής, τα πράγµατα γίνονται πολύ βολικά ακόµα και για µεγάλη παρέα, αφού έτσι όπως είναι το σκάφος µας και ανάλογα µε το µέγεθός του, µπορούν να ψαρεύουν άνετα 2-3, ή ακόµα και 4 ψαράδες, και µάλιστα µε περισσότερες ευκολίες, όπως για παράδειγµα το φορητό τραπεζάκι κοπής δολωµάτων, το οποίο προσαρµόζεται στα πλαϊνά του σκάφους. Έτσι, µπορούµε να κόβουµε και να δολώνουµε εύκολα και γρήγορα, και προπάντων χωρίς να λερώνουµε το εσωτερικό του σκάφους µας, µιας και το τραπέζι βγαίνει έξω από το µπαλόνι, και µε το αυλάκι που διαθέτει, στέλνει τα υγρά των δολωµάτων στο νερό.
Ακόµα και για πιο απαιτητικά ψαρέµατα όπως το παραγάδι, τα πράγµατα έχουν το χώρο τους. Αν στο σκάφος βρίσκονται δύο άτοµα, τότε όλα είναι πολύ απλά, αφού ο ένας θα κάνει τιµόνι και ο άλλος θα καλάρει καθισµένος στο πίσω ταµπούκι, γυρισµένος ανάποδα (θα κοιτά την πρύµνη δηλαδή). Αν τώρα έχουµε ένα άτοµο στο σκάφος, τότε ή θα καθίσει ανάποδα όπως είπαµε και θα χειρίζεται τη λαγουδέρα, ή αν έχουµε τιµονιέρα, θα καθίσει στη θέση του συνοδηγού, θα βάλει τη λεκάνη στη θέση του οδηγού και αφού «καβαλήσει» το ταµπούκι, θα έχει άνεση και στο τιµόνεµα και στο καλάρισµα. Τα καλαδούρια µας χωράνε όλα µέσα σε ταµπούκια για να µην τα έχουµε χύµα, ή τα παίρνουµε µαζί µας σε µία λεκάνη. Χώρος υπάρχει ακόµα και για ένα ψυγείο, χρήσιµο για τα νερά µας, αλλά και για τη συντήρηση των ψαριών.
Με τη χρήση µιας δεύτερης µπαταρίας για λόγους ασφαλείας, µπορούµε να ψαρέψουµε µε ηλεκτρικούς µηχανισµούς στα καλάµια µας, αλλά και να έχουµε έναν βοηθητικό, ηλεκτρικό κινητήρα, ο οποίος όποτε το απαιτούν οι περιστάσεις (βλάβη του κύριου ή ανάγκες των ψαρεµάτων µας), θα µας µετακινεί γρήγορα, αθόρυβα και εντελώς οικονοµικά, χωρίς να «γράφουµε ώρες» στον κύριο κινητήρα. Γενικά, ο ηλεκτρικός κινητήρας είναι ότι το καλύτερο σε αυτά τα σκάφη, ειδικά για ψαρέµατα όπως η συρτή για καλαµάρια.
Πολλά είναι αυτά που µπορούµε να γράψουµε για τα συµβατικά φουσκωτά, αφού είναι πραγµατικά εργαλεία στα χέρια ενός ανθρώπου που θέλει να µπαίνει στη θάλασσα και να κάνει το χόµπι του. Εκτός από το κείµενο, µπορείτε επίσης να µελετήσετε και τις φωτογραφίες, για να σχηµατίσετε µία πιο σφαιρική άποψη για τις λύσεις που µπορείτε να βρείτε στην αγορά ή ακόµα και να φτιάξετε µόνοι σας.
Αυτό που θα ήθελα να επισηµάνω, είναι ότι το τελικό κόστος κτήσης, σίγουρα δε θα πρέπει να είναι το µοναδικό κριτήριο για την αγορά ενός συµβατικού φουσκωτού. Όπως σε κάθε πράγµα στην αγορά, υπάρχουν πολλά και σε διαφορετικές ποιότητες. Απλά αναζητήστε τις και βρείτε την καλύτερη. Η ποιότητα σε ένα συµβατικό φουσκωτό, το after sale service, αλλά και η εγγύηση που µας παρέχεται από τις εταιρείες, είναι πάρα πολύ σηµαντικά. Είναι πραγµατικά πολύ σπουδαίο, να ξέρεις ότι η εταιρεία που αγόρασες το σκάφος διαθέτει όλο τον απαραίτητο εξοπλισµό και τη γνώση για να το επισκευάσει σε περίπτωση ζηµιάς και να στο κάνει σαν καινούριο.
Μη διστάσετε λοιπόν να αποκτήσετε ένα συµβατικό φουσκωτό και να περάσετε µαζί του αξέχαστες στιγµές στη θάλασσα, είτε για ψάρεµα, είτε για οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα.