Το σκάφος-απορριμματοφόρο που καθαρίζει τον Θερμαϊκό
Περίπου τέσσερις ώρες χρειάστηκε το πλήρωμα του σκάφους «Αλκίππη» για να συλλέξει τα απορρίμματα που επιπλέουν στον Θερμαϊκό Κόλπο.
Ρεπορτάζ: sputniknews.gr
Πλαστικά μπουκάλια και σακούλες, ποτήρια, φερτά υλικά που κατεβαίνουν από τα ποτάμια, νεκρά πουλιά και ποντίκια, ακόμα και ποσειδωνίες (σ.σ. το «γρασίδι» της θάλασσας) επιπλέουν πολλές φορές στον Θερμαϊκό Κόλπο ακριβώς δίπλα στο πλακόστρωτο της παλιάς και νέας παραλίας της Θεσσαλονίκης.
Τα απορρίμματα δημιουργούν μια αποκρουστική εικόνα, με τους περαστικούς να αποφεύγουν να κοιτάξουν τον Θερμαϊκό Κόλπο.
Τότε όμως αναλαμβάνει έργο η φορτηγίδα «Αλκίππη», το απορριμματοφόρο του Θερμαϊκού, και μέσα σε λίγες ώρες κάνει κυριολεκτικά «λαμπίκο» το παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης.
Το Sputnik ανέβηκε στην «Αλκίππη» και κατέγραψε λεπτό προς λεπτό τον καθαρισμό της παραλίας που πραγματικά ήταν γεμάτη απορρίμματα και φερτά υλικά.
Η «Αλκίππη» ανήκει στην εταιρεία «North Aegean Slops» και ο καπετάνιος Χρήστος Δημηνάκης μάς υποδέχτηκε στο ντοκ 13 του λιμένα Θεσσαλονίκης όπου μαζί με ένα μέλος του πληρώματος, τον Δημήτρη, ετοίμασαν το σκάφος για να εξορμήσει και να καθαρίσει την επιφάνεια της θάλασσας.
Αρχικά, έδεσαν στο μπροστινό μέρος του σκάφους, στην πλώρη, ένα μεταλλικό «φαράσι» το οποίο συλλέγει τα επιπλέοντα σκουπίδια και με τη βοήθεια ενός ηλεκτρικού μηχανισμού ανυψώνεται και τα πετά μέσα σε δύο ειδικούς ανοικτούς κάδους που βρίσκονται πάνω στο κατάστρωμα.
Ο καπετάνιος του θαλάσσιου απορριμματοφόρου, κ. Δημηνάκης, μάς εξηγεί ότι ο καθαρισμός του μετώπου της παραλίας απαιτεί λεπτούς χειρισμούς καθώς σε αρκετά σημεία το βάθος είναι μικρό, ενώ αλλού υπάρχουν και βράχια στα οποία μπορεί το σκάφος να προσκρούσει.
Το δρομολόγιο ξεκινά από το ξύλινο ντεκ που βρίσκεται στην πρώτη προβλήτα, στο ύψος της πλατείας Ελευθερίας. Στο συγκεκριμένο σημείο, ακριβώς επειδή κάνει γωνία το πλακόστρωτο με το ντεκ, έχει ως αποτέλεσμα να συσσωρεύεται και η μεγαλύτερη ποσότητα των σκουπιδιών. Το σημείο είναι ρηχό και με βραχάκια, αλλά οι χειρισμοί ακριβείας του καπετάνιου σε συνδυασμό με τα νοήματα του Δημήτρη που σπρώχνει τα απορρίμματα στο «φαράσι», οδηγούν στην επιτυχή ολοκλήρωση της αποστολής.
Σε ένα σημείο, ο Δημήτρης κατεβαίνει από το σκάφος και πιάνει με την απόχη από το πλακόστρωτο τα σκουπίδια και τις ποσειδωνίες και τα πετά στους κάδους.
Ο καιρός είναι εξαίσιος και στο πλακόστρωτο της παλιάς και της νέας παραλίας ερασιτέχνες ψαράδες κάθονται στα παγκάκια που έχει τοποθετήσει ο Δήμος Θεσσαλονίκης ή στα καρεκλάκια τους και ψαρεύουν. Η θάλασσα, όπως μας λέει ο κ. Δημηνάκης, είναι γεμάτη με κεφαλόπουλα, τσιπούρες, σουπιές και μικρά ψαράκια.
Η «Αλκίππη» περνά κυριολεκτικά ξυστά από το πλακόστρωτο και ο καπετάνιος χτυπά την μπουρού, δηλαδή την κόρνα του πλοίου, για να ειδοποιήσει τους ψαράδες να μαζέψουν τις πετονιές ώστε να μην τις κόψει το σκάφος.
Το «φαράσι» του σκάφους κάθε τόσο γεμίζει και μικροί και μεγάλοι περιπατητές της παραλίας βλέπουν να ανυψώνεται και να γεμίζει τους κάδους με σκουπίδια, γεγονός που προκαλεί το ενδιαφέρον των περαστικών.
Ένα βαρέλι -απ’ αυτά που χρησιμοποιούνται στις μυδοκαλλιέργειες- έχει ξεφύγει από τη θαλάσσια περιοχή της Χαλάστρας και έφτασε σχεδόν στο Μέγαρο Μουσικής! «Δημήτρη να πάρουμε κι εκείνο το βαρέλι» λέει ο καπετάνιος και με το χέρι του δείχνει το βαρέλι που επιπλέει αρκετά μέτρα μακριά. Σε λίγα λεπτά ο Δημήτρης είχε ανεβάσει στους κάδους και το μεγάλο πλαστικό μπλε βαρέλι.
Η δουλειά απαιτεί υπομονή και αρκετή προσπάθεια για να καθαριστεί η επιφάνεια της θάλασσας. Οι μηχανές του σκάφους «μουγκρίζουν» όσο ο καπετάνιος κάνει «κράτει» τις μηχανές για να γεμίσει ο Δημήτρης το «φαράσι» και να μην αφήσουν πίσω τους σκουπίδια.
Με γεμάτους τους δύο κάδους και μετά από σχεδόν τέσσερις ώρες σκληρής δουλειάς, η «Αλκίππη» παίρνει τη ρότα για το λιμάνι όπου θα δέσει και θα ξεφορτωθούν τα σκουπίδια σε έναν μεγάλο κάδο. Στη συνέχεια, η εταιρεία θα τα μεταφέρει σε ΧΥΤΑ ενώ τα πλαστικά απορρίμματα θα τα πάει για ανακύκλωση.
Υπό την αιγίδα του υφυπουργείου Μακεδονίας-Θράκης και με χρηματοδότηση που προέρχεται μόνο από χορηγούς το σκάφος-απορριμματοφόρο βγαίνει μια φορά την εβδομάδα για καθαρισμό. Σε κάποιες έκτακτες περιπτώσεις που κληθεί να καθαρίσει πέραν του προγραμματισμού «η Αλκίππη βγαίνει και καθαρίζει και τα έξοδα επιβαρύνουν την εταιρεία», όπως είπε στο Sputnik η εκπρόσωπος της εταιρείας, κα Ξένια Συκιώτη.
Η «Αλκίππη» βγήκε για πρώτη φορά να καθαρίσει την παραλία της Θεσσαλονίκης το 2007, ενώ από το 2014 εντάχτηκε στο προγράμματα που χειρίζεται το υφυπουργείο Μακεδονίας-Θράκης αλλά χρηματοδοτείται αποκλειστικά από εταιρείες-χορηγούς.
Πηγή:sputniknews.gr