Το σκάφος βυθίστηκε από βρετανικά βομβαρδιστικά κατά τη διάρκεια μάχης, στις 12 Φεβρουαρίου 1942.
Το ναυάγιο ενός ναζιστικού περιπολικού σκάφους που βυθίστηκε από βρετανικά πολεμικά αεροσκάφη στη Βόρεια Θάλασσα το 1942 εξακολουθεί να διαρρέει επικίνδυνες χημικές ουσίες στη θάλασσα 80 ολόκληρα χρόνια μετά, σύμφωνα με νέα έρευνα.
Μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στις 18 Οκτωβρίου στο περιοδικό Frontiers in Marine Science αποδεικνύει ότι η ρύπανση που προκαλείται από το ιστορικό ναυάγιο – συμπεριλαμβανομένων των πολυκυκλικών αρωματικών υδρογονανθράκων (PAH) από τα καύσιμα, τα βαρέα μέταλλα και τα ίχνη εκρηκτικών – επηρεάζει τη μικροβιολογία και τη γεωχημεία του πυθμένα γύρω από το σημείο που βρίσκεται τώρα.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, χιλιάδες ακόμη ναυάγια του Β′ Παγκοσμίου στη Βόρεια Θάλασσα θα μπορούσαν να μολύνουν επίσης το θαλάσσιο περιβάλλον.
«Τα βαρέα μέταλλα μπορεί να προέρχονται από διάφορες πηγές. Η ίδια η μεταλλική κατασκευή στο εσωτερικό του ναυαγίου μπορεί να είναι πηγή μεταλλικών ιόντων, μαζί με τα καύσιμα, τα χρώματα και τα λιπαντικά», δήλωσε στο Live Science ο επικεφαλής του προγράμματος Μάρτεν Ντε Ρίχκ, ερευνητής στο Ινστιτούτο Θαλασσίων Ερευνών της Φλάνδρας στο Βέλγιο.
Ωστόσο, υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι η θαλάσσια ζωή προσαρμόζεται στο ναυάγιο, με ορισμένα βακτήρια να μασουλούν ενδεχομένως τα υπολείμματα του βυθισμένου πλοίου.
Ο Ντε Ρίχκ δήλωσε ότι το ναυάγιο του V-1302 John Mahn επιλέχθηκε για τη μελέτη επειδή η θέση του στη Βόρεια Θάλασσα παρέχει μέσες υδρολογικές συνθήκες για τις ακτές της Φλάνδρας.
Παράλληλα, βρίσκεται μακριά από τις γραμμές ναυσιπλοΐας, με καλή ορατότητα και σε προσιτό βάθος ενώ ήταν γνωστό ότι περιείχε πυρομαχικά, τα οποία είχαν καταγραφεί από δύτες.
Ο ερευνητής και οι συνάδελφοί του ήθελαν να μάθουν αν τέτοια ναυάγια εξακολουθούν να επηρεάζουν τις μικροβιακές κοινότητες και τα περιβάλλοντα ιζήματα του βυθού όπου βρίσκονται.
Ιστορικό ναυάγιο
Το John Mahn ήταν μια γερμανική αλιευτική μηχανότρατα όταν καθελκύστηκε το 1927, αλλά μετά το ξέσπασμα του Β′ Παγκοσμίου Πολέμου το 1939 επιτάχθηκε από το γερμανικό ναυτικό και έγινε περιπολικό σκάφος, με την ονομασία V-1302.
Το σκάφος βυθίστηκε από βρετανικά βομβαρδιστικά κατά τη διάρκεια μάχης, στις 12 Φεβρουαρίου 1942. Συνολικά, 12 άτομα από το πλήρωμα σκοτώθηκαν ενώ 26 ακόμα διασώθηκαν από παραπλέοντα γερμανικά πλοία.
Αν και πολλά άλλα σκάφη υπέστησαν σοβαρές ζημιές κατά τη διάρκεια της επιχείρησης Κέρβερος, το V-1302 John Mahn ήταν το μόνο γερμανικό πλοίο που βυθίστηκε κατά τη διάρκεια της επιχείρησης.
Το ναυάγιο του βρίσκεται τώρα στη Βόρεια Θάλασσα στα ανοικτά των ακτών του Βελγίου, σε βάθος περίπου 35 μέτρων.
Διαρροή χημικών
Η ερευνητική ομάδα ανέλυσε δείγματα που ελήφθησαν από το χαλύβδινο κύτος του ναυαγίου και τον περιβάλλοντα βυθό της θάλασσας τον Ιούλιο του 2020 και έκτοτε διατηρήθηκαν παγωμένα.
Η μελέτη τους έδειξε ότι ενώ πολλές από τις χημικές ουσίες ήταν επικίνδυνες, όλες ήταν πολύ κάτω από τα τοξικά επίπεδα. «Σε αυτές τις συγκεντρώσεις, είναι όλα ακίνδυνα», είπε ο Ντε Ρίχκ.
Η ανάλυση έδειξε ότι το ναυάγιο είχε σχετικά υψηλό επίπεδο βιοποικιλότητας – ψάρια, καβούρια και άλλα καρκινοειδή, μαλάκια, θαλάσσιες ανεμώνες και θαλάσσια φυτά, για παράδειγμα, χρησιμοποιούν τέτοια ναυάγια ως τεχνητούς ύφαλους.
Οι μικροοργανισμοί πάνω και γύρω από το ναυάγιο προσαρμόζονταν στις χημικές ουσίες που διαρρέουν από αυτό και ότι ορισμένοι τα χρησιμοποιούσαν ακόμη και ως τροφή.
Ο Άντριου Τέρνερ, αναπληρωτής καθηγητής θαλάσσιας και περιβαλλοντικής βιογεωχημείας στο Πανεπιστήμιο του Πλίμουθ στο Ηνωμένο Βασίλειο που δεν συμμετείχε στη μελέτη, εξήγησε ότι όλα τα βυθισμένα πλοία απελευθερώνουν ρύπους στη θάλασσα.
Πηγή: huffingtonpost.gr
Ακολουθήστε το boatfishing.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις θαλασσινές ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.