Η κα. Ανδριάνα Ρασπάσκου, δικηγόρος στη Θεσσαλονίκη, εξετάζει το Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος που αφορά την Ερασιτεχνική και Αθλητική Αλιεία:
«Η καταλληλότητα και αναγκαιότητα των ρυθμίσεων όποιας νέας προσπάθειας νομοθέτησης, αποτελεί εκ των ων ουκ άνευ προϋποθέσεις, ώστε αυτή να είναι καλή. Άλλως είναι κακή νομοθέτηση.
Το σχέδιο π.δ. που τέθηκε σε διαβούλευση για την ερασιτεχνική και αθλητική αλιεία, φαίνεται μάλλον μη ικανό να καταταγεί στην πρώτη περίπτωση.
Η ερασιτεχνική αλιεία «έχει ασκηθεί επί αιώνες σε ολόκληρη την ΕΕ και αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του πολιτισμού, των παραδόσεων και της κληρονομιάς πολλών παράκτιων και νησιωτικών κοινοτήτων», όπως έχει αυτολεξί αναγνωρίσει με σχετική έκθεση-ψήφισμά του το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και σημειώνει ότι τα διάφορα είδη ερασιτεχνικής αλιείας είναι πολύ διαφορετικά μεταξύ τους, όπως και οι πολιτιστικές παραδόσεις της ίδιας της ΕΕ και ότι πρέπει να αναγνωριστεί το γεγονός αυτό σε κάθε προσπάθεια νομοθέτησης στον συγκεκριμένο τομέα.
Η ερασιτεχνική αλιεία συντηρεί οικονομικά και έναν ευρύτατο και ποικίλο κύκλο επαγγελματιών είτε αμέσως, είτε εμμέσως. Στην Ελλάδα ο οικονομικός αντίκτυπος εκτιμάται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ κύκλου εργασιών, με αντίστοιχες ωφέλειες σε ΦΠΑ και εν γένει κρατικά έσοδα.
Η ερασιτεχνική αλιεία αποτελεί για την Ελλάδα έναν ανερχόμενο και με μεγάλη δυναμική τομέα τουρισμού. Συνεκτιμώντας μάλιστα τον ισχυρό ανταγωνισμό από τη γεωγραφική γειτονιά μας, προφανώς και είναι απαραίτητο να θεσμοθετηθούν καλές πρακτικές προς επίρρωση της αναδυόμενης αυτής προοπτικής. Άλλως, απλώς κάνουμε ελκυστικότερους τους γείτονες-ανταγωνιστές.
Η Ελλάδα –όπως όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ- έχουν την υποχρέωση να συλλέγουν δεδομένα, μεταξύ άλλων σχετικά με εκτιμήσεις για τον αριθμό των αλιευμάτων και ελευθερώσεων στο πλαίσιο της ερασιτεχνικής αλιείας.
Η ερασιτεχνική αλιεία-και όχι μόνο- θα εξακολουθήσει να υπάρχει, μόνο με όρους καλών πρακτικών που προστατεύουν τα ιχθυοαποθέματα και τη θάλασσα. Και ο νομοθέτης υποχρεούται να υιοθετήσει τέτοιες πρακτικές. Με δεδομένο ότι η πίεση της ερασιτεχνικής αλιείας στα ιχθυοαποθέματα είναι ελάχιστη σε σύγκριση με το σύνολο της, το υπό διαβούλευση σχέδιο, προφανώς έχει αστοχήσει προς όλα τα παραπάνω.
Η απαγόρευση χρήσης αδιακρίτως «οποιουδήποτε τηλεκατευθυνόμενου μέσου ή τηλεκατευθυνόμενης συσκευής ψαρέματος» καθώς και «μηχανισμών για την ανάκτηση νήματος ή πετονιάς, οι οποίοι έχουν ως κινητήριο δύναμη άλλη από την μυϊκή δύναμη του αλιέα», αμέσως απαγορεύει το ψάρεμα σε οποιονδήποτε ερασιτέχνη ψαρά με κινητικά ή άλλα προβλήματα υγείας.
Η γενική και γραφική απαγόρευση «οποιοδήποτε τηλεκατευθυνόμενου μέσου ή συσκευής» αμέσως αρνείται την εφαρμογή της εξέλιξης στο ψάρεμα. Για το σχέδιο, ο άνθρωπος εξακολουθεί να κυνηγάει με τόξο και να ψαρεύει με μαχαίρι.
Η απαγόρευση χρήσης ζωντανού δολώματος οδηγεί αμέσως στην απαγόρευση αλιείας ειδών, τα οποία δεν ‘τσιμπάνε’ χωρίς ζωντανό δόλωμα και τα οποία πάντως – και κυρίως- δεν συγκαταλέγονται σε αυτά που βρίσκονται σε κίνδυνο, ούτε σε έλλειψη.
Η υποβρύχια αλιεία σε τι ξεχωρίζει και απαγορεύεται η δραστηριότητα για τον Απρίλιο και τον Μάιο; Ίδια ψάρια δεν θα διεκδικήσει με κάθε άλλη τεχνική ψαρέματος; Μήπως μάλιστα ανήκει και στις επιλεκτικότερες των τεχνικών αφού ο υποβρύχιος αλιέας θα δει και θα διαλέξει το αλίευμα του;
Το σχέδιο προβλέπει ακόμη αυστηρότερα όρια στα επιτρεπόμενα κιλά των αλιευμάτων. Σαφής και διαυγής νομοθέτηση που στοχεύει στην προστασία του οικοσυστήματος και (έστω και άγνωστων) αποθεμάτων. Ενόψει όμως αυτού του γενικού – και μαχητά θεμιτού- περιορισμού, η αναγκαιότητα όλων των παραπάνω επιμέρους απαγορεύσεων εξασθενεί ακόμη περισσότερο. Ποιος ο δικαιολογητικός λόγος ρύθμισης του ελάσσονος και επουσιώδους, αφ΄ης στιγμής προβλέπεται το μείζον και ουσιώδες;
Η απόπειρα του νομοθέτη να επιβάλει περιορισμούς στο ήδη περιορισμένο και αυστηρά ρυθμισμένο πλαίσιο, εγείρει εύλογες διαμαρτυρίες.
Όλα τα παραπάνω θέτουν ευθέως το εν λόγω σχέδιο εν αμφιβόλω ως προς την καταλληλότητα και αναγκαιότητά του. Είναι αυτές οι ρυθμίσεις κατάλληλες να θέσουν βιώσιμους, ισόνομους και λειτουργικούς όρους στην ερασιτεχνική αλιεία, ή οδηγούν αμέσως στην ουσιαστική ματαίωση της δραστηριότητας αυτής, εγείροντας έτσι ερωτήματα συνταγματικής νομιμότητας στα πλαίσια των ατομικών ελευθεριών;
Κυρίως όμως εξυπηρετείται το δημόσιο συμφέρον; Στην Ελλάδα δεν υπάρχει βάση δεδομένων ιχθυοαποθεμάτων, ούτε και σχετικές έρευνες για το αντίκτυπο της ερασιτεχνικής αλιείας σε αυτά. Ώστε είναι άγνωστο στο νομοθέτη το αντικείμενο που θέλει να προστατέψει, ο βαθμός κινδύνου και ο κατάλληλος τρόπος θεραπείας. Επίσης το σχέδιο προδίδει ότι είναι ευκολότερο -ή προτιμότερο- για το νομοθέτη να καταργήσει ουσιαστικά την ερασιτεχνική αλιεία, παρά να μεριμνά αυτή να ασκείται νομίμως.
Η άγνοια αυτή προφανώς τον παρέσυρε στην πρακτική «πονάει κεφάλι, κόβει κεφάλι».
Η άτυπη διαβούλευση θα παραμείνει διαθέσιμη για κατάθεση απόψεων ως τις 4 Ιουνίου 2021, σας καλούμε να λάβετε και εσείς μέρος στο παρακάτω λινκ:
http://pconsult.minagric.gr/index.php/el/107-diavouleush_alieia_240521
Διαβάστε όλα τα νέα, επικαιρότητα και ειδήσεις που αφορούν τη θάλασσα στο boatfishing.gr