Παρουσιάζουμε τις πωλήσεις νέων μικρών σκαφών για το έτος 2019 (Στατιστικά πωλήσεων σκαφών 2019), όπως προκύπτουν από τον συγκεντρωτικό αριθμητικό πίνακα μικρών σκαφών, που καταχωρήθηκαν στα βιβλία εγγραφής μικρών σκαφών (Β.Ε.Μ.Σ.), στα λιμεναρχεία και τους λιμενικούς σταθμούς όλης της χώρας.
Όπως βλέπουμε από το σχετικό πίνακα, οι πωλήσεις νέων μικρών σκαφών (ένα ερασιτεχνικό σκάφος για να χαρακτηρίζεται ως «μικρό σκάφος», πρέπει να είναι ολικού μήκους μέχρι και 12 μέτρα) έφτασαν τα 3.655 τεμάχια, με σημαντική αύξηση έναντι του 2018, όπου πωλήθηκαν 3.383 σκάφη.
Η κατηγορία με τις μεγαλύτερες πωλήσεις για το 2019, είναι για άλλη μία χρονιά τα πολυεστερικά από 4,01 ως και 5 μέτρα, με πωλήσεις 1.186 σκάφη, έναντι των 1.168 σκαφών που πουλήθηκαν το 2018, με μια μικρή αύξηση της τάξεως του 1,54%. Αμέσως επόμενα σε προτιμήσεις σκάφη είναι τα πολυεστερικά από 3,01 μέχρι και 4 μέτρα, με πωλήσεις 600 σκαφών για το 2019, έναντι 625 της ίδιας κατηγορίας για το 2018, παρουσιάζοντας μία μείωση 4%. Καταλήγοντας στην πρώτη τριάδα σε πωλήσεις, την τρίτη θέση λαμβάνουν τα φουσκωτά σκάφη από 3,01 μέχρι και 4 μέτρα, με 381 πωλήσεις για το 2019, έναντι 327 σκαφών που πουλήθηκαν το 2018, με ποσοστό αύξησης 16,51%. Την τελευταία θέση του πίνακα, και για φέτος, κατέχουν τα φουσκωτά σκάφη από 11,01 μέχρι και 12 μέτρα, δίνοντας μία αύξηση των πωλήσεων των σκαφών από 1 σκάφος που ήταν το 2018 σε 3 σκάφη για το 2019, αποτελώντας τη δεύτερη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση της αγοράς σκαφών.
Αυτό που μπορούμε να παρατηρήσουμε με βάση τον πίνακα, είναι μία μεγάλη ποσοστιαία αύξηση στην προτίμηση σε σκάφη μεγαλύτερα των 5 μέτρων, που τις άλλες χρονιές δεν είχαμε δει. Για την ακρίβεια, η πώληση φουσκωτών σκαφών από 10,01 μέχρι και 11 μέτρα, τα τελευταία χρόνια σημείωνε πωλήσεις 1 με 2 σκάφη τη χρονιά. Το 2019 πωλήθηκαν 10 φουσκωτά σκάφη αυτής της κατηγορίας, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση του πίνακα από το 2018 στο 2019, δηλαδή 900%!
Τα σκάφη που αναφέρονται στη στήλη «Τόπος ναυπήγησης: Ελλάδα», είναι σκάφη που κατασκευάζονται στη χώρα μας, ενώ αυτά που αναφέρονται ως «Εξωτερικό», είναι σκάφη εισαγωγής
Στη κατηγορία «Άλλο», συμπεριλαμβάνονται ξύλινα σκάφη, αλουμινένια και πολυαιθυλενίου, τα οποία σε σύνολο φτάνουν τα 115 σκάφη, έχοντας μια μικρή μείωση σε σχέση με αυτά που είχαν πωληθεί το 2018, με σύνολο 157.
Παρακάτω παρουσιάζεται ο πίνακας με τις πωλήσεις σε σκάφη ελληνικής καταγωγής για το 2007 και το 2019, μαζί με την ποσοστιαία μεταβολή στην καταγραφή σκαφών. Οι διαφορές είναι προφανείς.
Από εκεί και πέρα, υπάρχει μία σταδιακή αύξηση των πωλήσεων, αλλά για να φτάσει να ξεπεράσει το ρεκόρ του 2007, χρειάζεται κι άλλη προσπάθεια. Ωστόσο, ευελπιστούμε σύντομα να επανέλθουν οι πωλήσεις, αν όχι των παλαιότερων καλών ετών, τουλάχιστον σε μεγέθη που να μπορούν να δικαιολογήσουν τη ναυτική μας παράδοση. Σε ένα κλάδο που παράγει καθαρά ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΪΟΝ, με τεράστιες δυνατότητες εξαγωγικής δραστηριότητας, η οποιαδήποτε φορολόγηση έχει πολλαπλάσιες αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία, γι’ αυτό και θεωρούμε ότι τόσο ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης, όσο και τα υψηλά τεκμήρια στα σκάφη αναψυχής, έχουν ακριβώς το αντίθετο αποτέλεσμα από ότι θέλουν να πετύχουν. Ειδικά για το 2020, που θα πρέπει η κυβέρνηση να δώσει κίνητρα για αγορά σκάφους, έπειτα από τις οικονομικές ζημιές της πανδημίας…