Το Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης (ΕΣΟΘΕ), θα αποτελέσει εργαλείο για τον έλεγχο προσφυγικών ροών, την καταπολέμηση λαθρεμπορίου, και θα συνδράμει ουσιαστικά σε επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης.
Πρόκειται για το ΕΣΟΘΕ, το Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης, το οποίο όταν τεθεί σε λειτουργία θα αποτελέσει χρήσιμο εργαλείο για τον έλεγχο των προσφυγικών ροών, την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, ενώ θα συνδράμει ουσιαστικά και σε επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης.
Το έργο έχει προϋπολογισμό ύψους 62 εκατ. ευρώ και έχουν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον 9 επενδυτικά σχήματα. Το «κλειδί» του συστήματος θα είναι οι ειδικοί αισθητήρες που θα τοποθετηθούν σε σταθμούς του Πολεμικού Ναυτικού. Οι αισθητήρες αυτοί θα μπορούν να εντοπίζουν σκάφη, ακόμη και μήκους μόλις δυο μέτρων, σε ακτίνα 50 ναυτικών μιλίων.
Προδιαγραφές του ΕΣΟΘΕ
Οι προδιαγραφές του συστήματος επιτήρησης προβλέπουν την εγκατάσταση σταθμών αισθητήρων σε 35 παρατηρητήρια του Πολεμικού Ναυτικού, τα περισσότερα εκ των οποίων βρίσκονται σε νησιά του Ανατολικού Αιγαίου. Για την κάλυψη επιχειρησιακών κενών, δύο επιπλέον σταθμοί αισθητήρων θα εγκατασταθούν σε οχήματα off road.
Οι σταθμοί αισθητήρων θα μεταφέρουν στο κέντρο επιχειρήσεων του Λιμενικού Σώματος real time πληροφόρηση για την κίνηση στα θαλάσσια σύνορα της χώρας. Για τον σκοπό αυτό, στο αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος θα δημιουργηθεί κέντρο διοίκησης ελέγχου και κέντρο δεδομένων.
Ένα εφεδρικό κέντρο διοίκησης ελέγχου θα εγκατασταθεί στη Ναυτική Διοίκηση Αιγαίου του Πολεμικού Ναυτικού, ενώ οι σταθμοί επιτήρησης θα συνδέονται με τα κέντρα διοίκησης ελέγχου με 455 χιλιόμετρα οπτικής ίνας και με ραδιοζεύξεις.
Ο ανάδοχος θα πρέπει να παρέχει τουλάχιστον έξι χρόνια εγγυημένης λειτουργίας προμήθειας, κέντρο τεχνικής υποστήριξης σε 24ωρη βάση και θα αναλάβει την εκπαίδευση του προσωπικού.
Όπως τονίζουν καλά πληροφορημένες πηγές, το ΕΣΟΘΕ θα μπορεί να εντοπίζει με ακρίβεια ακόμα και μικρά σκάφη με μήκος μόλις δύο μέτρων σε απόσταση άνω των 50 ναυτικών μιλίων.
Παρά το έντονο ενδιαφέρον για το έργο από ομίλους του εξωτερικού, κυρίως από το Ισραήλ, η δημοπράτησή του καθυστέρησε πολύ. Οι προσπάθειες για τη δημιουργία συστήματος επιτήρησης θαλάσσιων συνόρων ξεκίνησαν το 2013, ενώ ένα χρόνο αργότερα εκπονήθηκε επιτελική μελέτη σκοπιμότητας και τεχνικών απαιτήσεων για την ανάπτυξη του
Πηγή: economistas.gr, iefimerida.gr, cityportal.gr