Συρτή Φύλακας: Παράµαλλο, φρένα & δολώµατα για βαθιά
Σ’ αυτό το άρθρο θα δούµε κάποιες λεπτοµέρειες σχετικές µε το µήκος του παράµαλλου, την προρύθµιση των φρένων και το δόλωµά µας.
Μήκος παράµαλλου
Το µικρό µήκος παράµαλλου ταιριάζει καλύτερα στα συγκεκριµένα βάθη ψαρέµατος. Ποιοι λόγοι υπαγορεύουν να είναι κοντό και τι πλεονεκτήµατα µας προσφέρει. Είναι µερικά από τα θέµατα που θα µας απασχολήσουν στη συνέχεια.
Θεωρητικά και πρακτικά, όταν χρησιµοποιούµε δολώµατα όπως η σουπιά, το καλαµάρι και το θράψαλο σε βάθη 100+ µέτρα, παρατηρείται µια τάση άνωσης του δολώµατος. Τόσο λόγω αντίστασης οφειλόµενης στα ρεύµατα, όσο και λόγω σχήµατος των συγκεκριµένων δολωµάτων. Βάζοντας ένα παράµαλλο µήκους 1 έως 1,2 µέτρων στο µολύβι µας και ανεβάζοντάς το θεωρητικά ένα µέτρο πιο ψηλά. Από µία έως δύο περιστροφές του µηχανισµού, αναλόγως το µοτέρ και πόσο µαζεύει σε κάθε περιστροφή του. Ανάλογα µε το βυθό που ψαρεύουµε έχουµε αυτόµατα ανεβάσει τον κόµπο της αρµατωσιάς µας στα δύο µέτρα και κάτι.
Συνεπώς, αν τοποθετήσουµε την τάση άνωσης του δολώµατός µας µεταξύ 20% και 30% περίπου από το σηµείο αναφοράς (κόµπος). Το δόλωµά µας ανεβαίνει κατά 20 έως 30 εκατοστά ανά µέτρο µήκους του παράµαλλου. ∆ηλαδή, στα 5 µέτρα παράµαλλου, το δόλωµα µας βρίσκεται [1,2 + 1,0 + (30% Χ 5)] µ = 3,7 µέτρα από το βυθό.
Ένα καλό αποτέλεσµα, ώστε το δόλωµα µας να είναι ορατό στη φυσική του µορφή και να συµπεριφέρεται σαν ελεύθερο. Είναι φανερό, λοιπόν, ότι παίζοντας µε την ταχύτητα του σκάφους (από 0,4 έως 0,8 κόµβους), το µήκος του παράµαλλου του δολώµατος και το µήκος του παράµαλλου του φύλακα, έχουµε τη δυνατότητα να επιλέξουµε πόσο κοντά στο βυθό θέλουµε να ψαρέψουµε.
Παρατηρώντας το σχήµα (κάτω) µε τη µαθηµατική αποτύπωση του παραδείγµατος, βλέπουµε ότι η αρµατωσιά µας δίνει τη δυνατότητα να ψαρέψουµε και να ψάξουµε έναν τόπο µε περισσότερη λεπτοµέρεια. Αποφεύγοντας όσο περισσότερα ντέµατα µπορούµε, και αυξάνοντας τις πιθανότητες επιτυχίας µας.
Τα φρένα και η προρύθµιση τους
Καλό θα ήταν όµως να ρίχναµε µια µατιά και σε ένα άλλο βασικό κεφάλαιο της τεχνικής του φύλακα σε βαθιά νερά. Για να ξεδιαλύνουµε αν τελικά αποτελεί µύθο ή πραγµατικότητα: τα φρένα και η προρύθµισή τους.
Ας υποθέσουµε ότι έχουµε ένα µηχανισµό µε 500 µέτρα νήµα. Η διάµετρος µιας µποµπίνας γεµάτης µε νήµα είναι περίπου 4,5 εκατοστά (ανάλογα µε το µοτέρ πάντα). Όταν αφαιρέσουµε πχ. τα 120 µέτρα του βάθους από το νήµα της µποµπίνας. Η διάµετρος του τυλιγµένου νήµατος έχει µειωθεί αυτόµατα κατά 1,5 εκατοστά. Ανάλογα µε το νήµα (στρογγυλεµένο ή πλακέ, 4κλωνο ή 8κλωνο) και τη διατοµή του.
Συνεπώς, µειώνεται σηµαντικά η περίµετρος της µποµπίνας. Έχοντας ως αποτέλεσµα αλλαγή στη σχέση περιστροφής του µοτέρ και κατ’ επέκταση στα φρένα. Οι µετρήσεις έγιναν µε συγκεκριµένο µηχανισµό και δεν αποτελούν κανόνα, γιατί από µοτέρ σε µοτέρ οι τιµές αλλάζουν.
∆ηλαδή, προρύθµιση φρένων στο σπίτι για τα συγκεκριµένα βάθη = ΜΥΘΟΣ. Σε µια µέτρηση που κάναµε στο σπίτι µε 3 κιλά στο strike, στα 120 µέτρα είχαµε διαφορά +1.100 γραµµάρια. Δηλαδή συνολικά 4,1 κιλά φρένο. Στα 100 µέτρα η διαφορά ήταν 870 γραµµάρια, στα 80 µέτρα 680, στα 60 µέτρα 240, στα 40 µέτρα 70 και στα 30 µέτρα το φρένο ήταν περίπου 3 κιλά. Όσο δηλαδή είχαµε προρυθµίσει αρχικά.
Άρα, για να είµαστε ανά πάσα στιγµή βέβαιοι ότι θα έχουµε ελπίδες για µια αξιόλογη µάχη µε ένα δυνατό θήραµα, χωρίς να αντιµετωπίσουµε δυσάρεστες εκπλήξεις. Καλό είναι να ρυθµίζουµε τα φρένα επιτόπου, στο µηδέν του lever drag. Έτσι θα απελευθερώνεται το νήµα µας σχετικά σφιχτά και µε την παραµικρή αντίσταση θα φεύγει ελεύθερα. Δίνοντας στο θήραµα την αίσθηση ότι το δόλωµά µας είναι εντελώς ελεύθερο.
∆ολώµατα
Αφού εξετάσαµε ενδελεχώς το θέµα µήκος παράµαλλου και προρύθµιση φρένων, καλό είναι να ρίξουµε µια τελευταία µατιά στα δολώµατα που µπορούµε να δουλέψουµε ανά εποχή σε τέτοια βάθη. Μπορεί τα δολώµατα αυτά να δουλεύουν όλον το χρόνο, αλλά κάποιους µήνες κάνουν πραγµατικά τη διαφορά.
• Καλαµάρι: Αναµφισβήτητα το καλαµάρι παίζει το ρόλο του µπαλαντέρ, καθώς δεν υπάρχει περίπτωση να του αντισταθεί οποιοδήποτε θήραµα. Φυσικά είναι δόλωµα που δουλεύει όλες τις εποχές και σχεδόν κάθε ώρα της ηµέρας. Όµως, σε κάποιες περιοχές είναι δυσεύρετο καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Ενώ από Μάη έως Σεπτέµβρη υπάρχει σε ελάχιστους αριθµούς. Ακόµα και στους τόπους όπου το φθινόπωρο και το χειµώνα «οργιάζει» πληθυσµιακά.
• Σουπιά: Η σουπιά είναι ένα επίσης πολύ καλό δόλωµα. Αρκετά ανθεκτικό στην ταλαιπωρία του βάθους (αντέχει σε πολλά ανεβοκατεβάσµατα της αρµατωσιάς) και τις επιθέσεις από µικρά ψάρια (πχ. σκαθάρια). Χαρακτηριστικά που αποτελούν σηµαντικά πλεονεκτήµατα σε σχέση µε το καλαµάρι. ∆υστυχώς, η εποχή αφθονίας των σουπιών είναι ακόµα πιο περιορισµένη από αυτή των καλαµαριών. Περιορίζεται από Μάρτιο έως Ιούνιο.
• Θράψαλο: Ένα ισάξιο δόλωµα σε αυτά τα βάθη είναι το θράψαλο. Το οποίο δεν έχει να ζηλέψει σε τίποτα τα παραπάνω. Το µόνο του ελάττωµα είναι το –συνήθως- µεγάλο µέγεθός του. Προσοχή κατά τη δόλωσή του, γιατί είναι αρκετά επιθετικό και δαγκώνει. Ιδιαίτερα καλό δόλωµα από Μάιο έως Σεπτέµβριο.
• Σαυρίδι: Ένα πολύ αξιόλογο δόλωµα είναι επίσης και το σαυρίδι. Αν και συγκαταλέγεται στα αφρόψαρα, δεν παρουσιάζει το παραµικρό πρόβληµα στα µεγάλα βάθη. Απλά χρειάζεται πολύ αργό κατέβασµα της αρµατωσιάς προς το βυθό. Όταν απευθυνόµαστε ειδικά σε µαγιάτικα και βλάχους, µπορεί να κάνει τη διαφορά. Οι καλύτεροι µήνες του χρόνου για αυτό το δόλωµα, είναι από Απρίλιο έως Οκτώβριο.
Ολοκληρώνοντας το άρθρο, να πούµε ότι αναλύσαµε την επιρροή του µήκους παράµαλλου, των φρένων και της προρύθµισής τους. Επίσης την επιλογή του σωστού ανά εποχή δολώµατος για τη συρτή µε µολύβι-φύλακα σε βαθιά νερά.
Εύχομαι γαλήνιες θάλασσες και καλή διασκέδαση!
Καλή επιτυχία.