Τελειώνει η «οδύσσεια» των φορολογούμενων με τα τεκμήρια διαβίωσης για ιδιοκτήτες σκαφών και αυτοκινήτων καθώς η κυβέρνηση σκοπεύει να τα καταργήσει σταδιακά από το 2020 και μετά.
Σταδιακή κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης ανακοίνωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Στέλιος Πέτσας γεγονός που πραγματικά θα αποτελέσει πνοή ζωής για τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων με κινητήρες από 1.929 κ.εκ. και άνω αλλά και των ιδιοκτητών βαρκών και μικρών σκαφών. Η κατάργηση των τεκμηρίων σε σκάφη και αυτοκίνητα αυτομάτως θα επιφέρει και την κατάργηση του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης που επιβάλλεται στα σκάφη αναψυχής με μήκος πάνω από 5 μέτρα.
Η υπερφορολόγηση στα σκάφη αναψυχής έχει λειτουργήσει αρνητικά στην αγορά τόσο στους κατασκευαστές σκαφών όσο και στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο κλάδο. Σε ένα κλάδο που παράγει, καθαρά ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΡΟΙΟΝ, με τεράστιες δυνατότητες εξαγωγικής δραστηριότητας, η οποιαδήποτε φορολόγηση έχει πολλαπλάσιες αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία, γι’ αυτό και τόσο ο Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης όσο και τα υψηλά τεκμήρια στα σκάφη αναψυχής έχουν ακριβώς το αντίθετο αποτέλεσμα από ότι ήθελαν να πετύχουν.
Ο ιδιοκτήτης ενός μικρού σκάφους, μιας βαρκούλας με άλλα λόγια, θεωρείται «σκαφάτος», οικονομικά εύρωστος, ενδεχομένως δε και φοροφυγάς. Η επιβολή φόρου πολυτελούς διαβίωσης στα σκάφη αναψυχής με ολικό μήκος πάνω από πέντε (5) μέτρα, φόρου που ήλθε στη συνέχεια άλλων παρεμφερών, επιβαρυντικών και δυσβάσταχτων μέτρων, λειτουργούσε καταστροφικά στο κλάδο των κατασκευών σκαφών και σχεδόν οδήγησε στη πλήρη και οριστική εξαφάνιση όλων των επιχειρήσεων και κατά συνέπεια και του μικρού σκάφους του Έλληνα βιοπαλαιστή από τις ελληνικές θάλασσες. Η λήψη ανακουφιστικών μέτρων σχετικών με το σκάφος είναι σίγουρο ότι θα αποφέρει έσοδα στον κρατικό προϋπολογισμό.
Αναμένουν αντιστάθμιση των εσόδων από την αυξημένη κατανάλωση
Η κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης που επιφέρει και την κατάργηση του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης θα προκαλέσει υστέρηση στα έσοδα τα οποία αναμένεται να αντισταθμιστούν από την άρση ακινησίας που θα πραγματοποιήσουν πάρα πολλοί κάτοχοι αυτοκινήτων με κινητήρες από 1.929 κ.εκ. και άνω όπως επίσης και σκαφών αναψυχής με μήκος από 5 έως και 9 μέτρα.
Παράλληλα οι καταναλωτές δεν θα προσανατολίζουν τις αγορές τους σε αυτοκίνητα με κινητήρες κάτω των 1.929 κ.εκ. με αποτέλεσμα να αναβιώσουν οι πωλήσεις αυτοκινήτων μεγάλου κυβισμού γεγονός που μεταφράζεται σε επιπλέον έσοδα για το κράτος εξαιτίας του αυξημένου Τέλους Ταξινόμησης αλλά και του ΦΠΑ.
Επίσης οι πάνω από 1 εκατ. ιδιοκτήτες οχημάτων που έχουν καταθέσεις τις πινακίδες κυκλοφορίας των οχημάτων τους θα σπεύσουν να πραγματοποιήσουν άρση ακινησίας καθώς δεν θα υπάρχουν τα υπέρογκα τεκμήρια που θα πρέπει να καλύψουν αλλά ούτε και ο υπερβολικός Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης που θα πρέπει να πληρώσουν!
Όλα τα παραπάνω θα συντελέσουν σε ένα πραγματικό restart της αγοράς που την τελευταία 10ετία είχε καταρρεύσει και το κράτος αναμένεται να εισπράξει πολλά εκατομμύρια ευρώ από την επανακυκλοφορία αυτοκινήτων αλλά και σκαφών αναψυχής.
Δεν θα πρέπει να ξεχάσουμε να υπενθυμίσουμε πως θα σταματήσει επιτέλους και η κατάθεση των Αδειών Εκτέλεσης Πλόων για τα σκάφη γλιτώνοντας τους πολίτες αλλά και τους υπαλλήλους των εφοριών αλλά και των Λιμενικών σταθμών από τρομερά γραφειοκρατικές διαδικασίες.
Να υπενθυμίσουμε πως τα τεκμήρια καθιερώθηκαν για πρώτη φορά το 1978 και σκοπό είχαν να καλύψουν την αδυναμία των φορολογικών Αρχών να διαπιστώσουν την φοροδιαφυγή. Μετά από 40 και πλέον χρόνια η νέα κυβέρνηση προανήγγειλε την κατάργησή τους και την σταδιακή αντικατάστασή τους από νέες τεχνικές και εργαλεία.
Στα σκάφη αναψυχής τα τεκμήρια διαβίωσης ή οι «αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης» κλιμακώνονται ως εξής:
* Για μηχανοκίνητα σκάφη ανοικτού τύπου χωρίς χώρο ενδιαίτησης (ταχύπλοα και μη) ολικού μήκους μέχρι 5 μέτρα, η «αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης» ανέρχεται στο ποσό των 4.000 ευρώ. Για όσα έχουν μήκος πάνω από 5 μέτρα, το ποσό αυτό αυξάνεται κατά 2.000 ευρώ το μέτρο.
* Για ιστιοφόρα ή μηχανοκίνητα ή μικτά σκάφη με χώρους ενδιαίτησης, ολικού μήκους μέχρι και 7 μέτρα, η «αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης» ορίζεται στο ποσό των 12.000 ευρώ. Για τα ίδια σκάφη με μήκος πάνω από 7 και μέχρι 10 μέτρα προστίθενται 3.000 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 10 μέτρων και μέχρι 12 μέτρα, προστίθενται 7.500 ευρώ ανά επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 12 μέτρων και μέχρι 15 μέτρα, προστίθενται 15.000 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 15 μέτρων και μέχρι 18 μέτρα, προστίθενται 22.500 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Για σκάφη άνω των 18 και μέχρι 22 μέτρα, προστίθενται 30.000 ευρώ για κάθε ένα επιπλέον μέτρο μήκους. Τέλος, για σκάφη πάνω από 22 μέτρα, προστίθενται 50.000 ευρώ για κάθε επιπλέον μέτρο μήκους.
Τα ποσά της περίπτωσης αυτής μειώνονται 50% για τα πλοία αναψυχής που έχουν κατασκευαστεί ή κατασκευάζονται στην Ελλάδα εξ ολοκλήρου από ξύλο, τύπων «τρεχαντήρι», «βαρκαλάς», «πέραμα», «τσερνίκι» και «λίμπερτυ», που προέρχονται από την ελληνική ναυτική παράδοση.
Η «αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης» κάθε σκάφους μειώνεται ανάλογα με την παλαιότητά του κατά ποσοστό 15% αν έχει παρέλθει χρονικό διάστημα πάνω από 5 και μέχρι δέκα 10 έτη από τη χρονιά που νηολογήθηκε για πρώτη φορά και κατά 30% αν έχει περάσει χρονικό διάστημα πάνω από 10 έτη. Τα παραπάνω ποσά του πίνακα μειώνονται κατά 50% για τα ιστιοφόρα σκάφη.
Για σκάφη με μόνιμο ναυτολογημένο πλήρωμα για ολόκληρο ή μέρος του έτους, στην παραπάνω δαπάνη προστίθεται και η αμοιβή του πληρώματος, ενώ τα σκάφη επαγγελματικής χρήσης δεν λαμβάνονται υπόψη για την επαγγελματική δαπάνη.
Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης στα Σκάφη
Με ποσοστό 13% υπολογίζεται και ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης στους κατόχους σκαφών, πάνω από 5 μέτρα.