Η μουράβια είναι απαραίτητη στα σκάφη μας, ιδίως σε αυτά που παραμένουν σε κάποιο λιμάνι
Έτσι για να έχετε μία πλήρη εικόνα της διαδικασίας του περάσματος του σκάφους με μουράβια, απευθυνθήκαμε σε μία μεγάλη ελληνική εταιρεία παραγωγής χρωμάτων, για να μας αναλύσουν το θέμα των υφαλοχρωμάτων και τη σωστή χρήση τους, τόσο για το σκάφος, όσο και για το περιβάλλον.
Στις απορίες μας απάντησε η κυρία Μυρτώ Σουρή, υπέυθυνη προβολής προιόντων στην εταιρεία ΧΡΩΤΕΧ ΑΕ.
• Τι είναι η μουράβια, αν υπάρχει άλλο υλικό αυτή τη στιγμή στην αγορά που μπορεί να την αντικαταστήσει.
Η μουράβια ή αλλιώς υφαλόχρωμα είναι το αντιρρυπαντικό χρώμα που χρησιμοποιούμε για τη βαφή της επιφάνειας του σκάφους που βρίσκεται μέσα στο νερό (ύφαλα). Κύριος σκοπός της είναι να παρεμποδίζει την προσκόλληση ή και να διευκολύνει στην απομάκρυνση των διαφόρων θαλάσσιων οργανισμών (βακτήρια, άλγη, φύκια) που προσκολλούνται στα ύφαλα και οδηγούν στην μείωση της ταχύτητας του σκάφους και στην αυξημένη κατανάλωση καυσίμων.
Η απαγόρευση της χρήσης του τριβουτυλοκασσίτερο (ΤΒΤ) στα προϊόντα βαφής οδήγησε τη βιομηχανία των αντιρρυπαντικών χρωμάτων σε σημαντικές αλλαγές. Οι προσπάθειες των παραγωγών υφαλοχρώματων, οδήγησε στην αντικατάσταση των τοξικών ουσιών σε άλλες λιγότερες τοξικές (όπως οι ενώσεις χαλκού) και στην παραγωγή νέων μη τοξικών υφαλοχρωμάτων (προϊόντα σιλικόνης, τεφλόν, με μικροϊνες κλπ), τα οποία απωθούν τα άλγη και τα οστρακοειδή με μηχανικό τρόπο.
• Κάθε πότε και ποιος είναι ο τρόπος που εφαρμόζεται στα σκάφη;
Η κατάλληλη εποχή για την εφαρμογή της μουράβιας είναι η άνοιξη, πριν πέσει το σκάφος στη θάλασσα. Η σωστή προετοιμασία όμως ξεκινάει πολύ νωρίτερα, και συγκεκριμένα αμέσως μετά την ανέλκυσή του για ξεχειμώνιασμα. Πρέπει να γίνει πολύ καλό πλύσιμο της επιφάνειας, με γλυκό νερό με πίεση (υδροβολή) έτσι ώστε να αφαιρεθούν οι οργανισμοί που έχουν προσκολληθεί στη γάστρα. Θα πρέπει να έχουμε κατά νου ότι όσο περισσότερο καιρό μείνουν πάνω στην επιφάνεια τόσο περισσότερο θα μας δυσκολέψει η αφαίρεσή τους. Ιδανικά το πλύσιμο της επιφάνειας θα πρέπει να γίνει όσο ακόμα το σκάφος είναι υγρό από τη θάλασσα.
Πριν γίνει η καθέλκυση του την άνοιξη τρίβουμε την παλιά μουράβια με μηχανικό τρόπο (τριβείο, ξύστρα) ή τη αφαιρούμε με χημικά (αφαιρετικό χρωμάτων). Το σκάφος ξεπλένεται καλά και αφήνουμε να στεγνώσει. Στη συνέχεια, και εάν υπάρχουν χτυπήματα, εφαρμόζουμε τον κατάλληλο στόκο. Για τα ξύλινα και μεταλλικά σκάφη και στην περίπτωση που κατά το τρίψιμο της παλιάς μουράβιας αφαιρέσαμε όλες τις παλιές επικαλύψεις θα χρειαστεί να περάσουμε την επιφάνεια με το παραδοσιακό μίνιο θαλάσσης (και όχι προϊόντα τύπου μινίου). Τέλος, εφαρμόζουμε 2 στρώσεις χρώματος τηρώντας πάντοτε τους χρόνους επαναβαφής που.
• Η μουράβια σαν υλικό ταιριάζει για όλους τους τύπους σκαφών (ταχύπλοα – ημιταχύπλοα- ξύλινα παραδοσιακό, κλπ.
Η μουράβια σαν υλικό εφαρμόζεται σε όλα τα είδη σκαφών, ξύλινα, μεταλλικά, πολυεστερικά. Ανάλογα με το είδος του σκάφους, επιλέγουμε και το είδος του υφαλοχρώματος που θα χρησιμοποιήσουμε. Η επιλογή εξαρτάται από την ταχύτητα του σκάφους (χαμηλής ταχύτητας έως 20 κόμβους ή υψηλής ταχύτητας έως 30 κόμβους), το υλικό του αλλά και την τιμή του χρώματος.
• Ποιες είναι οι επιπτώσεις της στο θαλάσσιο περιβάλλον;
Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει σημαντικά βήματα τόσο στην ΕΕ όσο και στις υπόλοιπες αναπτυγμένες χώρες που μειώνουν την έκθεση σε κινδύνους τόσο του ανθρώπου όσο και των ζώων και του περιβάλλοντος. Ειδικότερα όσον αφορά την τεχνολογία των χρωμάτων και μετά την απαγόρευση της χρήσης του τριβουτυλοκασσίτερου (ΤΒΤ) αυτή οδεύει συνεχώς προς τη χρήση αντιρρυπαντικών βαφών που είναι αποτελεσματικές και ταυτόχρονα πιο φιλικές προς το περιβάλλον.
Τα υφαλοχρώματα ανήκουν στα βιοκτόνα προϊόντα και διέπονται από όσα ορίζει ο κανονισμός 528/2012 της ΕΕ. Τα βιοκτόνα αποτελούν τεράστια γκάμα και καλό είναι όλοι να γνωρίζουμε ότι στην καθημερινή μας ζωή χρησιμοποιούμε ευρύτατο φάσμα από αυτά (π.χ. απολυμαντικά, εντομοκτόνα κ.α). Ο παραπάνω κανονισμός ορίζει σαφείς κανόνες για τη διάθεση και τη χρήση των βιοκτόνων στην αγορά.
Αυτό λοιπόν που θα πρέπει κυρίως να προσέχουν οι καταναλωτές υφαλοχρωμάτων είναι να προμηθεύονται αντιρρυπαντικά χρώματα που φέρουν αριθμό έγκρισης από το ΥπουργείοΑνάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας (ΥΠΑΑΝ), έτσι ώστε να είναι σίγουροι ότι το προϊόν που θα χρησιμοποιήσουν είναι ασφαλές.
• Η μουράβια μπορεί να συνδυάζεται και χρωματικά για την εμφάνιση του σκάφους;
Παραδοσιακά οι αποχρώσεις της μουράβιας ήταν η πράσινη, η μπλε και η καφεκκόκινη. Τα τελευταία χρόνια ωστόσο έχουν ξεκινήσει και διατίθενται στην αγορά επιπλέον αποχρώσεις όπως λευκή, μαύρη κ.α., συνεπώς η απόχρωση της μπορεί πλέον να συνδυάζεται χρωματικά με τις υπόλοιπες αποχρώσεις του σκάφος μας.
• Πείτε μας ορισμένα tips που έχουν να κάνουν με τη μουράβια και θα ήταν πολύ χρήσιμα για τους ιδιοκτήτες σκαφών.
– Το σκάφος θα πρέπει να πέσει στο νερό μέσα σε λίγες ώρες μετά την εφαρμογή της τελευταίας στρώσης του υφαλοχρώματος και πριν την πλήρη σκλήρυνση του.
– Ειδικά για τα μικρά σκάφη, και σε περίπτωση που είναι εφικτό, να γίνεται καθαρισμός των υφάλων από τους θαλάσσιους οργανισμούς σε περιπτώσεις μακροχρόνιου ελλιμενισμού τους. Ο καθαρισμός πρέπει να γίνεται με προσοχή για να μην καταστραφεί το φιλμ του χρώματος.
– Φροντίζουμε ώστε η βαφή του σκάφους να γίνεται σε κατάλληλες συνθήκες θερμοκρασίες και υγρασίας.
– Διαβάζουμε και ακολουθούμε με προσοχή τις οδηγίες που αναφέρονται στην ετικέτα του χρώματος που χρησιμοποιούμε.
– Θυμόμαστε πάντοτε να τηρούμε τα μέτρα ατομική προστασία ασφαλείας (φόρμα εργασίας, γάντια, μάσκα κλπ) τόσο κατά τη διάρκεια της προεργασίας όσο και κατά τη διάρκεια της βαφής της μουράβιας.
Η ΧΡΩΤΕΧ δημιουργήθηκε το 1945 και για πάνω από εβδομήντα χρόνια διατηρεί κυρίαρχη θέση στην ελληνική αγορά. Παράλληλα η ΧΡΩΤΕΧ έχει αναπτύξει έντονη εξαγωγική δραστηριότητα στις αγορές των Βαλκανίων, της Μέσης Ανατολής και της Κύπρου, αποδεικνύοντας έτσι την διεθνή ανταγωνιστικότητα των προϊόντων της.
Να ευχαριστήσουμε από μεριά μας την εταιρεία και την κυρία Σουρή για το χρόνο που μας διέθεσε και την πλήρη ενημέρωση γύρω από το κομμάτι των υφαλοχρωμάτων.