Με τις τιµές των καυσίµων στα ύψη, η ανάγκη για εξοικονόµηση καυσίµου είναι πλέον αναγκαία. Σε αυτό το άρθρο θα αναφέρουµε απλές συµβουλές για την µείωση της κατανάλωσης µας. Θα εκπλαγείτε από τη διαφορά που θα διαπιστώσετε!
Σωστή προπέλα
Για να πετύχετε την µεγαλύτερη δυνατή απόδοση, σιγουρευτείτε ότι χρησιµοποιείτε τη σωστή προπέλα. Σωστή είναι η προπέλα που επιτρέπει στον κινητήρα να φτάνει στο µέγιστο εύρος των στροφών του χωρίς να το ξεπερνάει. Επίσης πρέπει οι τιµές τις ολίσθησης να είναι αποδεκτές, δηλαδή για τις συνηθισµένες γάστρες πλαναρίσµατος περίπου στο 10% – 12% στις µεσαίες στροφές και 4% – 10% στο µέγιστο των στροφών του κινητήρα. Μαζί µε όλα τα παραπάνω εννοείται η άριστη κατάσταση της προπέλας, χωρίς χτυπήµατα και φθορές.
Καλή κατάσταση κινητήρα
Έχοντας το κινητήρα µας σε καλή κατάσταση δεν έχουµε µόνο λιγότερες πιθανότητες να παρουσιαστεί µια ενδεχόµενη µηχανική βλάβη αλλά πετυχαίνουµε και καλύτερη οικονοµία λόγω της καλύτερης απόδοσής του. Πολύ σηµαντική διάφορα παρατηρείται από την καλή κατάσταση των µπουζί και του λαδιού του κινητήρα.
Τοποθέτηση κινητήρα
Η σωστή τοποθέτηση του κινητήρα µας επηρεάζει κατά πολύ την οικονοµία καυσίµου. Ένας πολύ ψηλά τοποθετηµένος στο καθρέπτη του σκάφους µας κινητήρας, αναγκάζει το σκάφος να κάθεται πιο πολύ µέσα στο νερό αυξάνοντας έτσι τις τριβές. Επίσης είναι πιθανό να µειώνει και τις επιδόσεις της προπέλας µας µιας και αυξάνει την ολίσθησή της επειδή δεν θα πιάνει σωστά νερά. Από την άλλη πλευρά ένας πολύ χαµηλά τοποθετηµένος κινητήρας, αυξάνει την αντίσταση του ποδιού του κινητήρα µας στο νερό, και µπορεί να ανεβάζει πολύ ψηλά το σκάφος µας από το νερό δηµιουργώντας αστάθεια.
Ελέγχουµε τα όργανα του κινητήρα
Το κάθε σκάφος έχει µια ταχύτητα που ταξιδεύει πιο οικονοµικά. Είναι η ταχύτητα που η κατανάλωση του καυσίµου είναι η βέλτιστη για την απόσταση που διανύει στη µονάδα του χρόνου, αυτή είναι η λεγόµενη ιδανική ταχύτητα ταξιδίου. Σίγουρα η ταχύτητα αυτή επηρεάζεται από τις εκάστοτε συνθήκες αλλά γενικά είναι κοντά στο 70% των µέγιστων στροφών του κινητήρα για τους περισσότερους εξωλέµβιους κινητήρες, δηλαδή περίπου στις 4000 στροφές. Πολύ σηµαντικό είναι η ύπαρξη µετρητή κατανάλωσης στο σκάφος, ο οποίος υπάρχει πλέον στις περισσότερες εξωλέµβιες ή µπορεί να τοποθετηθεί εκ των υστέρων. Αυτό µας δείχνει την τρέχουσα κατανάλωσή µας και έτσι µπορούµε παίζοντας µε το γκάζι και µε το τριµ του σκάφους µας να πετύχουµε την ιδανικότερη ταχύτητα ταξιδίου.
Τριµάρισµα του µοτέρ
Τριµάροντας σωστά το µοτέρ µας δεν βελτιώνουµε µόνο την πλεύση του σκάφους µας αλλά και την οικονοµία του. Είναι λογικό ένα σκάφος να καταναλώνει πολύ όταν εκτοπίζει νερά. Τριµάροντας χαµηλά την µηχανή µας στο πλανάρισµα µας βοηθάει να πλανάρουµε γρηγορότερα και ευκολότερα και τριµάροντας ψηλά κατά την πλεύση, ανεβάζουµε ψηλά την πλώρη µειώνοντας την αντίσταση του νερού.
Κινηθείτε ευθύγραµµα
Συµβουλευτείτε πάντα το GPS σας και κινηθείτε πάντα βάση αυτού. Αυτό µας επιτρέπει να κινούµαστε ευθύγραµµα χωρίς να κάνουµε ζικ-ζακ κατά την µετάβαση από την αφετηρία στο προορισµό µας, και έτσι αποφεύγουµε να διανύσουµε περιττά µίλια. Πολλοί χειριστές δεν χρησιµοποιούν το gps σε γνώριµα νερά, βασιζόµενοι στο ότι γνωρίζουν την διαδροµή και έτσι διανύουν µεγαλύτερη απόσταση καταναλώνοντας περισσότερο καύσιµο.
Κρατήστε τη γάστρα καθαρή
Έχοντας την γάστρα µας καθαρή και γυαλισµένη µειώνουµε στο ελάχιστο την τριβή µε το νερό και πετυχαίνουµε πολύ χαµηλότερη κατανάλωση. Η χρήση της σωστής µοράβιας επιβάλλεται σε σκάφη που µένουν στην θάλασσα.
Ελαφρύνεται το σκάφος σας – φορτώστε το σωστά
Είναι λογικό ένα βαρυφορτωµένο σκάφος να καίει παραπάνω από ένα άδειο. Αποφύγετε λοιπόν να αφήνετε στο σκάφος περιττά και βαριά πράγµατα, όπως εξοπλισµό ψαροτούφεκου κλπ. αν δεν πρόκειται να τα χρησιµοποιήσετε. Επίσης ελέγξτε τη ποσότητα νερού στη δεξαµενή νερού και τη ποσότητα του καυσίµου. Φυσικά πάντα πρέπει να έχουµε αρκετά καύσιµα για λόγους ασφαλείας αλλά αυτό δεν σηµαίνει πως πρέπει πάντα να έχουµε την δεξαµενή µας στο φουλ! Μεγάλη σηµασία έχει και το σωστό φόρτωµα του σκάφους µας, γιατί εκτός ότι του επιτρέπει να πλέει σωστά και ευθύγραµµα µας επιτρέπει να έχουµε και καλύτερο τριµάρισµα της µηχανής µας. Το κέντρο βάρος του σκάφους µας πρέπει να είναι περίπου στο 1/3 του µήκους του και προς την πρύµνη του.