Το πιο ολοκληρωμένο περιοδικό για το ψάρεμα και το σκάφος!

Μαριάννα Πέττα

Στατιστικά πωλήσεων σκαφών: Αύξηση 8,04% στις πωλήσεις σκαφών (ως 12 μέτρα) το 2019

July 29, 2020

Στατιστικά πωλήσεων σκαφών: Αύξηση 8,04% στις πωλήσεις σκαφών (ως 12 μέτρα) το 2019

Παρουσιάζουμε τις πωλήσεις νέων μικρών σκαφών για το έτος 2019 (Στατιστικά πωλήσεων σκαφών 2019), όπως προκύπτουν από τον συγκεντρωτικό αριθμητικό πίνακα μικρών σκαφών, που καταχωρήθηκαν στα βιβλία εγγραφής μικρών σκαφών (Β.Ε.Μ.Σ.), στα λιμεναρχεία και τους λιμενικούς σταθμούς όλης της χώρας.

Όπως βλέπουμε από το σχετικό πίνακα, οι πωλήσεις νέων μικρών σκαφών (ένα ερασιτεχνικό σκάφος για να χαρακτηρίζεται ως «μικρό σκάφος», πρέπει να είναι ολικού μήκους μέχρι και 12 μέτρα) έφτασαν τα 3.655 τεμάχια, με σημαντική αύξηση έναντι του 2018, όπου πωλήθηκαν 3.383 σκάφη.

Η κατηγορία με τις μεγαλύτερες πωλήσεις για το 2019, είναι για άλλη μία χρονιά τα πολυεστερικά από 4,01 ως και 5 μέτρα, με πωλήσεις 1.186 σκάφη, έναντι των 1.168 σκαφών που πουλήθηκαν το 2018, με μια μικρή αύξηση της τάξεως του 1,54%. Αμέσως επόμενα σε προτιμήσεις σκάφη είναι τα πολυεστερικά από 3,01 μέχρι και 4 μέτρα, με πωλήσεις 600 σκαφών για το 2019, έναντι 625 της ίδιας κατηγορίας για το 2018, παρουσιάζοντας μία μείωση 4%. Καταλήγοντας στην πρώτη τριάδα σε πωλήσεις, την τρίτη θέση λαμβάνουν τα φουσκωτά σκάφη από 3,01 μέχρι και 4 μέτρα, με 381 πωλήσεις  για το 2019, έναντι 327 σκαφών που πουλήθηκαν το 2018, με ποσοστό αύξησης 16,51%. Την τελευταία θέση του πίνακα, και για φέτος, κατέχουν τα φουσκωτά σκάφη από 11,01 μέχρι και 12 μέτρα, δίνοντας μία αύξηση των πωλήσεων των σκαφών από 1 σκάφος που ήταν το 2018 σε 3 σκάφη για το 2019, αποτελώντας τη δεύτερη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση της αγοράς σκαφών.Από τους πίνακες παρατηρείται επίσης σταδιακή αύξηση των φουσκωτών σκαφών από 5,01 μέχρι 11 μέτρα, κάτι που τα προηγούμενα χρόνια δεν το είχαμε δει. Αυτό μπορεί να συμβαίνει για δύο λόγους: Είτε γιατί βρισκόμαστε σε αναμονή νέων μέτρων που αφορούν στη φορολογία και τη νομοθεσία για σκάφη πάνω από 5 μέτρα, είτε επειδή έχει αυξηθεί η ζήτηση των μεγάλων σκαφών, λόγω της ζήτησης που υπάρχει στα σκάφη επαγγελματικής χρήσης, τα οποία χρησιμοποιούνται για υπενοικίαση ή ταξιδιωτικές εκδρομές. Αντίστοιχη αύξηση έχουν και τα πολυεστερικά σκάφη σε αυτές τις κατηγορίες, αλλά συγκρίνοντας τις αυξήσεις, υπάρχει μεγαλύτερη στα φουσκωτά.

Αυτό που μπορούμε να παρατηρήσουμε με βάση τον πίνακα, είναι μία μεγάλη ποσοστιαία αύξηση στην προτίμηση σε σκάφη μεγαλύτερα των 5 μέτρων, που τις άλλες χρονιές δεν είχαμε δει. Για την ακρίβεια, η πώληση φουσκωτών σκαφών από 10,01 μέχρι και 11 μέτρα, τα τελευταία χρόνια σημείωνε πωλήσεις 1 με 2 σκάφη τη χρονιά. Το 2019 πωλήθηκαν 10 φουσκωτά σκάφη αυτής της κατηγορίας, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση του πίνακα από το 2018 στο 2019, δηλαδή 900%!

Τα σκάφη που αναφέρονται στη στήλη «Τόπος ναυπήγησης: Ελλάδα», είναι σκάφη που κατασκευάζονται στη χώρα μας, ενώ αυτά που αναφέρονται ως «Εξωτερικό», είναι σκάφη εισαγωγής
Στη κατηγορία «Άλλο», συμπεριλαμβάνονται ξύλινα σκάφη, αλουμινένια και πολυαιθυλενίου, τα οποία σε σύνολο φτάνουν τα 115 σκάφη, έχοντας μια μικρή μείωση σε σχέση με αυτά που είχαν πωληθεί το 2018, με σύνολο 157.

Παρακάτω παρουσιάζεται ο πίνακας με τις πωλήσεις σε σκάφη ελληνικής καταγωγής για το 2007 και το 2019, μαζί με την ποσοστιαία μεταβολή στην καταγραφή σκαφών. Οι διαφορές είναι προφανείς.Ανατρέχοντας στα βιβλία εγγραφής μικρών σκαφών (Β.Ε.Μ.Σ.), είναι φανερό ότι η καλύτερη χρονιά στις πωλήσεις σκαφών ήταν το 2007, με τις πωλήσεις να φτάνουν τα 11.112 σκάφη (!), αριθμό ρεκόρ των τελευταίων 18 ετών. Το 2019 είναι η καλύτερη χρονιά πωλήσεων σκαφών από το 2012, που οι πωλήσεις ήταν 2.774 σε σύνολο σκαφών, ενώ το 2013 έφτασε στις χαμηλότερες όλων των ετών (2.060 σκάφη). Το 2019, παρότι είχε μικρότερη μεταβολή στην αύξηση από ότι παρατηρήσαμε από το 2017-2018, συνεχίζει να δίνει θετική εικόνα στον κλάδο των σκαφών. Ελπίζουμε το 2020 να δείξει αυξήσεις σε σχέση με το 2019, αφήνοντας πίσω τις δύσκολες και αβέβαιες συνθήκες της πανδημίας και δίνοντας ανάσα δύναμης σε έναν κλάδο που τα 18 χρόνια καταγραφής των πωλήσεων, και με καλύτερη χρονιά το 2007, 13 χρόνια παλεύει για να καλύψει τις ζημιές της οικονομικής κρίσης.

Από εκεί και πέρα, υπάρχει μία σταδιακή αύξηση των πωλήσεων, αλλά για να φτάσει να ξεπεράσει το ρεκόρ του 2007, χρειάζεται κι άλλη προσπάθεια. Ωστόσο, ευελπιστούμε σύντομα να επανέλθουν οι πωλήσεις, αν όχι των παλαιότερων καλών ετών, τουλάχιστον σε μεγέθη που να μπορούν να δικαιολογήσουν τη ναυτική μας παράδοση. Σε ένα κλάδο που παράγει καθαρά ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΪΟΝ, με τεράστιες δυνατότητες εξαγωγικής δραστηριότητας, η οποιαδήποτε φορολόγηση έχει πολλαπλάσιες αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία, γι’ αυτό και θεωρούμε ότι τόσο ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης, όσο και τα υψηλά τεκμήρια στα σκάφη αναψυχής, έχουν ακριβώς το αντίθετο αποτέλεσμα από ότι θέλουν να πετύχουν.  Ειδικά για το 2020, που θα πρέπει η κυβέρνηση να δώσει κίνητρα για αγορά σκάφους, έπειτα από τις οικονομικές ζημιές της πανδημίας…

Tags
Πωλήσεις σκαφών Β.Ε.Μ.Σ. Στατιστικά πωλήσεων σκαφών
Comodo SSL